Jump to content

M90 Känga Lätt

Emil_1988

Recommended Posts

Hejsan! Jag undrar om någon har testat M90 Känga Lätt som säljs på Garderoben.se? Jag ska nämligen börja i hemvärnet och tänkte vänja fötterna inför det.

Men det verkar inte som att det går att få tag på vanliga M90 kängor längre, som jag antar att vi får i hemvärnet?

Undrar om dom är likvärdiga/bättre/sämre?

Mvh Emil

Du kommer ju inte tjänstgöra i Hv så långa perioder så nog klarar du väl första helgen utan att gått in kängorna. Sen när du kommer hem har du tid att gå in dom till nästa övning. Så sparar du lite pengar. :) Det varierar hur bra kvalité det är på dom man får ut. Men alla över 10 år gamla ska ha kasserats men om du ändå får ut ett par som är 10+ så ska du säga till och byta. Risken är annars att dom går sönder väldigt lätt.

Finns den bra anledning varför många har egna kängor i HV. Kungens kängor passar inte alla. Känn efter först så de du får ut passar dig och bestäm sen om du behöver andra. Vore synd att köpa egna M90 och sen passar varken de du köpt eller de du får ut dina fötter.

Risk för att jag upprepar det många andra redan sagt.

Det är onödigt att köpa ett par kängor bara för att du inte vill vänta på att få ut ett par m90 kängor på förrådet.

M90 kängan är i sig en ganska dålig känga som togs fram för att hålla till en vpl i max ett år och sedan skulle den kasseras. Att köpa något som marknadsförs som en m90 lätt känga skulle jag aldrig göra, här får du 3 argument om varför du inte skall köpa en.

1. 90 kängan är som sagt ganska dålig ( får lite stöd till fötterna) samt att de har en ganska dålig passform, om de har försökt kopiera något ifrån orginalkängan så har det med andra ord gjrot en ganska dålig känga.

2. m90lätt kängan är heller inte det minsta lik den riktiga 90 kängan.

3. En känga för 1000 kr låter som en dålig budgetkänga i mina öron.

OM du är ute efter en känga så skulle jag rekommendera dig att köpa en bra välbeprövad känga. Den kan du använda som substitut tills du får dina m9kängor, du kan även använda dem till typ all annan verksamhet som kräver ett par bra skodon. Om du vårdar din känga så kommer den också ha en livslängd som överskrider 3-4 par m90kängor.

Jag skall inte säga vilken sorts känga du skall köpa men( meindel, lundhags mf är rätt bra) gå in och kolla på en affär och prova dig fram tills du hittar en som du trivs med..

garderobens M90 lätt är en känga som arbesko tog fram som alternativ till marschkänga 08.
antagligen beställdes den innan beslutet om att lägga ner värnplikten togs.
och ett antal tusen par tillverkades innan man hann stoppa produktionen.
kängorna kom sedan ut på civila marknaden.

ryktet säger att dem är tillverkade i finland.
och att de är tänkta för fordonsburen personal.