Jump to content

Svenska separatister?

darkjak

Recommended Posts

Som bekant håller jag på att skriva fiktion om ett potentiellt framtida krig.

För att hålla den autentisk så har jag börjat dra in den nu omdiskuterade sjätte generationens krigsföring. En viktig punkt i detta är att man genom desinformation och propaganda vänder en begränsad del av befolkningen mot staten.

Så min fråga är helt enkelt: vilka skulle detta vara i Sveriges fall? Mina tankar är som följer:

Nynazister: Delar rysslands misstänksamhet mot homosexuella och muslimer. Är många och ofta agressiva. Är dock utspridda över hela landet och har därmed inget naturligt territorium att börja med. Oklart vad dessa skulle döpa sin stat till.

Samer: 2 miljoner samer fördelade över Norskt, Finskt, Svenskt och Ryskt territorium. Skulle lätt kunna lamslå den svenska gruvindustrin och därigenom försvarsindustrin. Man kan utan att överdriva påstå att de utsätts för förtryck från svenska staten (har bl a nyligen fått gehör hos FN för detta), något som Ryssland lätt skulle kunna utnyttja i en propagandakampanj. Ett problem: Samer verkar vara mycket fredliga och mig veterligen vill dom inte ha självständighet.

Sedan finns även grupperna skåningar, kommunister och invandrare, men dessa känns både mer oseriösa och osannolika.

Pärmbärare. Hotar att lamslå stat, förvaltningar och svenska företag genom att publicera omfattande ledningssystem, om de inte får en egen enklav där INGENTING är tillåtet att göra utan instruktioner.
Äntligen måndag och tillbaka på jobbet!

du menar att sånt här inte förekommer inom riket ?

http://www.angelfire.com/ak2/skaaneland/

eller att det är mer osannolikt att den här gruppen skulle lyckas bättre med ökad finansiering. ?

om du sen räknar med att dom har nära och täta kontakter med högerextrema rörelser samt i förlängningen även kriminella organisationer , så borde det räcka till för att väva ihop en intrig..

Alla dessa förslag har jag tänkt på i någon mån.

Problemet är att dessa grupperingar, med undantag för enskilda individer, knappast verkar vara intresserade av att ta till vapen för att uppnå självständighet. JRA är vad jag förstått mest en skämtorganisation.

Samtidigt känns det på något sätt olustigt att peka finger mot de faktiskt utsatta personer som bor i Rosengård.

Jag överväger att låta samtliga dessa grupperingar vara målet för rysk propaganda och stöd, men att de med undantag för någon enskild grupp inte nappar.

Som sagt, vem bedömer ni egentligen vara det mest realistiska hotet? Som skulle kunna se Ryssland som en bundsförvant och är villiga att ta till vapen mot staten? Hur skulle Rysslands propaganda se ut?

Om jag ska vara bitter och komisk (Fin blandning :happy: ) så ser jag en högerextremistisk väpnad revolt som troligast av exemplen vi fått. Tänk SVP och de extrema elementen inom SD, blanda in vapen (Måhända tillhandahållna av Ryssland), ge dom en ordentlig anledning (Exempelvis terrordåd eller liknande inom Sverige som starkt påverkar dom, och att Ryssland utnyttjar detta), och det borde funka ganska ypperligt.

Inom just SD har det ju flirtats och vurmats en del för Putinistiskt nationalism och det skulle kunna vara tänkbart att Rysk underrättelsetjänst kan locka några av dessa att aktivt stödja en rysk insats med främst psy-ops. Längre ut i extremistkretserna kanske vissa sluter upp även kring vapeninsatser, främst sabotage.

Jag skulle även kunna tänka mig att en organisation som IS sprider sig i världen och inte bara opererar i ME. Istället för att rekrytera muslimska fundamentalister att komma och slåss i Irak och Syrien så beväpnas de för att slåss för makt i de länder de bor i.

Ytterligare en variant är om någon kriminell organisation skulle börja växa lavinartat.

