Eliasson Posted January 19, 2015 Report Share Posted January 19, 2015 Hallå där, undrar nu om man går med i den svenska arméen, och olika förbund det finns. Gör GMU snart, och tänkte söka som krypskytt/prickskytt, vad ni då vill kalla det. Men jag undrar hur stor chans det är att man får göra en tur, till iraq, afghanistan eller vart nu man ska? Är Sverige delaktig i detta ens, eller får man bara sitta och glo i väggen hela tiden istället för och göra någon nytta? Med tanke på hur mycket värre arméen blivit mot var den en gång var. ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 19, 2015 Report Share Posted January 19, 2015 (edited) Om du tycker om GMUn och får bli anställd så är chansen betydligt större än om du inte hade gjort något utav de, ja.en förutsättning att få åka någonstans är att det finns någonstans att åka till, i nuläget är det Mali för hela slanten.Det lär dröja innan svensk "trupp" står i Irak och Afghanistan blir det nog inte mycket mer i. Inte för att vara en grinig jävel, men chansen att få åka någonstans är inte så jättestor faktiskt, just nu. Edited January 19, 2015 by Chassi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eliasson Posted January 20, 2015 Author Report Share Posted January 20, 2015 Om du tycker om GMUn och får bli anställd så är chansen betydligt större än om du inte hade gjort något utav de, ja. en förutsättning att få åka någonstans är att det finns någonstans att åka till, i nuläget är det Mali för hela slanten. Det lär dröja innan svensk "trupp" står i Irak och Afghanistan blir det nog inte mycket mer i. Inte för att vara en grinig jävel, men chansen att få åka någonstans är inte så jättestor faktiskt, just nu. Ah, så känner jag med. Och det är riktigt tråkigt helt ärligt, finns la ingen idé om man ej får göra något Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 20, 2015 Report Share Posted January 20, 2015 Finns väl vits med allt, att bli militär och åka till krig tycker inte jag är ett självändamål direkt. Däremot kan det vara en nyttig erfarenhet att ha gjort GMU och kanske ha jobbat som militär ett tag, precis som med allt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dasher Posted January 24, 2015 Report Share Posted January 24, 2015 Om du tycker om GMUn och får bli anställd så är chansen betydligt större än om du inte hade gjort något utav de, ja. en förutsättning att få åka någonstans är att det finns någonstans att åka till, i nuläget är det Mali för hela slanten. Det lär dröja innan svensk "trupp" står i Irak och Afghanistan blir det nog inte mycket mer i. Inte för att vara en grinig jävel, men chansen att få åka någonstans är inte så jättestor faktiskt, just nu. Ah, så känner jag med. Och det är riktigt tråkigt helt ärligt, finns la ingen idé om man ej får göra något Vill man prompt ut och äventyra utomlands finns det vissa befattningar inom Försvarsmakten som är iväg oftare än andra, men det är sällan sådana befattningar är skyttesoldater (Om man inte räknar SF dit), och det finns även en del andra myndigheter och NGOs som åker iväg mycket och ofta. Vill man prompt utomlands just för krigandets skull finns det andra organisationer som tillhandahåller detta. Man ska heller inte förringa den övningsverksamhet och skarptjänst som bedrivs i fredstid - en "arbetslös" krigsmakt borde vara ett tecken på en effektiv krigsmakt eller en god omvärld. En soldat som bara tagit anställning för att få hamna i strid och utöva våld vet jag inte om jag skulle vilja anställa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted February 16, 2015 Report Share Posted February 16, 2015 Det är ju världens bästa jobb även i Sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts