Jump to content

Gymnasiet/militär karriär

Recommended Posts

Tjena är en kille på 17 bast som vill bli militär men har lite jobbigt i skolan just nu. Går fordons programmet andra året och känns verkligen som om jag har valt fel linje nu. Var lite intresserad första året men nu har jag tappat allt! De jobbiga är vi har praktik inom yrket också 2 dagar i veckan hela våren. Vi har pratat hemma om att jag ska börja om men de finns ingen linje direkt jag är intresserad av och det jag vill jobba med är ju de militära, har funderat mycket på jägarsoldat/fallskärmsjägare. Vad tycker ni är bäst, ska jag gå klart den här vårterminen så jag får mina betyg så jag kan söka in till gmun till hösten eller ska jag gå klart gymnasiet och sen söka in till gmun? Det jobbiga också är att de blir ännu mer praktik i 3an och är ju inte så kul att gå och arbeta med nått man inte är så intresserad av!

Är rätt säker på att det krävs gymnasie-kompetens för att få göra GMU, dvs 3-årigt gymnasie. Det är alltid värt att gå klart gymnasiet finns risk att man ångrar sig senare annars, har du pratat med skolans studievägledare? kanske går att byta linje, gå klart vårterminen och sen byta till någon annan linje sista året, Sam/sam är nog inte så jobbigt

Är rätt säker på att det krävs gymnasie-kompetens för att få göra GMU, dvs 3-årigt gymnasie. Det är alltid värt att gå klart gymnasiet finns risk att man ångrar sig senare annars, har du pratat med skolans studievägledare? kanske går att byta linje, gå klart vårterminen och sen byta till någon annan linje sista året, Sam/sam är nog inte så jobbigt

Jo har pratat rätt mycket med studievägledaren och han har sagt att om jag byter linje så måste jag börja om från årskurs 1 alltså ta studenten med dom som är född 99 jag är född 97. Jag får ex inte hoppa in på en sam 2a och gå ut med dom...

Så är livet.

Ta ett sabbatsår och gör något helt annorlunda, sen kan du gå klart skolan med förhoppningsvis mer energi än du har idag.

Om du inte blir officer eller något så ska du vara på det klara med att jobbet som soldat är tidsbegränsat, slutar du inte för att kontraktet går ut så kommer du sluta för att det är tråkigt, eller för att du tycker det är skitkul och blir officer ist.

Men oavsett vad som händer så är skolan det absolut viktigaste du kan komma att behöva i bagaget, utan det är du, tja, ingenting.

Försvaret och soldatyrket är inget jag skulle rekomendera om man vill "fly" vardagen och det civila livet.

Har du någon plan B om du inte skulle få göra GMU?
Vad som helst kan hända, jag åkte på ett litet hörsel fel liksom. Eller så kanske soldatlivet också bara var roligt första året och sen tröttnar du. Vad gör du då?

Jag tycker att du ska gå färdigt gymnasiet. Om du gör det genom fordon eller om du börjar om på nytt spelar liten roll, men gör färdigt det!
Och har du en gång haft en gnista för fordon så kommer du säkert få tillbaka den under praktiken (Jag gick bygg så även jag hade praktik). Tro mig att faktiskt få göra lite nytta istället för att bygga ihop saker och sen ta isär dom är mycket roligare!

Så gör färdigt året, testa praktiken. Känner du att du inte pallar mera gå om. Hoppa inte av!
Om du skulle välja att gå om så visst något år mer i skolan, men vad gör det? Annars får du ju kanske läsa upp betygen i något år på komvux!
Och är du äldst så blir du automatiskt coolast i klassen :rockon:

Har du någon plan B om du inte skulle få göra GMU?

Vad som helst kan hända, jag åkte på ett litet hörsel fel liksom. Eller så kanske soldatlivet också bara var roligt första året och sen tröttnar du. Vad gör du då?

Jag tycker att du ska gå färdigt gymnasiet. Om du gör det genom fordon eller om du börjar om på nytt spelar liten roll, men gör färdigt det!

Och har du en gång haft en gnista för fordon så kommer du säkert få tillbaka den under praktiken (Jag gick bygg så även jag hade praktik). Tro mig att faktiskt få göra lite nytta istället för att bygga ihop saker och sen ta isär dom är mycket roligare!

Så gör färdigt året, testa praktiken. Känner du att du inte pallar mera gå om. Hoppa inte av!

Om du skulle välja att gå om så visst något år mer i skolan, men vad gör det? Annars får du ju kanske läsa upp betygen i något år på komvux!

