Flippan Posted May 29, 2003 Report Share Posted May 29, 2003 Jag skulle gjörna vilja göra lumpen som eldledare. Det jag nu vill ha är lite info om tjänsten och vad man får gjöra. Har sökt både här på forumet och på internet men inte hittat så mycket. Skulle upskatta lite "inside info". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 29, 2003 Report Share Posted May 29, 2003 Vilket truppslag hade du tänkt dig? Pansar, jägare eller något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flippan Posted May 29, 2003 Author Report Share Posted May 29, 2003 Vet inte riktigt... Beror på hur stor skilnaden är mellan truppslagens eldledare. Men har funderat lite på Amf, Pansar eller Artreg. det är väll dom som har mest sånnt. Annars vet jag inte, så jag är öppen för förslag. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
226 Olsson Posted May 29, 2003 Report Share Posted May 29, 2003 Jag skulle gjörna vilja göra lumpen som eldledare. Det jag nu vill ha är lite info om tjänsten och vad man får gjöra. Bara en fråga. Hur vet du att du vill bli eldledare om du inte vet vad tjänsten innebär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 29, 2003 Report Share Posted May 29, 2003 Vet inte riktigt... Beror på hur stor skilnaden är mellan truppslagens eldledare. Men har funderat lite på Amf, Pansar eller Artreg. det är väll dom som har mest sånnt. Annars vet jag inte, så jag är öppen för förslag. ;) Du skulle blivit eldledare tidigare....nu finns det inte så mycket eld att leda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 29, 2003 Report Share Posted May 29, 2003 Oki, skriv ner vad du vet om tjänsten så vet vi hur mycket vi skall berätta! Själv är jag utbildad eldledare inom pansar, har aldrig verkat som detta dock under övning då jag befann mig på skjutande enhet. Dock var flera av mina kamrater eldledare vid krigskompanier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted May 30, 2003 Report Share Posted May 30, 2003 Amf kan du nästan glömma eftersom det är så mycket tjänster inom amf så att du kan i princip bli vad som helst.. satsa på pansar eller jägare där tror jag du kommer in i den tjänst du vill ha.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flippan Posted May 30, 2003 Author Report Share Posted May 30, 2003 Ok ska kanske tänka om på Amf. Det jag vet om tjänsten är i stort sett det som står på lumpen.nu . Jag ycker det verkar intressant och skulle gjärna vilja veta mer, skulle speciellt vilja veta lite om tjänsten i Pansar. Jägar är ju intressant men skulle nån kunna beskriva skillanden på eldledningen mellan pansar o jägare. Vadå det fins inte så mycket att leda längre??? :( Vad har ändrats??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted May 30, 2003 Report Share Posted May 30, 2003 Finns väldigt lite pjäser och synnerligen lite pengar för att skjuta indirekt eld. Tyvärr... Men om du verkligen vill leda eld så ska du söka som eldledare på Art.Reg. Då är det dom stora pjäserna vi pratar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flippan Posted June 1, 2003 Author Report Share Posted June 1, 2003 Mm kanske det, men om man leder mindre pjäser så blir det kanske lite riktigt ledande. Ja menar så att de stora borde vara dyrare att skuta med och då blir det kanske mer simulerad ledning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Zac Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Ammunitionen till 77A är gratis (har jag för mig) och den till 77B är inte så farlig heller. Oavsett hur ofta du får leda så rockar det loss betydligt skönare med 155mm än lite GRK. Förövrigt används 8 cm GRK på ArtReg också. E-pluton har några pjäser för att öva med innan det finns utbildade pjäsapor ( ). Välkommen till ArtReg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swesimon Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Jag mönstrade den 29'e april, och har nu fått det bekräftat att jag ska in som Eldledningsbefäl (artbat) i boden i juni nästa år. Tänkte höra här om hur hårt det är, vad det är för typ av övningar och hur det är i boden? Det enda jag vet är väl mer eller mindre att man är en liten (?) grupp på runt 10 pers som ska leta rätt på fienden, och sedan skicka informationen till artilleriet som sedan ska spränga där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Ammunitionen till 77A är gratis (har jag för mig) och den till 77B är inte så farlig heller. Oavsett hur ofta du får leda så rockar det loss betydligt skönare med 155mm än lite GRK. Förövrigt används 8 cm GRK på ArtReg också. E-pluton har några pjäser för att öva med innan det finns utbildade pjäsapor ( ). Välkommen till ArtReg. På A4 hade E-pluton 8 cm GRK dels som övningsobjekt och skulle tydligen använda dom som understödsvapen i händelse av krig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flippan Posted June 5, 2003 Author Report Share Posted June 5, 2003 ;) Hmm vi fick visst ingen info............... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ElGreKo Posted April 11, 2004 Report Share Posted April 11, 2004 Har precis muckat som Eldledare/KompArtC från P4/Kvarn. Med tanke på hur krävande tjänsten har varit så har jag svårt att rekommendera den till någon. Men om du/ni ändå vill bli en framgångsrik Eldledare/KompArtC så är Kvarn stället. Detta visade så sent som under slutövningen "Dubbeleken" våren -04, då vi som i stort sett enda E-grupp nådde stora framgångar med Indirekt Eld. Kan utan tvekan säga att vi nedkämpade flest fordon utav alla E-grupper. Dock måste jag säga att dessa framgångar inte varit helt utan uppoffringar. Per definition så börjar "kvällstjänst" för en E-grupp på Kvarn klockan 21.30. Fram tills dess är det ordinare tjänst... Och när man pular så mycket med tjänsten att till och med fysisk träning helt bortprioriterats, ja då har man en hel del att göra. Men som sagt, det kostar att ligga på topp. Men men, nu är det över. Nu gäller det att försöka återfå den fysiska form som man hade innan inryck... Säg inte att jag inte varnade dig/er... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Old No.7 Posted April 12, 2004 Report Share Posted April 12, 2004 Låg på Bek på K4. Skillnaden jag upplevde mellan oss och de som vi träffa från boden var att vi gick dit vi skulle och de åkte bandvagn. De hade bättre utrustning för att lösa upgiften, dels pga att de hade just bandvagn och kunde dra med sig mer böös. Upplevde att vi hade aning större krav på fältmässighet också vilket inteär så konstigt då vi är tänkta att muppa runt utan att synas för mycket. Du kan ju PM:a om du vill veta mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted April 12, 2004 Report Share Posted April 12, 2004 @El Greko Hur kan du dra parallellen mest-nedskjutna-fordon = bästa e-grp? Kan det vara så att ngn annan variabel spelar in som ger fienden stora utslag: sämre fiende fler fordon sämre skyddade fordon offensivare stridsuppgift gynnsammare terräng för eldobs. längre eldtillstånd med Z moment där fienden anfaller i kanaliserande terräng goda eldregleringar från övriga förbandet. En bättre bild över vart de bästa e-grperna utbildas får man om man ser till hela årets övningar, samt slänger ett öga på resultatet i Egrp-SM som gick av stapeln under dubbel-eken. ;) /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted April 12, 2004 Report Share Posted April 12, 2004 Största skillnaden i eldledningen mellan olika förband är nog transportmedel och utrustning. Pansar/Mek leder från epbv 90, art och jägare leder elden markbaserat. Art framrycker till fots/bandvagn, medan jägeriet går/skidar. Utbildningen är likartad vad gäller kunskap att leda elden, alla eldledare kan leda både art och grk. Eldledning är mentalt krävande då det gäller att hålla mycket siffror i huvudet och vara klartänkt i stressade situationer. Stort ansvar som eldledningsgruppchef/KompArt gör inte saken lättare. Fördelen är att uppgiften är relativt fri och att man alltid har stenkoll på bataljonens verksamhet. Frihet under ansvar. Detta gäller framför allt Pansar/Mek. Art/Jägare är fysiskt jobbigt medan Pansar/Mek är mer mentalt jobbigt, så skulle i alla fall jag värdera det... /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearbaus Posted April 12, 2004 Report Share Posted April 12, 2004 bästa att vara eld ledare är juh antingen på Artreg eller artbat, där skjuts det väldigt mycket, så det blir inte direkt tråkigt för eldledaren när det gäller skjutningar....vi sköt 6 övnings granater tror jag under min utbildning, resten skarpt, o det va en jävla massa granater. Väljer du att va eld ledare i boden så va beredd att det kan bli riktigt kallt, eftersom ni kan bli o va på samma plats i många timmar. dom som hare "hårdast" vid Artbat i boden skulle jag tippa på är Eldledarna och de på Pjäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 (edited) Finns minst en tråd om eldledare nånstans. Ska se om jag hittar den. Titta! Om s k artillerijägare. Edited April 13, 2004 by Vysotskij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Finns minst en tråd om eldledare nånstans. Ska se om jag hittar den. Titta! Om s k artillerijägare. Gott Vysotskij, nu slipper jag upprepa mig! Flippan, läs mina inlägg (de om eldledare, inte artj) i den tråd Vysotskij länkar till och om du har ännu fler frågor kan du ställa dem här eller i ett PM till mig. http://www.i19.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=19374 (killarna och tjejen i o-platsen på bilden har bla jag utbildat , kallt men härligt!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts