Jump to content

Kiwi prarade gloss prestige förstör kängan?

Gunnar granat

Recommended Posts

Det kan skada lädret om det är det enda du applicerar på kängan.
Tillse att du har en bra grundputs så kan man lägga lager med parade ovanpå lagren med vanlig puts.

Dock så kan man få lika bra puts utan parade om man bara lägger ner lite tid.

Dåligt ljus men jag har bara vanlig puts (Saphir) och får upp en bra spegelputs:
10537942_243910145819552_2112836353_n.jp

Edited by Täcknamn: Storken

Om du bara har Kiwi på så ja, har för mig att den innehåller alkohol, alkohol torkar ut.

Se till så som ovan att grundputsen är bra dvs kängorna ska vara infettade till en början.

Själv har jag nästan aldrig puts på kängorna, för det mesta använder jag bara fett, för fälttjänst är puts överflödigt, ska man vara snygg och gå mycket ceremoniellt så är det en annan sak.

Finns inget krav på vad man ska använda däremot så kan man använda en massa olika som tex kiwi, juchtenglans, eller något annat märke Boston är en känd en.

Viktigaste är förarbetet med väl insmorda kängor, kan du hitta något puts utan vare sig silikon eller alkohol i så kan det nog vara en idé.

Men för dagligt bruk så räcker det med fett.

Hej - ny på forumet bara för att jag såg denna fråga.

Då M/90-kängan är av typ "enkelt läder" har jag tips vilka jag lärde mig i HV-ungdom på tidigt 80-tal.

På denna förhistoriska tid användes känga M/59 med "backelitsula" - dock har jag kvar dessa kängor än i dag och de är i "mint-condition" fortfarande (som allt mitt g:a läder).

Vård & preparerande/förebyggande.

1: Rengör kängornas utsida med vanligt kallvatten och såpa - tag bort kängsnören och var noga i skrymslen på båda sidor om plösen.

2: Se till att lädret är genomfuktat varpå du fyller kängorna med tidningspapper (ej hårdstoppat).

3: Smörj kängorna ymnigt med lämpligt skofett, av råmaterial utan kemiska tillsatser, varpå du låter kängorna "suga åt sig" fettet.

Detta sker effektivast på detta sätt eftersom tidningspapperet drar åt sig fukten så att kängorna torkar inifrån och då "drar med sig" fettet in i lädret.

Upprepas till dess lädret är "mättat" - Nu mår dina kängor RIKTIGT BRA!!!

För att uppnå bästa "hälsa" för kängorna bör infettning upprepas en gång/vecka (anv. sep. skoborste).

Skoputs.

1: Tänd eld på ditt skoputsmedel - nu brinner spriten bort (även silikater mm tror jag).

Då putsmedlet ej längre brinner så tillsätter du lite "kronsalva" varpå du blandar dessa samt låter medlet svalna.

2: Smörj ett tunt lager på kängornas yttre och låt dem stå till dess polishen antar en matt yta (anv. sep. skoborste).

3: "Spitt & polish" - spotta på kängorna och låt borsten glida lätt samt fort över lädret till dess det glänser - upprepas till dess du kan urskilja din spegelbild i lädret (anv. sep. skoborste).

4: Såsom nr. 3 men med ett bomullstyg - nu SKA kängorna blänka.

SLUT och lycka till, m.v.h.

Det är en myt att puts och blänkande yta bara är för utseendets skull. En blank yta upplevs blank för att den är jämn och den matta upplevs matt för att den är skrovlig. En blank yta är mer vatten- och smutsfrånstötande än en matt och lättare att hålla ren. Det är av samma skäl som bilens lack, det emaljerade handfatet och polerade rostfria bänken är blanka.

Visst hjälper fettet till att hålla lädret vattenfrånstötande, men har du även en blank yta uppepå det så ger det ännu bättre skydd.

Jag brukar säga att man grundar med fett och toppar med puts.

Jag har förövrigt använt både Kiwi och Boston och använt samma kängor i 5-10 år. Det är sulan som givit upp före lädret.

Angående putsning så ger upphettad skoputs kanonbra resultat, men putsen som är över i burken är helt värdelös att använda igen utan att åter hettas upp, alltså inget för snabbputsningen 5 min innan uppställning. Det går att få nästan lika bra resultat med traditionella metoder, alltså ej upphettad skoputs och enbart borste. Knepet är att låta skoputsen dra en stund och sedan borsta med snabba, långa och lätta rörelser (här skapas värme) med torr och mjuk borste. Kladda aldrig med fett och puts med samma borste du putsar med.

Edited by weekendwarrior