Jump to content

Skrota JAS?

Särimner

Recommended Posts

Guest Lt. payne
Att miljöpartiets kunskap om JAS projektet är lika stor som min kunskap om konståkning.

Då kunde vi göra succé som paråkare, vi ligger på samma nivå! :huh::lol:

Guest Dedicated

Det är jätte-bra att man vill satsa mer på sjukvård etc. De senaste nerdragningarna av försvaret skulle ju också gå till sjukvård etc men det är ju frågan om hur mycket av de pengarna som verkligen gick dit? Det har pratats väldigt mycket om svarta hål i försvarets ekonomi men vad gör man åt de gigantiska svarta hål som finns över allt annars? Finns ingen anledning att ösa in mer pengar när de ändå bara går upp i rök. Identifiera var alla pengar blir av, sedan kan man kanske pytsa in mer, men först efter båten är tätad!

Fyhr, som undrar hur vi hade råd med allting förr, men inte nu.......

Är det inte alltid så att man vill ta pengar från FM för att finansiera något mjukt, gulligt och fint, det gör det lite svårt för motståndarna att argumentera.

- Vi måste ha ett försvar!!

-Jaha du vill att gamla och sjuka ska svälta och dö av liggsår

- Neeej det är klart att jag inte vill

- Då måste du hålla med om att man omedelbart måste skrota försvaret!

Alla miljöpartister är kopletta idioter. Det här är samma människor som på 80-talet under det kalla kriget föreslog att sverige skulle lägga ner hela försvaret. Sovjet var inte ett hot, sovjet hade alla sina strykor för att dom var rädda för väst. Att man nu när arkiven i forna sovjet öppnats kan konstateras att Sovjet hade en stående plan på att överta hela europa. På årsbasis så reviderades planen samtidigt som det bedmödes om det just detta år var möjligt att starta invasionen med hänseende till styrkeförhållandet. Trots att vi nu vet hur totalt super fel dessa människor hade då, så skrattar vi inte åt deras idéer idag. Det är konstigt, dom har ju redan bevisat sin totala ofömåga till vettiga bedömningar och lär ju knappas mirakuläst fått denna kapacitet nu 20 år senare.

Det argument som dessa milöpartister upprepar såsom en dåre upprepar sitt mantra är "Det finns inget militärt hot mot Sverige". Det har det ju iofs aldrig funnits i deras låtsas-värld, så man kan ju anta att oavsett vad som händer så kommer dom inte en dag säga att nu är det dags att upprusta.

Med all respekt för demokratins principer och det parlamentariska systemet, men nu är MP riktigt ute och cyklar. Jag hoppas att de åker ur riksdagen en gång för alla nästa gång det är val. Tyvärr har de äntligen skaffat sig en partiledare med viss karisma och sex-appeal, men jag hoppas att ingen röstar med kuken. Det var bättre förr när Eva Goes och Birger Schlaug härskade, för då var de riktigt hopplösa, men kom in i värmen på grund av en allmänt utbredd oro över miljön. Jag hoppas bara att folk verkligen fattar vad MP är för några blådårar. Sätt RPS-Säk på dem och UTRED om de inte är en fara för rikets säkerhet!!

"Hur tjänar man pengar på att skrota Jas-plan?

- Bra fråga. Men de kan kanske stå uppställda någonstans så att folk kan titta på dem."

Outstanding. Genomtänkt och konstruktivt.

Håller helt med Fyhr & akula...bara en sån sak som Jan O Karlsson & Co hittade på senast: att låta "Air Force One" :baskerHV: vänta på dem för att ta en extra semesterdag med familjen...på vår bekostnad.

Jag har inget emot att de ska ta semester, men de som tjänar mest - betalar också minst! Kan jag också ta med familjen när jag åker på semester nästa gång och skicka notan till Jan O..?

Inte undra på att politikerföraktet bubblar när vi hela tiden får läsa om deras lojhet..

Vad har vi för nytta av Vård, Skola och Omsorg om vårt land är i krig?

Förstår de inte att vi betalar försvaret för att vi ska hålla oss utanför krig. Sverige har inte varit i krig på hundratals år och det beror på inte våra politikter utan på att vi haft ett försvar som inte gjort det mödan värt att angripa oss.

Sedan är det kanske så att vi idag inte skulle beställt så mycket JAS men (rätta mig om jag har fel) beställdes de inte för länge sedan och det går väl inte att bryta avtalet utan att betala skadestånd, motsvarande kostnaden för de JAS-plan som vi inte vill ha?

Uttern :D:baskerHV:

Jag tycker att det här förslaget nästan tar priset.. av alla dumma grejer MP har kommit med genom tiderna... så tar nog faan det här priset.. :D:):((

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det kostar dubbelt så mycket att bryta det där avtalet som att köpa planen...

Om jag har förstått rätt så kommer antagligen staten bli stämd för avtalsbrott eller vad det heter... och då kan man snacka om att det skulle bli dyrt..

