Gunnar granat Posted January 23, 2015 Report Share Posted January 23, 2015 Som rubriken antyder letar jag efter ett bra vätskesystem. Vilket anser ni är det bästa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted January 23, 2015 Report Share Posted January 23, 2015 @Gunnar Granat I vilken verksamhet skall det användas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar granat Posted January 23, 2015 Author Report Share Posted January 23, 2015 Inom försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted January 23, 2015 Report Share Posted January 23, 2015 Med dom där avgränsningarna: Nalgene 0.5L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 23, 2015 Report Share Posted January 23, 2015 PET/colaflaska motsvarande som rymmer 33cl, den passar i fickan och är lätt att packa runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 23, 2015 Report Share Posted January 23, 2015 Det beror helt och hållet på vilken roll man har och vilket stöd man har från omgivningen.Jag har kört med kombinationer av Source/Väskebehållare1, vattenflaska och civil pet-flaska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted January 26, 2015 Report Share Posted January 26, 2015 Jag körde samma variant som Krook, source i ryggfickan, vattenflaska i bältet på västen och en 1,5liter petflaska i stridspackningen, drack främst ur sourcen, smidigt och bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted January 26, 2015 Report Share Posted January 26, 2015 source på ryggen, och en nalgene 0,5l på riggen. Främst för att kunna blanda häxdrycker utan att behöva höra CBRN gojjan för 565 gången av allehanda befäl. Det här med att dricka isotonic ur en kåsa i bollhavet på en 90a har jag aldrig förstått. Källberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 29, 2015 Report Share Posted January 29, 2015 Jag körde samma variant som Krook, source i ryggfickan, vattenflaska i bältet på västen och en 1,5liter petflaska i stridspackningen, drack främst ur sourcen, smidigt och bra Jag sparade oftast vattnet i Sourcen/vätskebehållaren till när jag var tvungen att använda det och försökte så långt det gick använda vatten ur petflaska. Men det var under skarpa förhållanden samt vid stridsmoment under övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 Nalgene flaskan, vilken ficka får den plats i? Är sugen på att skaffa en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 (edited) +1 på att använda vätakeblåsan i sistan hand, som nödvatten i strid. En fråga till publiken: brukar ni ta ur termosen ur packningen när ni har PET-flaskan? Jag brukar i alla fall göra det då 1.5 liter PET samt 0.7 liter termos blir nästan 3 kilo. @wolfie666 Nalgenes 0,5 litersflaska får rum i bröstfickan på snöblusen, eller höger benficka, och är helt perfekt när det skall smygsmältas snö Flaskan rymms så gott som överallt (flerbruksficka liten m.fl.) och den stora öppningen gör att den är perfekt som slaskflaska, oavsett om det handlar om druvsockerpulver eller varm saft i utskicket. Edited January 30, 2015 by Adeptus Bellum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 Jag har alltid med mig en vikkosa och oftast med mig vattenfaskan. camelbacken används bara i sista hand. Kosan är bra att ha när annan tillgång till vätska finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 ni som använder camelbacken i sista hand, hur kommer det sig? någon speciell tanke bakom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 (edited) ni som använder camelbacken i sista hand, hur kommer det sig? någon speciell tanke bakom? Om jag springer, klättrar genom fönster, bär ammunition i bägge nävarna eller är i strid så har jag tid att ta fram vattenflaskan och dricker ur den. Vattenflaskan är lättare att fylla på jämfört med vätskeblåsan som antingen är gömd i ryggsäcken, eller som är monterad i- eller utanpå västen. Jag har även fått för mig det att det blir bättre med vattenreningstabletterna i vattenflaskan, jämfört med att kemikalierna och allt ohygieniskt ligger i botten direkt vid slangen. Är det någon som faktiskt vet hur det ligger till med just den saken? Edited January 30, 2015 by Adeptus Bellum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 Har du Klor som reningsmedel så är ju det vattenlösligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 ni som använder camelbacken i sista hand, hur kommer det sig? någon speciell tanke bakom? Det är lättare att fylla på vattenflaskor jämfört med vätskebehållaren samt att det är mindre meck med att dricka ur vätskebehållaren varvid jag drack ur den när inte tid fanns för att dricka ur flaska. Utomlands har jag haft klortabletter i vätskebehållaren för att hålla vattnet något så när drickbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2015 Report Share Posted January 30, 2015 Jag har också använt camelbak som "nödvatten", när jag varit fordonsburen så har det alltid funnits en plats att ha tillgängligt vatten, ingen anledning att drivka ur camelbak då. Den kom däremot till nytta när man sparkades ur fordonet och det inte var läge att plocka med sig vatten av en eller annan orsak, någon energikaka i västen och full blåsa på ryggen så fanns där lite uthållighet. Kan bara instämma med tidigare talare, en .5 Nalgene är klockren, för den som inte kan verka utan koffein så funkar den dessutom bra som halvtermos, kaffet håller sig pissljummet förvånansvärt länge. Diska den grundligt så ofta du kan så är det inga problem med alla olika blandningar. Jag har ibland valt bort termos, alt. haft en mindre termos eller för enklare verksamhet bara en termosmugg... Jag har aldrig haft någon form av vattenrenare i blåsan, om det skulle behövas hade jag nog strävat efter att ha fixat det utanför blåsan och sedan fyllt på, kanske från Nalgene. Tänkvärt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted January 31, 2015 Report Share Posted January 31, 2015 (edited) Har faktiskt tweekat min source blåsa. Bytt ut slangen till en som fungerar med Source UTA adapter. Kolla på deras hemsida om hur den fungerar om ni inte vet .Hur smidigt som helst att fylla blåsan på ryggen utan att ta av sig västen. Hållet jag med att det är smart att spara på vattnet i blåsan om man kan. Edited January 31, 2015 by wolfie666 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 31, 2015 Report Share Posted January 31, 2015 Jag har haft motsv. till camelbak, det jag inte gillade var att när jag fyllde från kran så kom det ibland med mycket luft. Så blåsan blev uppblåst och inte bara fylld med vatten, är det något du har märkt av?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted January 31, 2015 Report Share Posted January 31, 2015 Jag har haft motsv. till camelbak, det jag inte gillade var att när jag fyllde från kran så kom det ibland med mycket luft. Så blåsan blev uppblåst och inte bara fylld med vatten, är det något du har märkt av?? Nej faktiskt inte, det enda jag tycker kan vara ett problem om man har ett högre vattentryck då fungerar det inte fullt så bra. Men att fylla från pet flaska är klockrent. Och det gr bra med kran också men man får fylla lite försiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts