Jump to content

Pansarregementen utan pansar

Guest

Recommended Posts

Jaha, nu har det kommit till min kännedom från flera olika håll att man på P10 i Strängnäs inte kör med stridsvagnar längre. Det är nedlagt.

Ett pansarregemente utan stridsvagnar...

Ja de finns ju där de gamla 121:orna, men ingen använder dem. De står där i sin spökfulla tystnad.

Alltmedan såväl 121:or som 122:or rullar omkring på "infanteri"-regementen.

Pansarregementets stolthet bärs nu upp av tgb 11, 302:or och andra allehanda pbv:ar.

Knas och förbannelse! Vad är det för värnplikt att se fram emot?!?

Kommer dem tillbaka? Har andra regementen liknande tilldragelser att åtnjuta?

Länge leve pansaret!

/RP

Visst. Men det räknas väl som lätt pansar? Typ infanteribekämpning osv.

Moderna stridsfordon väger ca 20-25 ton och har en hyfsad skyddsnivå. de kan även vara ett hot mot moderna stridsvagnar...bla Amerikanska M2/M3 som är beväpnade med PV-robot TOW2.

Man ska inte blanda ihop tex sisuvagnar med STRF90...den senare är ett renodlat stridsfordon, den andra en konverterad lastbil.

Hyfsad skyddsnivå?

Hmm, såg en 18mm plåt där en 7,62 mm AP hade haft genomslag på 100m. Bakdörren på ett Strf 90 är inte 18 mm. Det kan ju ha varit vilket skräp-stål som helst. Men vad kan en 12,7, 20, 23, 25 eller 30 mm bula göra då?

90an ska vara skyddad mot 30 mm. Kanske med tilläggsskydd. Men jag skulle inte prova... Vi har ju en 40 mm akan som med ett par skott slår ut alla kända strf i alla attityder och lite äldre strv i sida och bak, men det skulle jag inte vilja försöka mig på. Det finns inget substitut för en meter pansar och en 120mm kanon. Även om vi pansarskyttar vill tro det. Rb 56 på våra 90or skulle ju vara bra. Men det projektet är ju nedlagt...

Varken P 10 eler P 18 utbildar på stridsvagnar nu för tiden. Det står att läsa på deras hemsidor (om jag inte minns fel).

En liten notis angående P 10. En bekant till mig har sagt att de skickat KB-elever från P 10 till P 7 här i Skåne för att Pliktverket felaktigt placerat de på stridsvagnstjänster, trots att P 10 inte utbildar på strv längre. Hurra för Pliktverket! :)

Nåja, rätta mig om jag har fel:

P 7: strv121 och Pbv302

P 4: strv122 och strf90b

Pbat/I 19: strv122 och Strf90x

P 10 och P 18: Mekaniserat infanteri :)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Jaja, men det är snabba puckar i försvaret (ibland, när det gäller att omorganisera å sabba för vpl)... Jag vet av erfarenhet...

Jag har hört att de har 9040A på P7, borde inte finnas nån anldedning att ha kvar 302an när det finns 9040 i överflöd. P4 lär ha en pluton 302 i Kvarn som utbildningstrupp åt MSS, man kan ju undra varför...

I19 har 9040B...

P18 och P10 är pansarskytte! inte mekskytte! :)

Det bör väl ändå finnas chans att man återupptar utbildningen på stridsvagn allteftersom lagren fylls stinna av nyproducerade och rykande färska 122:or...

/RP

>trots allt en stolt blivande P10:are>

Guest Jägers

Det är dags att vara konsekventa i namngivningen av regementena, dvs:

P18 och P10 döps om till I18 och I10 och lär sig inse att dom är ett infanteriförband. Taktik på ett förband med och utan strv är markant olika på bataljonsnivå.

I19 döps om till P19.

Eller så är vi konsekventa och namnger I5 till P5...

Det är inte första gången i historien bokstäverna byts om man säger så...

Det är dags att vara konsekventa i namngivningen av regementena, dvs:

P18 och P10 döps om till I18 och I10 och lär sig inse att dom är ett infanteriförband. Taktik på ett förband med och utan strv är markant olika på bataljonsnivå.

I19 döps om till P19.

Eller så är vi konsekventa och namnger I5 till P5...

Det är inte första gången i historien bokstäverna byts om man säger så...

Eh. Vad är det du säger?

Driver du med oss?

Guest Jägers

För bövelen! Titta på www.mil.se på beskrivningen av Pansartrupperna repektive Infanteriet!

I5, LG, P18 och I10 borde tillhöra Infanteriet!

P7, P4 och I19/ Pbat borde tillhöra Pansartrupperna!

Truppslaget definieras främst av materielinslagen, dvs förband utan strv är inte PANSARTRUPPER.

Förband med strf 90 tillhöra infanteritruppslaget...