Jesper96 Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Hej! Jag rycker in på Skaraborgs regemente mot befattningen Markstrid. Då tänkte jag att det skulle vara kul att komma i kontakt med några andra som ska till Skövde, såg att dom flesta platser redan var tagna. Sedan hade jag även några frågor. 1. Hur är gmu på P4 jämfört med det som står på mil.se? 2. Jag gör GSS/t nu och vill byta till GSS/k är det extrem svårt att byta eller är det omöjligt att svara på och måste man hitta exakt samma befattning? 3. Jag sökte mot Markstrid granatkastarsoldat är det 12cm på P4 och är det en bra utbildning i Markstrid som gör en kompetent att söka till andra markstridstjänster ex pansarskytte eller span eller blir man helt låst på just grk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matheez2 Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 kan inte svara på 1 & 2, men du är inte 'låst' i en specifik befattning bara för att du sökte det i GMU, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper96 Posted March 8, 2015 Author Report Share Posted March 8, 2015 kan inte svara på 1 & 2, men du är inte 'låst' i en specifik befattning bara för att du sökte det i GMU, Att jag inte är låst enligt HKV vet jag men hur ser det ut på förband i Realiteten? Är det väldigt svår att byta befattningar som är relativt lika, menar inte att jag ska bli ubåtsman utan få en heltid om det känns rätt kan ta dom flesta befattningar, det är ju hopplöst att veta exakt vad man vill jobba med inom FM det är ju så långt ifrån dom civila yrken man vet om. Markstrid/span låter ju roligt och häftigt men det roligaste kan ju vara nått som på pappret låter skittråkigt! Ingen som ska in på P4/TrängR i sommar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted March 8, 2015 Report Share Posted March 8, 2015 Du gör GMU och får förtur till det du är uttagen till. Du kan såklart söka andra jobb men K-tjänster dräller det inte av. Är du smart tar du det du får och när du är inne i firman söker du det du vill. Precis som man gör inom andra yrken. Det speciella här är att även om du är överkvalificerad för det du söker kan en färsk GMU-rekryt få jobbet istället för denne hade förtur. Men stå på dig, var duktig, tålmodig och smart så kommer du dit du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martiniswe Posted March 8, 2015 Report Share Posted March 8, 2015 Gjorde gmu på p4 nu i höstas. Du är absolut inte låst till den befattning du har fått. Inte heller till just K eller T soldat. På min pluton så var det kanske 60 procent som hamnade på exakt den befattning de sökt från början. Var tydlig mot din plutonchef från första början med vart du vill hamna så kommer han/hon göra det dom kan för att det ska lösa sig så bra som möjligt. Jag hade exempelvis inriktning logistik - deltid. Jag hamnade ledning - heltid. Angående hur gmu i sig är på p4 är svårt att säga då jag inte har erfarenhet från andra förband. Jag tyckte att det var lagom "hårt", väldigt kompetenta befäl och en superb plutonchef. Det jag kan säga är att det skiljer sig väldigt mycket beroende på vilken pluton du hamnar på. På gott och ont. Om du kommer till en pluton där 99 procent av rekryterna har inriktning skytte så kommer det vara mer skrik och stress än för en pluton som har inriktning hemvärn. Det är bara att gilla läget. Jag hade en blandpluton. 8 skytte, 5 mekaniker, 12 ledning osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted March 8, 2015 Report Share Posted March 8, 2015 Du kan och ska såklart söka flera tjänster, den du vill ha (om den finns) men ett bör vara det du har förtur till. Annars riskerar du att inte få något, tänk på det. Det hände några av mina rekryter som var lite väl optimistiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper96 Posted March 10, 2015 Author Report Share Posted March 10, 2015 Du gör GMU och får förtur till det du är uttagen till. Du kan såklart söka andra jobb men K-tjänster dräller det inte av. Är du smart tar du det du får och när du är inne i firman söker du det du vill. Precis som man gör inom andra yrken. Det speciella här är att även om du är överkvalificerad för det du söker kan en färsk GMU-rekryt få jobbet istället för denne hade förtur. Men stå på dig, var duktig, tålmodig och smart så kommer du dit du vill. Lite så jag tänkt med andra jobb, man får vara nöjd att man kan ha ett jobb och man kanske inte börjar precis där man vill men man får kämpa så löser det sig! Gjorde gmu på p4 nu i höstas. Du är absolut inte låst till den befattning du har fått. Inte heller till just K eller T soldat. På min pluton så var det kanske 60 procent som hamnade på exakt den befattning de sökt från början. Var tydlig mot din plutonchef från första början med vart du vill hamna så kommer han/hon göra det dom kan för att det ska lösa sig så bra som möjligt. Jag hade exempelvis inriktning logistik - deltid. Jag hamnade ledning - heltid. Angående hur gmu i sig är på p4 är svårt att säga då jag inte har erfarenhet från andra förband. Jag tyckte att det var lagom "hårt", väldigt kompetenta befäl och en superb plutonchef. Det jag kan säga är att det skiljer sig väldigt mycket beroende på vilken pluton du hamnar på. På gott och ont. Om du kommer till en pluton där 99 procent av rekryterna har inriktning skytte så kommer det vara mer skrik och stress än för en pluton som har inriktning hemvärn. Det är bara att gilla läget. Jag hade en blandpluton. 8 skytte, 5 mekaniker, 12 ledning osv. Kul att P4 verkar vara ett bra regemente har hört det från innan men nu blir man ännu mer motiverad! Du kan och ska såklart söka flera tjänster, den du vill ha (om den finns) men ett bör vara det du har förtur till. Annars riskerar du att inte få något, tänk på det. Det hände några av mina rekryter som var lite väl optimistiska. Härligt tack för 2 bra svar ska verkligen ta till mig det här och träna ordentligt och satsa på att få bra resultat och fina omdömen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts