Jump to content

Placering av nationsmärke på M/90L


Dasher

Recommended Posts

Jag var nyligen och bytte ut min fältjacka 90L, och när jag skulle sy på förbandstecken såg jag att nationsmärket (flaggan) inte satt centrerat mitt under axelsömmen, och heller inte rätt över knappen på ärmen. Den sitter så att bakkanten på flaggan är i höjd med sömmen som går från axelsömmen till kragen. (se bild). Jag provade att sy dit kardborremattorna ändå, men då hamnade de inte rätt över knappen även om de var centrerade under nationsmärket.

Jag är inte helt säker på hur jag ska göra, eftersom jag tror att flaggan suttit där sedan jackan tillverkades (det satt även ett förbandsmärke "SWEDEN TRE KRONOR" under flaggan). En kollega hade även sin flagga monterade på samma ställe. Det borde ju peka på att det faktiskt är där den ska sitta, men det ser inget vidare ut när förbandstecknet passas in på samma linje.

Hur ser det ut för er andra? Sitter er flagga centrerad under axelsömmen, eller är den som min?

20150403_174150.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min är också av årsmodell 2009. Jag har beslutat mig för att sy om både nationsmärke och förbandsmärke så att de bildar en rät linje från den tvärgående sömmen till knappen på ärmen.

Jag fastslår också att 90L från år 2009 tyvärr är defekta, likt mycket annat som kom ut 2009 (den andra Twilightfilmen, Brüno och TV-serien Ullared).

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

UNIR FM 2009

http://web.archive.org/web/20111205044537/http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/8_Tjanstetecken.pdf

Sidan 37

 

Personal i utlandstjänst eller i krigsförband insatt utom riket anlägger förbandstecken NATIONSMÄRKE GRÖNT, M7670-543100-1 på fältuniform 90 (P, L, H, TR BE, TR GR) och NATIONSMÄRKE STÅLGR, M7670-544100-0 på sjöstridsuniform m/93. Förbandstecknet anläggs på vänster ärm på samtliga plagg som brukas som ytterplagg.

 

 

Det är lite förvillande att både flaggan och "Swedenmärket" heter NATIONSMÄRKE resp NATIONSMÄRKE GRÖNT.

 

Se även Försvarets Forum sid 48

http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/6-aktuellt/forsvarets-forum/2015/forsvarets-forum-1-2015.pdf#page=48

 

Iom att M90/L ursprungligen var avsedd enbart för Utlandsstyrkan syddes "Swedenmärket" fast redan från förrådet, men iom att M90/L numera används till stor del inom riket skall "Swedenmärket" tas bort(även om du fått ut den så) då "Swedenmärke" enbart skall brukas utomlands. Lilla flaggan däremot skall sitta på Vapenrock M90 och M90/L skjorta. I utlandstjänst flagga och Swedenmärke på samtliga ytterplagg.

Genom åren har det varit lite olika huruvida man då anbringar nationsmärken på t-shirt för att få ha enbart tshirt som ytterplagg eller under kroppsskydd.

 

Skjorta M59 har i utlandstjänst normalt försetts med Flagga+Swedenmärke. Inrikes inga märken på T-shirt eller skjorta M59.

Link to comment
Share on other sites

Henke: Jo, vilka märken som ska sitta var har jag full koll på. Det finns få saker som sticker i ögonen på mig så mycket som att se ett SWEDEN-märke på hemmaplan, särskilt när bäraren helt slentrianmässigt har kastat på förbandsmärket på HÖGER ärm istället för att göra rätt från början. I UniBest 2009 omnämns Sweden-märket både som NATIONSMÄRKE GRÖNT och förbandstecken "SWEDEN TRE KRONOR", om jag inte har tolkat texterna fel.

Min undran är var flaggan ska sitta för att sitta "centrerat". Jag har nu upptäckt att det inte finns en rak linje mellan den tvärgående sömmen mellan krage och axelsöm till knappen på ärmen. Min flagga sitter nu med rättning på sömmen, vilket leder till att förbandsmärket nu är lite förskjutet i förhållande till knappen. Jag *tror* att det ser bättre ut än innan, även om det fortfarande retar mig att jag inte träffar knappen.

Link to comment
Share on other sites

Utan att själv ha tittat på mitt egna plagg. Bör inte märkena sitta centrerade på överarmen när du bär den och inte efter sömmar eller knappar? Annars hamnar väl märkena snett på armen, vilket jag tycker ser väldigt slarvigt ut. Med snett menar jag att märkena är förskjutna framtå eller bakåt på armen, inte att de är snydda snett.

 

För mig veterligen brukar inte sömmar på axlarna sitta centrerade mitt på axeln/armen utan vara förskjuten en aning framåt eller bakåt.

Edited by Frippe
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...