Jump to content

Recommended Posts

Hej! Jag blev klar med min GMU på I19 i sommras och tyckte det var sjukt kul med militärlivet (gruppkänslan, fältdygn etc) så har bestämt mig för att försöka på AJB - jägarsoldat med utbildningsstart augusti 2015 för att därefter jobba som GSS/T (efter avklarad utbildning såklart) Det finns ju en uppsjö av trådar om diverse jägarutbildningar men flertalet håller en så omogen nivå (vilken e tuffast etc) att innehållet förblir väldigt o-informativt :banghead:

 

Jag tror mig ha okej koll på uppgifterna som jägarsoldaterna på AJB löser. Spaning, sabotage, eldöverfall. Allt detta bakom fiendens linje i Sub-Arktisk miljö bla bla. rätta mig om jag har fel. Men det jag undrar är hur livet i Arvidsjaur och på AJB är.

 

1. Är det långt till närmaste någorlunda större stad?

2. vanliga sysslor under helger/kvällar?

3. Befäl?

4. Boende, kasern eller finns det bra billiga lägenheter?

5. upplevelser om självaste utbildningen i sin helhet är också roligt att höra!

 

Vill gärna höra från er som tjänstgjort på AJB men har ni andra bra relevant info som kom o dela med er :)

 

Det som främst lockar mig till Jägarsoldat på AJB är utmaningen samt det fina landskapet Arvidsjaur har att erbjuda. De verkar dessutom ha en mycket ödmjuk ton av vad jag hört. Jag hoppas på att klara SANS:en i maj och därefter en rolig, jobbig, kall men framförallt lärorik upplevelse mitt ute i ingenstans.

 

Håll borta all snack om K4 vs AJB vs världens alla jägare vs macho o allt som oerfarna 14 åringar har att yttra sig om så är jag tacksam :worthy:

Link to comment
Share on other sites

1. Är det långt till närmaste någorlunda större stad? - Ja / nej. Luleå, Piteå och Boden är närmsta större städer, vilket jag tycker du borde veta / kunna ta reda på om du varit i Boden..

 

 

2. vanliga sysslor under helger/kvällar? - Under GUJ (Grundutbildning Jägare) så träna, äta och eventuellt ta nån sväng ner på byn. Är man intresserad av fiske, natur, jakt osv är det ett guldkorn.

 

 

3. Befäl? - De finns

 

 

4. Boende, kasern eller finns det bra billiga lägenheter? - Man kan bo på sitt grupplogement som är ett av Sveriges bättre med 10 bäddar och ett eget dagrum med tv, toa och duschar. Dock är lägenheter på samhället lätt att få tag på och rel billiga.

 

 

5. upplevelser om självaste utbildningen i sin helhet är också roligt att höra! - Är man en lagspelare, har humor och framförallt inte vantrivs i skogen så kan man få ett par ganska roliga månader.

Edited by Rostch
Link to comment
Share on other sites

Tjenna och tack för svar.

 

Fråga 1, du har rätt. Tanklöst av mig.

 

Med fråga 2 menade jag såklart hur befälen upplevdes. Men får väl anta att de kan sin sak :)

 

Okej men det låter rätt likt det man gjorde i Boden faktiskt.

 

Rotsch, kan du svara på hur permissionen och anställning ser ut på AJB med det nya yrkesförsvaret? Blir man anställd efter genomförd GUJ eller blir man det direkt? Om man inte är anställd under GUJ så antar jag att den liknar GMU i permission fast jobbigare såklart?

Link to comment
Share on other sites

 

Rotsch, kan du svara på hur permissionen och anställning ser ut på AJB med det nya yrkesförsvaret? Blir man anställd efter genomförd GUJ eller blir man det direkt? Om man inte är anställd under GUJ så antar jag att den liknar GMU i permission fast jobbigare såklart?

 

Du blir anställd direkt under 6 månader provanställning. Så du har givetvis arbetstid som alla andra. Således inte längre permissioner utan ledigheter och semestrar som vilket jobb som helst.

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera boken Norrlands Dragonregemente - 25 år i Arvidsjaur för att få svar på dina frågor. Boken är skriven av tidigare befäl och täcker jägarnas utbildning, organisationen i helhet samt minnen från utbildningen mm. Boken handlar huvudsakligen om K4 och lite om AJB men antar att det flesta är sig likt idag då samma jägar-anda lever kvar.

 

Det är bara att googla på boken om du är intresserad. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...