Högerextremister i Europa har ju bevisligen haft kontakt med Putin.

http://www.worldaffairsjournal.org/article/strange-bedfellows-putin-and-europe%E2%80%99s-far-right

There’s love in the air between Russian President Vladimir Putin and Western Europe’s far-right political parties.

The courtship between Eastern European far-right parties and Russia has been going on for years, of course. In 2008, Eastern Europe’s far right supported the Russian war against Georgia. In May 2013, leaders of Jobbik, the Hungarian far-right party with dubious fascist origins, met with Russian Duma leaders and academics at Moscow State University. The neo-Nazi Bulgarian Ataka party has vocally supported Putin and Russian foreign policy. In 2012, Ataka’s leader, Volen Siderov, traveled to Moscow, reportedly at his own expense, to celebrate Putin’s sixtieth birthday and express admiration for the Russian president’s strong leadership. After Russia’s annexation of Crimea, Siderov threatened to withdraw his party’s support from the coalition government if it supported further sanctions against Russia.

Since the Ukrainian crisis began, the romance has moved westward. In Austria, the Freedom Party (FPÖ) holds forty (out of one hundred and eighty-three) seats in Parliament, having won a fifth of the vote in last year’s elections. The Danish People’s Party has maintained its position as the third-strongest party in Parliament since 2001. And in 2012, the Greek extremist neo-Nazi Golden Dawn party shocked observers when it won eighteen parliamentary seats. The oldest and best-known party of the Western far right, the French National Front (FN), had its strongest showing in the past fifteen years when the party took fourteen percent of the vote in 2012. The UK Independence Party (UKIP) has struggled in national elections, but came in first in the May elections for the European Parliament.

En viktig aspekt för att få fram ett troligt scenario är att det blir någon form av samhällskollaps inom välfärden, fattigdom och utanförskap är ju ofta en bidragande faktor till kriser och motståndskamp.

För att en fiktiv händelse ska verka trolig så tror jag att en del av ovanstående måste finnas med, de som kämpar måste helt enkelt "vinna" på att kämpa, när folk överlag har det väldigt bra så är viljan till motstånd sällan särskilt stor, det finns extrema delar men stödet till dessa är oftast litet när staten i sig fungerar bra.

Allså......

Separatister i Sverige?

Militanta radikaliserade Samer som utför självmordsbombningar i centrala Stockholm, för vadå?

Tror att du får svårt att hitta en "separatistisk-ådra" i den Svenska folksjälen, sen snapphanarnas hastiga avfärd har nog detta ebbat ut till noll.

Det offentligörs mtrl till en thriller varje eviga dag numera på andra sidan östersjön, byt spår och kasta dig över Putins framfart istället.

En tanke skulle ju kunna vara att Zombieapocalypsen startar i sverige.

Jag har också svårt att tänka mig en fiktiv framtida historia om ett svenskt inbördeskrig, men om någon lyckas skriva något bra så skulle jag mer än väl vilja läsa.

Ett tillräckligt stort gäng högerextrema "Gotländska separatister" som via personliga kontakter med en viss makt i öster uppstår som en synnerligen kraftfull motståndsrörelse. De "råkar" ha stridsvagnar, rakettartilleri, luftvärn och sjömålsrobotar de "hittat i svenska mobförråd på Gotland", och befriar gutarna, som ju alla vet alltid har önskat vara självständiga från de förtryckande svenska fastlänningarna.

Separatisterna skriver avtal med Ryssland om att etablera ryska baser som råkar dominera Östersjön så snart de tagit makten och fastslagit sitt oberoende från den svenska centralmakten. "Det är tyvärr nödvändigt för att bevara vårt folkrättsliga oberoende och freda sig från aggressioner från NATO", säger separatisternas ledare.

Jag hittade en lista över separatiströrelser i Europa här, dock har jag ingen aning om hur bra källorna är för detta. Men det kanske kan leda till inspiration.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_separatist_movements_in_Europe

Jag vill minnas att jag en gång läst en bok där Skåne bröt sig ut, och övriga Sverige svarade med att invadera. Men det måste vara över 25 år sedan som jag läste den. Om jag minns rätt så var den rätt dystopisk generellt.

• 3 weeks later...

Svenskar... .

