Jump to content

Varför delas det ut kompass med grader inom HV?

lasrberglund

Recommended Posts

Jag har fått ut 2 st kompasser från förrådet.

Den ena är den enklare med 6400 mil och M-nummer.

Den andra är en Silva mod 15. saknar M-nummer. Har skalan 360 grader på ovansidan och har 6400 mil på undersidan.

Vet nån varför kompasser med 360 grader delas ut? Använder försvaret grader vid nåt tillfälle?

Börjar fundera om det är nån som tappat sin innan avrustning och köpt en egen och lämnat in som jag sen fått ut.

Vet inte om det är anledningen, men HV hjälper ju till civilt, och där används 360 normalt. Personligen avråder jag starkt från att kommunicera kompassriktningar om man samverkar mellan flera myndigheter och diverse civila organisationer. Det kan finnas kompasser med 6300 streck, 6400 mil, 400 nygrader och 360 grader huller om bladder, så om du ber alla omedelbart springa i "riktning 270" kan du få uppleva något som liknar Monty Pythons "100 yards for people with no sense of direction."

Edited by Unicorn

• 2 weeks later...

Förråden har en uppsjö av olika modeller av kompasser, och inte alltid koll på vad som är vad och vad de delar ut.. Om jag inte minns fel så använder man väl fortfarande streck 6300 till bla 8cm grk.

Brukar kunna vara rätt spännande att gå på förrådet och försöka byta kompass då de sällan fattar varför man vill byta en fullt fungerande kompass. Sen så brukar de även vara stor brist på vissa modeller.