Och är du äldst så blir du automatiskt coolast i klassen :rockon:

Skulle väll kanske kunna tänka mig att gå om på någon annan linje, men vet inte alls vad jag skulle välja då :(

Man bör även beakta att om du avser att söka officersprogrammet så krävs full gymnasiebehörighet.

Krävs de inte att man har läst gymnasieämnen som gör så att man får högskolebehörighet då också? För att få komma in på officersprogrammet

Du behöver ha slutbetyg ifrån ett nationellt gymnasieprogram, något förenklat, tex i ditt fall så behöver du bli godkänd på fordonsprogrammet och framförallt kärnämnena.

Sen är det ju såklart enklare att komma in på officersprogrammet om man har bra betyg och kan konkurera med andra, några speciella "ämnena" är det i regel inte.

Det är dock ett antal år bort innan det blir aktuellt för dig att söka bli officer.

Grundläggande behörighet för högskolestudier (gymnasiekompetens) omfattar enligt antagningsordningen:

Krav för grundläggande behörighet för dig med slutbetyg 2010 eller senare

• Lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng inklusive B-kursen i svenska/svenska som andraspråk samt A-kurs i engelska och matematik.
  • Fullständigt slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program från gymnasiet alternativt kommunal vuxenutbildning. Du är alltså inte längre behörig om du avslutar ett reducerat program 2010 eller senare.
Samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning tas bort som behörighetsgivande dokument

Du måste ha godkända betyg från gymnasiet för att bli anställd som soldat, är inte helt säker på men iaf ganska säker på att du även MÅSTE ha godkända gymnasiebetyg för att få göra GMU. Som många tidigare har sagt så spelar det inte så stor roll vilken linje du har gått ( för att bli soldat) . Men jag skulle faktiskt råda dig att försöka se ljuset i tunneln och motivera dig att fullfölja fordonsprogrammet, Fordonskunskaper är bra att ha i större delar av försvarsmakten då det finns väldigt mycket fordon som inte alltid går som det ska. Kanske inte är det första de frågar efter på FJS men du kommer med all säkerhet komma i kontakt med fordon. Bra då att kunna lösa problem, för de kommer de garanterat att bli.

Oavsett vad du väljer att göra så är tyvärr gymnasiet ett nödvändit ont som du kommer ha användning av i framtiden.

Lycka till

De är dessutom bra att ha lite kunskaper om var felet kan tänkas vara, även om de är någon annan som skall lösa det. Sen är de ju så att även om du vill vara Jägare fram till pension, så händer saker under tidens gång. De är dessutom bra att visa att du inte ger upp så fort de blir jobbigt både för egen del och andra.

Du måste ha godkända betyg från gymnasiet för att bli anställd som soldat, är inte helt säker på men iaf ganska säker på att du även MÅSTE ha godkända gymnasiebetyg för att få göra GMU. Som många tidigare har sagt så spelar det inte så stor roll vilken linje du har gått ( för att bli soldat) . Men jag skulle faktiskt råda dig att försöka se ljuset i tunneln och motivera dig att fullfölja fordonsprogrammet, Fordonskunskaper är bra att ha i större delar av försvarsmakten då det finns väldigt mycket fordon som inte alltid går som det ska. Kanske inte är det första de frågar efter på FJS men du kommer med all säkerhet komma i kontakt med fordon. Bra då att kunna lösa problem, för de kommer de garanterat att bli.

Oavsett vad du väljer att göra så är tyvärr gymnasiet ett nödvändit ont som du kommer ha användning av i framtiden.

Lycka till

För att vara behörig till GMU krävs:

FÖR SÖKANDE SOM PÅBÖRJAT GYMNASIET FÖRE 1 JULI 2011

Du ska ha minst betyget godkänt (G) i följande ämnen från gymnasieskolan:

• Matematik A
  • Svenska A
  • Engelska A
FÖR SÖKANDE SOM PÅBÖRJAT GYMNASIET EFTER 1 JULI 2011

Du ska ha minst betyget godkänt (E) i följande ämnen från gymnasieskolan:

• Matematik 1, 100 p (1a, 1b eller 1 c godtas)
  • Svenska 1, 100 p
  • Engelska 5, 100 p

För att få anställning som GSS gäller att man ska uppfylla kraven för tjänsten. Alla tjänster har inte krav enligt ovan. Några har lägre krav.

Tack för alla svar! Har bestämt att jag ska gå kvar å kämpa och inte ge upp :). Går doc plåt inriktningen på fordon så får lära inte lära mig så mycket om själva skruvandet osv..

En fråga till är om man har någon nytta av att ha ett körkort under själva gmun ? Får de gratis av skolan så :D