En ökad kvotering av radikala muslimer på statliga poster i ivern att spegla "hela samhället" gör att det sker en förskjutning från sekulär demokrati muslimsk stat. Sekulära svenskar blir separatister och gör uppror mot kalifatet

/

• 2 weeks later...

Nej, leta efter kommande revolutionära i sverige bland dom som inte håller med om de lagar som samhället ställer upp och som är i majoritet. Svenska uppror finns bland fildelare och de som inte delar synen på övervakning och upphovsrätt. Där är lagstiftning och samhällets agerande i kontrast med majoritetens åsikt och beteende. Och det är då man ser grogrunden för riktiga uppror. Tänk er ett samhälle som fortsätter vikta om sina resurser från att lösa källarinbrott till ännu mer att jaga den som fildelar eller kollar på nån stream sajt. Fullt tänkbart med scenarion där denna omviktning fortsätter och ökar, skillnaden mellan hur samhället jagar och lagför enligt dess lagar mellan hur en majoritet av folket beter sig och tycker. Förr eller senare blir det oftast våldsamheter när det diskreprerar på det sättet. Och vi har redan en sådan utveckling, dra den vidare och du hittar dina svenska separatister.

Som bekant håller jag på att skriva fiktion om ett potentiellt framtida krig.

För att hålla den autentisk så har jag börjat dra in den nu omdiskuterade sjätte generationens krigsföring. En viktig punkt i detta är att man genom desinformation och propaganda vänder en begränsad del av befolkningen mot staten.

Så min fråga är helt enkelt: vilka skulle detta vara i Sveriges fall? Mina tankar är som följer:

Nynazister: Delar rysslands misstänksamhet mot homosexuella och muslimer. Är många och ofta agressiva. Är dock utspridda över hela landet och har därmed inget naturligt territorium att börja med. Oklart vad dessa skulle döpa sin stat till.

Samer: 2 miljoner samer fördelade över Norskt, Finskt, Svenskt och Ryskt territorium. Skulle lätt kunna lamslå den svenska gruvindustrin och därigenom försvarsindustrin. Man kan utan att överdriva påstå att de utsätts för förtryck från svenska staten (har bl a nyligen fått gehör hos FN för detta), något som Ryssland lätt skulle kunna utnyttja i en propagandakampanj. Ett problem: Samer verkar vara mycket fredliga och mig veterligen vill dom inte ha självständighet.

Sedan finns även grupperna skåningar, kommunister och invandrare, men dessa känns både mer oseriösa och osannolika.

jag har haft samma idéer men det har hållit sig i min hjärna. jag tror bara ett uppror är möjligt om den svenska politiska miljön blir extremt polariserad, tänk Spanien 1936, då skulle vi kunna få uppror både från extrema element på både högern så väl som vänstern. Annars tror jag svenskar är så kompromissvilliga att til och med en majoritets SD-regering skulle accepteras utan våldsamheter, dock med en del tandgnissel.

Pal: Jag har svårt att se, större delen av fildelarna som annat än folk som skriker sig hesa. men ta till vapen. knappast troligt. Dessutom måste de ha en organisationsgrad, om de inte skall bli en kort historia.

Koltik: annars kunde de vara en intressant tanke om ett uppror mot en regering med ett SD liknande parti som går över styr, i sin vilja att genomföra sin politik.

• 3 weeks later...

Ett lite oroande scenario är som följer;

I många konflikter har grupper som inte utgjort något större hot fått hjälp av en yttre aktör och på så sätt blivit ett påtagligt hot. Det kan vara någon som skulle tjäna ekonomiskt på att destabilisera landet (exv. United Fruit revolutionen). Någon som vill få landet att framstå som dåligt och därigenom få fördelar. Möjligheterna är många.

Säg att en yttre aktör börjar ge stöd till en eller flera sådana grupper, exempelvis genom att signalspana, genoföra enklare telekrigsinsatser och 'hacking' mot Sverige.