Jag :baskerHV:MP

• Forumsledning

Kan vi inte sälja varenda plogbil och snöslunga. Det är varmt ute och det snöar inte idag...

VAd är det som säger att det kommer ny snö om 5-6 månader, det är ju inte säkert historien upprepar sig eller??

:D

Sista citatet var nog journalistens egna lila utspel för att förlöjliga...men vilken groda :)

Vart är de kritiska rösterna från sensationsjournalistik och klippta intervjuer nu från BFC -tråden?

Kanske detta ämne mer ligger i linje med de som kritiserar Moore eftersom detta pasar deras personliga åsikter eller hur ABP?

:baskerHV:

Tja jag tror inte det är journalistens egna, eftersom det skulle innebära att hon blivit felciterad och därmed borde reportern kunna fällas. Men det jag sett med MP språkrör så är det nog fullt möjligt att hon säger det, varför skulle hon inte säga det? Så allvarligt är det inte för en miljöpartist att säga något sådannt.

• Forumsledning

ABP: Klart hon sa det, men nyss var du ju så exalterad över att någan annan person som blev intervjuad av Janne Olofsson blev klippt. Han som sa att det fanns bly i stolen. Vad säger att hon inte hade ett bra svar efteråt?

Så nu passar det att folk blir klippta bara för att budskapet i artikeln var att MP är lite tokiga som vill skorta alla plan utan att veta nåt om det.

Jag försöker inte på något sätt försvara det hon säger eller tyck det är bra, men din kritik mot journalister som du haft i många andra trådar blev plötsligt helt bortblåst när det var ett annan åsiktåskådning än din egna som blev förlöjligad.

Kan vi inte sälja varenda plogbil och snöslunga. Det är varmt ute och det snöar inte idag...

Bra synpunkt och liknelse! I stil med att ifrågasätta behovet av en räddningstjänst efter som branbilarna oftast står inne på stationen :)

Skämt och sido, det finns säkert saker att spara in på inom försvaret men det här förslaget kan enligt min uppfattning liknas vid att bota huvudvärken genom att kapa av huvudet.

OM förslaget går igenom så har man så att säga inte gräddat kakan färdigt utan nöjt sig med att låta degen jäsa lite. Min personliga uppfattning är att projektet ska fullföljas för att vi inom översiktlig tid framöver ska ha ett slagkraftigt och konkurrenskraftigt Flygvapen.

än är inte den sista idioten född. vad sägs om vi börjar kolla med att dra ner lite på politikernas löner och fallskärmar, kanske man hade fått lite mer pengar in i vården t.ex.

jag blir bar arg. :)

Håller fullständigt med :angry::angry::angry:

Varför avvecla ett projekt som är ett av de bästa i världen när det gällar stridsflyg :huh:

Visst vi skulle kunnat ha köpt in en massa F16 men hur går det med den tekniska kompetensen i landet då???

JAS projektet har gett massa nya arbetstillfällen iochmed civilaspinnoffer som ericsson microwavesystems.

Jag anser att MP skall ställas i ett hörn och skämmas :) =Mp

:uzi :uzi :):navy::D:2guns::)

Guest J-Star

Visst... MP kan gärna komma med förslaget... så ser de vettiga i riksdag och regering till att fälla förslaget illa kvickt. :navy:

/J

Håller fullständigt med :angry:  :angry:  :angry:

Varför avvecla ett projekt som är ett av de bästa i världen när det gällar stridsflyg :huh:

Visst vi skulle kunnat ha köpt in en massa F16 men hur går det med den tekniska kompetensen i landet då???

JAS projektet har gett massa nya arbetstillfällen iochmed civilaspinnoffer som ericsson microwavesystems.

Jag anser att MP skall ställas i ett hörn och skämmas  :) =Mp

:uzi :uzi :):D  :rocketl::2guns:  :banana

Då kanske vi fått pengar över till moderna vapensystem åt våran "dyrgripen", och kanske fått över pengar till andra viktiga vapensystem som tex Lufvärn.

För det första, sluta racka ner på våra stackars Militärpoliser :D

Som den besserwisser jag är vill jag att ni skriver (mp) istället för MP.

För det andra håller jag med C SoldF.com... konsekvens ang. kritik mot journalistiken önskas.

För det tredje, är inte denna tråd väldigt politisk?

FÖRBJUDNA ÄMNEN

Ingen politik får diskuteras då de har en tendens att spåra ur.

Nja, den är väl på gränsen.

Den handlar ju om JAS-affären men även om (mp) och deras inställning till densamma.

Vi låter den gå en stund till får vi se vad som händer, men håll er i skinnet.

The Swede

BLÅGUL

Detta gillar jag bäst

Vad det skulle kosta att bryta de kontrakt som finns vet inte Maria Wetterstrand. Men hon tror att det finns mycket pengar att spara.

Öööööööhhhhh. Bör man inte kolla upp saker o ting innan man går ut i media?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...