Jump to content
Sign in to follow this  
Medic91

Egen plate carrier (plattbärare) från Snigeldesign i Hv

Recommended Posts

Smeghead    70
5 hours ago, Reservingenjör said:

Kan man alltså ta bort splitterskyddet och använda den bara som stridsväst?

Om man vill, ja.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Fjällräv
      Jag skapar denna tråd då det verkar finnas intresse av fler recensioner av den typ jag postade i tråden ryggsäcksfrossa. Jag inleder med min recension av Snigels vattentäta uppdragssäck.

Min recension kopierad direkt från tråden fast med något tillägg:

Sådär. Jag lägger upp recensionen här istället då jag tror att det finns fler som är intresserade i det här forumet. Jag vill dock understryka att det här främst är en beskrivning av ryggsäcken och inte en riktig recension då jag inte kan uttala mig om hur hållbar den är än och så vidare. Jag tog det mesta från ett mail som jag skickade till en intresserad forumit fast med några tillägg. Ser ni att jag glömt något, missat något, eller om ni har frågor så kan ni ju göra mig uppmärksam på lämpligt sätt. Hur som helst, håll till godo:

Måtten på säcken är ungefär samma som stridssäck 2000. Materialet är dock inte lika grovt utan tunnare. Nyansen är samma som stridssäck 2000.

Ryggsidan på säcken. Bärremmarna är något vadderade men relativt tunna. Det finns också ett enklare avbärarbälte. Det finns ingen ram i säcken utan den stadgas upp av ett dubbelvikt liggunderlag som går att ta ur. Urtagen så kan man då rulla ihop säcken ganska komprimerat. Då "liggunderlaget" är urtaget så har det samma bredd som säcken och den dubbla längden. Bärremmarna är försedda med ett nylonband vardera i brösthöjd där man kan fästa viss utrustning. Strax under nylonbanden finns också ett elastiskt band med samma syfte. Bärremmarna kan sättas ihop med en rem över bröstet. Den är justerbar både i längd och i höjd.

Så här ser huvudsäcken ut då den är öppnad.

Huvudsäcken stängs på samma sätt som en vattentät packsäck det vill säga öppningen rullas ihop ett antal varv varpå man sätter ihop sidorna med ett sticklås.

Locket stängs med två justerbara remmar med sticklås. I locket finns en ficka av ungefär samma storlek som den på stridssäck 2000. Ovanpå locket finns elastisk "bungee cord" som är fäst i fyra öglor, en i varje hörn. På locket finns också en bit velcro (4x10 cm)

Eftersom att det blev ett par badtillfällen under fjällvistelsen så tog jag tillfället i akt att testa vattentätheten. Resultatet blev några få droppar i säcken efter uppskattningsvis fem minuters badande både vid vattenytan och under. Om läckan berodde på handhavandefel med vattenlåset eller om väven inte var tålig låter jag vara osagt. Vid testet så var säcken helt tom på materiel men till en tredjedel fylld med luft. Helt omotiverat så slänger jag upp två väldigt taktiska bilder från utprovningen av säcken:

För att komplettera vattentestet så gjorde jag ett nytt i badrummet, dels genom att dränka säcken helt utfylld med pappersskräp och dels spola på den meddels vattenslang. Resultatet blev detsamma som tidigare fast med slutsatsen att det främst är öppningen som släpper in vatten mer än väven. Det spelar förvisso mindre roll då den oavsett klarar av regn och vardagsförhållanden .

Det var väl allt.

Fritt fram för fler detaljrika recensioner!
    • By Ro/Lt
      Jag drar mig till minnes att jag såg en film om hemvärnsungdomar i mitten av 80-talet, förmodligen -85 eller -86. Detta ledde sedermera till att jag blev HV-ungdom själv.
      Dokumentären skulle jag tro inspelades i Stockholmsregionen och det var gott om pangpang, B-styrka och annat godis för vissa av oss tonåringar på den tiden. Vill inte minnas att den var särskilt politiskt korrekt med dagens ögonen, idag skulle man ju förfärats över barnsoldater (på gott och ont). Jag sökte på filmarkivet.se men får inga träffar på Hemvärn där alls... Någon som vet mer eller rent av var med i dokumentären?
    • By PVT Holm
      Hur stort numerär skulle HV mobilisera vid ofred och oroliga tider? Alltså inte det teoretiska numeräret utan hur många skulle inställa sig? Finns det beräkningar på det?
    • By Gunnar granat
      Som rubriken lyder, hur ser ni på soldater med endast gmu i ryggen! Är de ivägen eller är de lika kompetenta som alla andra med lite utbildning? 

Klarar de av att bli mer än skytte soldater? 

Förstår att detta är individuellt men rent generellt? 

//GG
    • By Skuggan
      ok, tänkte köra en liten tanke "lek"

DU har fått i uppgift att välja ny NU (Normal utrustning) till Hemvärnet, du har helt fria händer och det får kosta vad det vill...

jag snackar alltså, ryggsäckar, EHV, stridsväst mm

regel: ALLT måste gå att bära, således ingår ej fordon likn i detta, det ni väljer kommer inom 1år att bli standardiserad utr för hela hemvärnet (inkl insatsplutoner)

vad skulle DU välja?

(vad jag vill ha är altså förslag på utr, gärna med länkar till tillverkaren/försäljaren)