Exempel: Kaspersky antivirus har mycket nära kopplingar till Rysk underrättelsetjänst. Många företag och statliga inrättningar i Sverige använder Kaspersky, och har därigenom gett den aktören mer eller mindre fri tillgång till all data som går att komma åt från den plattformen. Säg att Ryssland signalspanar och dekrypterar våra sändningar. De samlar även information de kommit åt genom hacking och från datorer med Kaspersky. De ger sedan den informationen till en högerextrem gruppering. Den gruppen börjar begå terrorbrott och diverse hatbrott, och kan nu till en viss utsträckning använda våra egna informationssystem mot oss. När den grupperingen begår ett terrorbrott riktat mot folk som invandrat från Ryssland (civila helt enkelt) så får Ryssland "rätt" att annektera Sverige för att skydda Ryska civila.

De kan även ge information till, och smuggla in utrustning till diverse grupperingar och bara sitta och titta på när nynazister, nynazister version 2, vänsterradikaler och andra trädgårds-arméer sliter landet i stycken. Sen är det bara att rulla in med kraft. Är samhället i totalt kaos så blir det svårt att göra ett effektivt motstånd på en så stor skala som krävs. En armé marscherar ju på sin mage.

• 1 month later...

Om man utgår från att separatisterna kommer vara "svenskvänliga"...

Vad skulle en sådan organisation kalla sig? Svenska Folkrepubliken?

Och vad skulle dom ha som logotyp? Finns det någon svensk flagga som är äldre än dagens?

Darkjak: har inte jag fel är Nationsfanan mer eller mindre ursprunglig. frågan är vad separatisterna skulle vara emot, är de "Sverigevänner" är ju högerextremism, Nationalism och anti EU ganska sannolikt. varför inte något Inspirerat av Nationalromantikens syn på vikingar, gruppen tok hävdar ju givetvis att de är från urminnestider.

Centralt för frågan blir ju vad angriparen har för avsikt. Handlar det om att helt ta kontroll över Sveriges territorium eller bara en mindre del och i så fall vilken? Är syftet kanske enbart att destabilisera och försvaga Sverige så mycket att vi tvingas hålla oss utanför en större regional konflikt och därigenom försvåra för en motståndare att utnyttja svenskt territorium/luftrum? Svaret på detta kommer ju påverka vilka "inre fiender" man väljer att utnyttja.

Sedan finns det ju inget som hindrar att man använder flera olika inhemska grupper eller liknande, till och med sådana som har motsatta intressen. Som jag ser det har användandet av inhemska grupper flera syften. De jag tänker mig är följande (uppräkningen ska inte ses som en inbördes rangordning):

1) Vilseledning och "deniability". Genom att ha en eller flera inhemska grupper att skylla på kan man neka till ansvar och kännedom om krigshandlingar. Det är inte ens nödvändigt att det är särskilt trovärdigt, se exempelvis de ryska soldaterna utan nationalitetsbeteckningar på Krim.

2) Destabilisering. Genom att understödja olika verkliga eller påhittade konflikter kan man skapa osäkerhet, inom och utom landet, kring Sveriges förmåga att kontrollera sitt territorium och/eller upprätthålla lag och ordning och skydda sina medborgare. Precis som i fallet ovan behöver detta inte nödvändigtvis vara trovärdigt ens för personer med bara grundläggande kunskaper för att få effekt. Bara genom att komma med påståendet kommer det att få spridning och tillräckligt många kommer att överväga det för att det ska få effekt. Västliga medias objektivitetskriterium gör dem benägna att återge även orimliga utsagor och personer med rätt politisk inställning kommer sedan att bli "nyttiga idioter" genom att återge dem som sanning. Detta kombineras självklart även med massiva psyops-operationer.

3) Skapa påfrestningar på samhället. Genom att låta flera allvarliga händelser som terrorbrott inträffa under relativt kort tid belastar man samhällets resurser och skapar skräck och förvirring. Exempelvis som det här.

Med ovan sagt behöver man ju inte heller särskilt många "riktiga" separatister eller liknande. Det kan räcka med några enstaka figurer som får agera front och sedan utförs huvuddelen av egna operatörer av olika slag. De frontfigurer man använder sig av kan vara köpta och införstådda med det verkliga läget eller helt enkelt vilseledda.

