Jump to content

Inriktning av GMU

Recommended Posts

Jag har sökt GMU och ska antagningspröva i mars månad. Vad det verkar så verkar alla intressanta GMU-starter för heltidstjänst fullsatta för resten av året förutom nån tjänst som telekrigssoldat, stridsbåtförare och flygsoldat.

Det jag undrar är över hur viktigt det är vilken GMU man gått, beroende på vilken inriktning man vill ta efter GMU:n?

Vill jag göra jägartjänst fanns det tex en särskild GMU inriktad mot just jägartjänst (GMU-J)

Vidare så undrar jag hur vanligt det är att man gör extrastarter av grundutbildningar under året?

Det var där jag skulle sätta hoppet till enligt rekryteringen då jag frågade om GMU-J starten den 16e mars som jag kommer att missa.

Visst underlättar det att genomföra GMU på det förband och inriktning där man sen vill jobba men absolut inte avgörande. Sen beror det ju på vad du får på antagningsprövningen också. Om du genomför GMU-Hv för att du vill göra bort GMU och heltidsinriktningarna var fulla är det en sak. Om du genomför GMU-Hv för att du inte uppfyllde kraven för heltidsförband är det en annan. Om du får såpass höga betyg på antagningsprövningen att du utan problem kommit in på jägarinriktningen ifall det funnits lediga platser kommer du inte ha problem att sedan söka anställning på ett jägarförband.