Jump to content

Recommended Posts

Om det finns ett annat forum för detta låt mig veta det, jag letade runt ett tag men hittade inget, därför startar jag ett nytt.

Jag ska göra GMU på FömedC 17 augusti. Som jag förstår det finns det två verksamma kompanier där som man kan jobba heltid i, nämligen 132:a säkerhetskompani sjö, och Amfibiebevakningsbåtkompaniet. Då är min fråga till er: Vilket kompani är bäst? Är det någon som jobbar där som har info eller åsikter?

Väldigt grovt förklarat!!

Dessutom finns 1.Sjukhuskomp GSS/K samt 2.Sjukhuskomp GSS/T. Inriktning: Sjv.

Bevbåtskomp= inriktning skydd av hamn, bevbåtsplut, bordningsstyrka, sensorplut, minplut, Stab o tross

Säkkomp sjö= inriktning säktjänst (jaga specialförband, ingår i säkbat med en plut sjö i varje komp tillsammans med två säkplut land som finns på Livgardet (MP). Kompaniet delas alltså normalt upp i krigsorg.

Skulle inte säga vad som är "bäst", olika inriktningar. Om det är fysiska utmaningar du är ute efter så, säkkomp eller bordning.

Tack för snabbt svar Kaparn!
Säkkomp sjö verkar riktigt kul, man blir pressad psykiskt och fysiskt. Jag tror jag skulle gilla den ständiga utmaningen. Men hittar också mycket som handlar om att de är "wannabe" specialförband, vad är allt det om?

Tack för snabbt svar Kaparn!

Säkkomp sjö verkar riktigt kul, man blir pressad psykiskt och fysiskt. Jag tror jag skulle gilla den ständiga utmaningen. Men hittar också mycket som handlar om att de är "wannabe" specialförband, vad är allt det om?

Du har PM.