Effekterna av verksamheten kan sedan användas som förevändning för att ingripa väpnat i Sverige för att "hjälpa" oss att hantera krisen, bekämpa terrorism och/eller skydda egna intressen. Det senare kan man till exempel göra genom att använda sig av en false flag-operation mot någon egen anläggning eller verksamhet.

Jag håller med A B om att detta förmodligen kombineras med attacker mot samhällsviktig digital infrastruktur för att ytterligare förstärka effekterna.

Slutligen skulle mitt val på organisationer falla på en kombination på extrema islamister och våldsbenägna nynazister då dessa är allmänt kända och dessutom uppenbarligen existerar i Sverige. För inspiration kring svenska nynazister rekommenderar jag Heléne Lööws Nazismen i Sverige 2000-2014.

En fiktiv historia slog mig.

Bakgrund:

Rysslands inflytande blir större i Sverige, medan incidenterna mellan länderna blir fler. Rysk psy-ops ökar och söker kontakter i flera grupper, högerextrema, vänsterextrema och "nyttiga idioter" i mitten. Sverige blir allt mer polariserad i debatten. Fler ryska medborgare flyttar till Sverige och rysk media och pro-ryska meddelanden börjar yttra sig i social media.

Friktion bland Svenska folket:

Man startar rörelser som värnar för att Sverige helt ska avstå från relationer till NATO och istället söka sig mot Ryssland. Några vänsterpartier ansluter sig till det pacifistiska förslaget, men möts av en majoritet i riksdag som vill avstå från något sådant. Aktivistgrupper riktar attacker mot tv-stationer, skapar protester och aktivt rekryterar medlemmar, som även blir mycket uppmärksammat i utländsk media, särskilt rysk sådan. "Fred före krig" blir deras slogan. Ryssland går öppet ut med att man stöttar denna folkliga rörelse i Sverige. Grupperna och aktionerna växer med tid. En incident inträffar där flera av dessa blir skadade/mördade och skiten träffar fläkten. Upprörda protester från Kremlin hörs där man avser avsätta fullt stöd till dessa demokratiska fredsgrupper och vid upprepade incidenter kommer man att skydda dessa fredsgrupper och sätta in de resurser som behövs då Sveriges NATO-inriktade partier inte bryr sig om dessa frihetskämpar.

Gnistan som sätter fyr på elden:

Ytterligare en incident inträffar, där nynazistiska grupper attackerar pro-ryska vänsteraktivister och demonstationer på flera orter, Visby och i Malmö, med bomber och finkalibrig eld. Separatisterna är igång. Ett eget land/republik krävs för att skilja sig från Sveriges tafatta pro-nato-regering och de nazistiska "fascisterna". Ryska vapen dyker upp bland separatisterna och eldstrider bryter ut på flera ställen, främst i Malmö, på Gotland och i Göteborg. Sverige är lamslaget, då politikerna vägrar att sätta in militären med hänsyn till Ådalen 1931, och endast polis och högerextrema tar upp konflikten. Det påminner till början om gängstrider med små utbyten av bomber och finkalibrig eld, men utvecklas mer och mer till att bli större konflikter med tyngre vapen och mer omfattande strider. Den Svenska militären skyddar egna baser, och vid intrång av pro-ryska separatister inträffar det incidenter där (enligt Ryska medier och psy-ops verksamheter på sociala medier) "frihetskämpar" blir ihjälskjutna av "högerextrema fascister till soldater". Ryssland varnar Sverige om fler incidenter likt dessa skulle komma att ske. Spänningen är hög. Stulen svensk militärutrustning blir blandat med ryska vapen bland separatiströrelserna. Pro-ryska separatister får nu övertaget över Gotland och striden går igång.

Lander: tråkigt nog känns den allt för sannolik, Jag har ibland haft diskutioner med div, individer på internet som anser att NATO är en ondskefull organisation. gärna tillsammans med försök att skriva om historien. en dålig fred är tydligen bättre än krig. När jag sen förklarar vad en dålig fred innebär och ger exempel, får jag svaret att jag missat poängen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...