Jump to content

Recommended Posts

Var hemma hos min hemvärnsrekryterare och skrev på ytterligare lite papper inför min hemvärnkarriär.

Fick veta lite intressanta saker som han berättade det mesta gäller dock bara min blivande HV-bataljon.

- Det ska komma ut en bok som varje hemvärnsman får, i denna bok ska det finnas med alla hv-övningar. Tanken är att man ska få möjlighet att delta på andra kompaniers hv-övningar. Verkar som vi mer mot en organisation som jobbar mer över gränserna.

- Det ska sättas upp en riktig bataljon, där alla kompanier har sina specialiteter. Typ skyttekompani, trosskompani, vaktkompani m.m. Detta ska dock godkännas av någon högre chef och är långt från klart än.

- Sen fick man vet en jäkla massa (den här jäkla rekryteraren slutar ju aldrig tjöta). Bl.a. så ska alla som inte uppfyller sina timmar avrustas.

Verkar finnas en framtid för hemvärnet också =)

• 2 weeks later...

Jodå, det finns nog en framtid för Hemvärnet, frågan är ju dock hur det nya hemvärnet kommer att se ut.

Personal och materialmässigt...

Sedan är det väl ett namnbyte ev på gång för hemvärnet.

Vad tror/tycker ni andra om det?

Jodå, det finns nog en framtid för Hemvärnet, frågan är ju dock hur det nya hemvärnet kommer att se ut.

Personal och materialmässigt...

Sedan är det väl ett namnbyte ev på gång för hemvärnet.

Vad tror/tycker ni andra om det?

Känner inte att det skulle göra någon skillnad för min egen del om Hemvärnet skulle byta namn. Men jag är mer mot än för...

Anser att det är lämpligare att prioritera ett uppsving i materiel frågor och personalhantering/rekrytering än att lägga krut på namnbyte.

Problemet jag ser med Hemvärnet är att det är för många gamla gubbar som tycker alldeles för mycket.

Ta t.ex det där med den nya baskern. Visst tufft med basker OM det gör något sorts prov, men dom ska börja dela ut dom på Bataljonsbefäls nivå och sedan neråt....... med andra ord så kommer gammel gubbarna som glider runt i komarock och blågult band i kepsen får dom först. *SUCK*

För några veckor sedan så kom det en order om att Kompanicheferna skulle kontrollera att Hv-Soldaterna hade rätt ryggsäck (dvs LK-35) och att inga onödig utrustning anbringats på stridsbältet (dvs knivar). När min KC tog upp det på ett möte så blev jag fly förbannad (självklart). Har dessa stofiler inget annat att tänka på???

Det jag försöker säga är att dom skall satsa på dom soldater dom har, och vara lagspelare. Alldeles för många som försöker leka officerare när dom i vardagen är busschauförer.

MEN bör jag tillägga, jag var på SIB slutövning i Fagersta förra helgen. Dålig uppslutning från mitt kompani, så vi sattes ihop med ett annat kompani där det var lite blandat folk. Åtta man från fyra olika kompanier som inte träffats tidigare, och vi regerade!!!

Håller med Hv-prsk i sitt inlägg, lägg resurserna på modern material och på rekryteringen till hemvärnet, och se till att vi får utbildning på den material som kommer till oss.(eller iaf repetions utbildning, om man redan har kunskaperna,men dom är dammiga)

Jag har en fråga om Hemvärnet:

- Vad händer med platsen du får efter du har gjort lumpen om du går med i Hemvärnet?

// Karl

Antingen så blir du placerad som ordinarie hv-man, dvs du är krigsplacerad inom HV eller också så blir du extra Hv-man och har kvar din ordinarie krigsplacering....

Har jag för mig iaf, rätta mig om jag har fel....

Stämmer snake...

Man ska inte glömma bort att man idag efter värnplikt finns krigsplacerad i endast tre år. Därefter förs man över till utbildningsreserven.

Finns i och för sig undantag men som regel gäller tre år…

Det beror på vilket förband man är krigsplacerad i. När jag låg inne så sas det att man var 16 år på GU förbandet, och sedan fördes man över till annat.

Kom ochså ihåg att det ALLTID kommer ny krigsplaceringsorder om den ändras, och någon sådan har inte dykt upp hos mig. Jag muckade för sex år sen.

Det jag har hört i samband med att vi pratat rekrytering till Hv är att man är krigsplacerad i tre år. Samt att man med automatik förs över till utbildningsreserven, det är inte heller alltid så att man får information om detta.

Vi har haft många hos oss som trott sig vara krigsplacerade men inte varit det.

Att det är tre år som gäller kommer från personal inom FM som sysslar med rekryteringsfrågor till Hv. Det finns säkerligen någon här som vet mer…eller?

Namnbyte?

Jovisst ska vi satsa på rekrytering och bättre mtrl.

Men om man då inte ser namnbyte som en viktig beståndsdel så har man missförstått lite av rekryteringens essens. (För den materiela utvecklingen och tillförseln gör nog varken namnet till eller från.)

Rekrytering handlar om att sälja någonting - i detta fall en hel del gemensamma aktiviteter i militär regi - till någon - i detta fall en man eller kvinna som genomfört någon form av militär gu längre än 85 dagar.

Dvs, det vi talar om som rekrytering är i själva verket fråga om marknadsföring och försäljning. Att i detta sammanhang vara för ett varumärke/brand (Hemvärnet) som andas gammal gubbe, mauser, nubbe och vadmalsuniform är kanske inte det bästa. Framförallt när denna bild inte avspegla den verksamhet Hv faktiskt är i dag. Detta tror jag nog de flesta håller med om.

Då finns det två vägar att gå.

1 Man kan byta namn. Kostar pengar i form av nya papper, visitkort osv men har fördelen att man kan bygga upp varumärket under lång tid (dvs sprider kostnaderna över tiden). Varumärket kommer då bli vad vi gör av det. I dagsläget skulle nog bilden bli en slags reservistorganisation med soldater i varierande ålder med en god kunskap och god övningsnivå.

2 Man kan förändra bilden av varumärket och varumärkesinnehållet. Kostar enorma summor pengar (Kanske 10% av den nuvarande försvarsbudgeten under ett tiol år)Förmodligen omöjligt trots stora summor pengar. Ett exempel är CocaColas försök att få svenskar att byta julmusten mot CocaCola. Trots en enorm budget har de inte lyckats påverka "Julmust" varumärket och därigenom konsumtionen av "brunfärgad" läskedryck vid Jul. Fördelen med denna väg är väl att man slipper byta papper och visitkort osv.

Min personliga uppfattning är att väg 1, dvs namnbyte, är den bästa vägen. Om inte annat är det väl den enda vägen som är möjlig för att RiksHvC ska kunna bli Generalinspektör för "Hemvärnet" som han så gärna vill.

--------------

Resonemangen om varumärke, kategorier, varumärkesidentitet osv är starkt förenklade för att det här inte ska bli en uppsats. Antagandet om vad varumärket Hemvärnet idag innehåller är mitt eget och kan vara felaktigt. Jag tror dock att antagandet är rimligt.

Namnbyte ger ingen effekt om inte organisationen bakom namnet har genomgått den anpassning och förändring som måste till. Först när organisationen fungerar som det ska kan rekryteringen ta fart på alvar.

Att byta namn på en organisation under omvandling är som att byta förpackning på en dålig vara. Det stimulerar konsumenter en kort tid, sen upptäcker man snabbt att det är samma produkt i förpackningen som tidigare….

Kanske. Problemet är ju bara att vi har ett moment 22.

Kan inte byta namn för innehållet är inte det rätta. Kan inte skapa det rätta innehållet för namnet är fel.

Jag tror byte av varumärke kommer ha en enorm "signalerings" effekt. Detta kommer accelerera processen att skapa det rätta innehållet. Kommer bli svårt att säga, men så har det alltid varit i Hv när Hv inte finns eller inte tillföra Hv mtrl för att Hv alltid var dåligt utrustat.

Parallell med LBB. Med resonomanget att det inte finns nån riktig "organisation" eller något riktigt "innehåll" är det dumt att kalla bataljonen LBB. Den blir ju inte en LBB förrän alla är utbilda, organistionen är helt fastslagen och all mtrl tillförd. Resonemanget haltar så tillvida att till LBB är det ju vpl personal så den kan man ju "rekrytera" till ändå.

Guest Lord Good
Det jag är rädd för om jag skulle söka till HV efter jag gjort lumpen är att man hamnar med ett gäng gubbar som vägrar att sammarbeta.

Men jag kan tänka mig att den bilden av HV är lite felvriden eller?

// Karl

Hahaha! det var roligt! Vaddå vägrar samarbeta? Det är bara att lyda order :D

Det jag är rädd för om jag skulle söka till HV efter jag gjort lumpen är att man hamnar med ett gäng gubbar som vägrar att sammarbeta.

// Karl

Hahaha! det var roligt! Vaddå vägrar samarbeta? Det är bara att lyda order :D

Order? Vilka order? Vi får väl aldrig några sådana, Lord Good? ;)

Guest Lt. payne

// Karl

Menar du att de "gubbar" som kanske har 50-60 års sammanlagt tjänst i sitt kompani ska göra som du tycker för att du har 10 månaders militärtjänst i bagaget?

Men om de inte kan samarbeta så är det din skyldighet att anmäla det till högre chef,helt rätt!

Jag tror att din bild av Hemvärnet är mycket felvriden.  :D

Varför bekymra sig om hemvärnet. Det existerar inte om några år. :0

Lite skarpt uttryckt kanske men det senaste skvallret från hkv. och försvarsberedningen gör gällande att en kraftig uppdatering av dessa förband kommer göras. Under arbetsnamnet 'nationell skyddsstyrka' skissas planer på hur dessa förband på ett helt annat sätt kan komma att ingå i vårt försvar. Detta innebär ny organisation, ny materiel och högre krav på de enrollerade. Ngt förslag resonerade kring tanken att automatiskt föras in i dessa styrkor efter grundutbildningen. Ett fullt rimligt förslag med tanke på att allt färre krigsplaceringar finns.

Vad som än händer kommer kraftiga förändringar göras. Och ja, de gamla krutgubbarna är hotade. I allafall i de befattningar de har idag.

/RP

PS. En ögonvittnesskildring från en person i hkv. av framrycknig i skog av en norrländsk hemvärnspluton skildrade för ett tag sedan "att det ledigt gick att gå bredvid snabbare än vad de ryckte fram" D.S

Guest Lt. payne

Kul läsning!

Har några frågor bara,finns det kanske några trovärdiga svar?

1:Vem ska befolka denna nya organisation,alla värnpliktiga?

2:Vem ska utbilda på all den nya materialen?

3: Vem ska betala för denna nya organisation,i skuggan av ett nytt försvarsbeslut?

4:Vilken ny organisation ska kunna bygga upp en försvarsvilja bland svenskarna ?

5:Vilket parti vågar vara med på att riva en organisation med dess hyfsat stora folkstöd och sen våga begära mer pengar till

en ny organisation?

Kunde vara kul med några trovärdiga svar...

Svar till Lt.payne...

1: Troligt är väl genom nyrekrytering plus mig själv och några

till.

2: Troligt dom som redan har utb och tid över.

3: Du och jag :D . Omfördelning av likvida medel.

4: Hänger ihop lite med svars alternativ 1.

Ber folk att titta på omvärlden.

5: Man skapar en ny org som ska ersätta HV på sikt.

Det är ÖB:s jobb att sitta och tänka ut sådana här saker.

Vad tror du Lt.payne? Detta var mycket kortfattat, men för diskutionens skull?!

Guest Lt. payne

Ok,vlad..

Dina svar i nummerordning och mina kommentarer i samma ordning.

1:Helt ok,det köper jag. :D

2:Jo,men vilka, ska det vara befintliga yrkesofficerare och har dom tid till detta eller ska det nyanställas? Det lär kosta..

3:Att vi får pröjsa kunde jag själv räkna ut!  :)  :)

4:Hur bygger man ut det folkstöd som Hemvärnet har i dag,jag kan inte svaret på det.

Men att riva ner för att bygga upp med samma tegel,nja det funkar inte för mej...

5:Öb:s jobb är nog i dagsläget att rädda vad som räddas kan! ;)

Hemvärnet för mej är ingen organisation som endast existerar

för att ge fritiden ett innehåll.

Hemvärnet tillför försvaret en kompetens och erfarenhet som

försvaret inte kan skaffa sig själv idag,inte utan en enorm budgethöjning och hur troligt är det?

Lord Good:

Rätt svar på 5:an är:De-som-vill-rädda-sälarna-men-kör-till-riksdan-i-en-rostig-stinkande-pegeuot-från-1977-partiet!  ;)

Ögonvittnesskildring från person ur b-styrka som min hvpluton mötte under en uppvisningslandstigning förra hösten: (som svar på varför de gjorde så klent motstånd) "Det gick ju för fan inte att skjuta tillbaka, för vi var upptagna med att springa..."

Jag håller med om att vissa bör käna sig hotade, men det är i så fall de som inte insett att hv är en krigsorganisation och inte en "grilla-korv-och-dricka-pilsner" klubb.

Däremot tvivlar jag starkt på att vi seriösa medlemmar bör känna annat än förväntan... eller?

Det RP talar om har redan startat. När jag talade med utvecklingschefen för Hemvärnet och RiksHvC för några veckor sedan om utrustning så gav de mig en liknande bild.

De beskrev ett förband som är ett slags lätt infanteri med de vapen som finns idag (AK, PSG, AG, GRG, Pskott samt minor). Rörligare än idag men inget specificerat - en gissning är väl Merceds G-Wagen och Sprinter. Fast fortsätter de krypa försvaret så här så får väl de nationella Skyddstyrkorna både Jas och Leopard II ;)

Från annan väl insatt person (hkv) har jag hört att det funderas på att tillföra PV-kapacitet genom att direktutbilda vpl som sedan krigsplaceras på resp bataljoner (dvs HV får PV kapacitet men inga robotar). Den förändring i mtrl som jag beskrev i mitt inlägg är ytterligare ett tecken, den omdebatterade baskern en annan (HV kunde "sluppit" baskern pga dess organisation men försvaret ville att det skulle likna övriga arméförband).

Det enskilt största tecknet på en snar förändring är valet av ny chef. Det säger en hel del när en position som tidigare varit reserverad för avdankade militärer på väg bort ges till en person som gjort en spikrak karriär med höga ambitioner och gott renome. (De befäl som funnits i HV tidigare var i allmänhet de som inte lyckades ta sig vidare i brigadorganisationerna).

Inom LG har det gått ut att förändring kommer krypande, detta genom att "nollor" och personer som inte lever upp till kraven sorteras ut. Befälen(instr fr LG och befäl från LGgruppen) talar om det nya HV, om krav på de i staberna (där den största förändringen kommer ske).

till Lt. Paynes frågor

1 Vpl, nyrekrytering och de som håller måttet för att vara kvar.

2 De Yoff som blir övertaliga när ytterligare något regemente läggs ner. Många Roff kommer säkert flyttas.

3 Ja den kan vi nog alla räkna ut.

4 En ny organisation kommer vara lättare att marknadsföra. Den kommer bara vara till för att försvar Sverige, inget annat. Folkförsvarsviljan har mer med omvärldssituationen att göra än med HV. Visst har Hv ett folkstöd i dag men varför en ny organistion inte skulle få samma stöd om den är mer kompetent har jag svårt att förstå. folk reagerade inte dirket när Televerket bytte namn till Telia. Det gick ju fortfarande att ringa.

5 Det här är väl en politikers våta dröm. På pappret, dvs inför väljarna, ser den jättebillig ut. Den har stort stöd och inga dyra maskiner. Bara vanliga fotsoldater. Sedan kan man gömma kostnaderna i resten av försvaret, tex inköp av mtrl och utbildning. Vilka partier? Alla i riksdagen utom v och mp för de har inget med saken att göra.

1:Vem ska befolka denna nya organisation,alla värnpliktiga?

Folk från alla håll och kanter. Muckade värnpliktiga, beredskapsbataljonernas personal (när lediga), reservare, officerare som inte ryms inom krigsorganisationen (den ordinarie), plus givetvis en massa nyrekryteringar direkt till nat. sky.  osv.

2:Vem ska utbilda på all den nya materialen?

Grundutbildning som vanligt. Nat.sky. repeterar/utökar/specifiserar/kompletterar kunskaper.

3: Vem ska betala för denna nya organisation,i skuggan av ett nytt försvarsbeslut?

Försvarsbeslutet. :)  Från 2004 går FM plus igen och kan börja investera.

4:Vilken ny organisation ska kunna bygga upp en försvarsvilja bland svenskarna ?

Nat.sky! Lokala skyddsstyrkor som dessutom är ngt att komma med måste ju bringa större trygghet och nationalism än pilsnerklubben (förlåt uttrycket)

5:Vilket parti vågar vara med på att riva en organisation med dess hyfsat stora folkstöd och sen våga begära mer pengar till

en ny organisation?

Av vad jag vet och hört: Socialdemokraterna!

Guest Lt. payne

Era argument låter bra,men jag tror inte på att den nya organisationen kommer att få det folkliga och ekonomiska stöd som den behöver.

Finns ingen politiker som vågar höja försvarsanslagen utan yttre hot mot Sverige.

Naturligtvis ska inte Hemvärnet få finnas kvar och kosta pengar om HV inte har ett existensberättigande.

Men en sån "gratisarme" kan ingen politiker eller Hög militär tacka nej till.

Hv har ju blivit sveriges nya arme,sista siffran jag hörde var väl 65% av armen.

Hur ersätter man den numerären?

För att utföra en uppgift,oavsett vilken måste du ha händer och fötter till det....

Efter som politikerna hellre sparar på sjukvård och äldrevård än Hv måste det nog finnas ett behov av Hv?