Jump to content

Egen plate carrier (plattbärare) från Snigeldesign i Hv


Medic91

Recommended Posts

Vad är era tankar kring att använda följande produkter för att bygga en egen plattbärare (utan plattor) men som en väst istället för Sv2k. Kommer i så fall att köra på grön och inte grå som vissas på bilden.

 

- 2st Ryggväska, PALS -11

- 1st Axelbandspar, PALS -11

- 2st Medium T-bar set -10

 

2396-4-cp-11g_2741.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har inte kollat upp om just denna är godkänd att använda med ska göra det. Har testat västen men den sitter inte alls bra på mig och använder oket för tillfället men är inte helt nöjd med den heller. Vet att det kanske inte är samma sak men har köpt en egen sjukvårdsryggsäck från Snigeldesign och dom sa inget.

Link to comment
Share on other sites

Inofficiella regler säger, är kompanichefen eller Plutonchefen fullkittad med egna prylar, kanske man inte behöver vara så orolig. är alla utrustade helt enligt uniformsreglementet kanske de inte finns något utrymme för egna idéer om hur uniformen funkar bäst.

Är kompch eller plutch fullkittad med egna prylar är väl det knappast en anledning att vara lika trattig och ta efter- är det något jag tycker att man ska göra som underställd då så är det att fråga chefen varför han eller hon har gjort. Om jag som chef gör något som verkar konstigt så ser jag ju tusen gånger hellre att mina soldater frågar mig vad jag håller på med och tänker kritiskt än att de blint tar efter mitt beteende.

 

Nej, tilldelad materiel är inte alltid tillräcklig materiel, men oftare än vad folk verkar vilja tro.

 

Medic91: Kör på oket/västen fram tills dess att Sv12 kommer ut. Det finns miljarders sätt att kitta ihop västen på, jag är rätt säker på att det finns en tråd här någonstans där folk har yxat till sina Sv200 som kanske kan ge dig uppslag.

 

EDIT: Givetvis är det din chef du ska fråga. Avgörandet ska inte fällas här, utan i linjeorganisationen.

Edited by Dasher
Link to comment
Share on other sites

Jag har en annan fråga, varför vill du köra den där typen av plate carrier om du ändå inte tänker ha några plattor?

Det är bara 6 rader molle i bredd och bekvämligheten i den där typen av rigg är troligen väldigt låg.

Jag håller med ovanstående, vänta på SV12, det är en riktigt smutt väst som man ska vara svårt missformad för att inte kunna få att passa sin kropp.

Link to comment
Share on other sites

I min mening, för att vara blygsam, så är det helt hjärndött att ha en platecarrier utan plattor, den kommer ju att bli sladdrigare än sladdrigast.

Det finns ca: 45 miljoner olika chestrigs som löser den uppgiften med bravur...

 

I övrigt som redan påtalats, kommer du ens att få använda den?

 

Jag har inga problem med att man köper och använder egen utrustning, men man bör göra det där det är gångbart, samt givetvis vara beredd för att ställas till svars för vad man pysslar med.

Link to comment
Share on other sites

En liten detalj i detta med kroppsskydd jag funderat på....

 

Vad tror ni om att integrera en viss skyddsnivå i mer av utrustningen man bär...några lager aramid eller kevlar i alla väskor och fickor exempelvis?

 

När de sålde tröjor med en viss skyddsnivå billigt på ÖoB hade jag tanken att köpa en, klippa till och lägga tillsammans med den förstyvande skumplasten i stridssäck 2K. Eller vad tror ni om att bära en sådan tröja under fältjacka och kroppsskydd 90, 94 eller nyare varianter?

 

För dyrt?

För dålig effekt?

Link to comment
Share on other sites

SV12 har inte ens FS28, lär väl inte komma ut på bredd på ett tag.

Mali 01 och framåt har den, det är 35 000 levererade (vad jag vet). Det som saknas är att befäl behöver få utb på den så de kan utbilda sin trupp på den, samt att den hamnar på rätt lista/ FMLOG slutar sitta och krama dem i Arboga.

Link to comment
Share on other sites

SV12 har inte ens FS28, lär väl inte komma ut på bredd på ett tag.

SV12 finns redan ute på förband. Att FS28 inte har den kanske beror på, tja, att det är ett förband som inte ser ut som tidigare FS-förband... Eller att den kom för sent i deras förberedelser.

 

Krävs ju även att folk är lite på tå ute på förbanden för att få fram dom fort.

Edited by Lynx Lynx
Link to comment
Share on other sites

Snigel Design har utvecklat SV12, men inte sytt den. De ansvarar för att kontrollera leveransen. Enligt Snigel visade kontrollen att västen är felsydd. Därför ska den åtgärdas innan den lämnar Arboga. Jag pratade med dem för ett par månader sedan, och har inte hört vad som hänt sedan dess.

 

Förövrigt menar både Snigel och HvSS att västen även ska tilldelas Hv.

Link to comment
Share on other sites

Raffe vart har du fått den infon om att det var fel på västarna? Oxå hört detta vid mitt förband så jag tog direkt kontakt med snigeldesign och frågade om det.

Svaret var nej det är inget varken vi har upptäckt eller FMV har hört av sej till oss om.

Link to comment
Share on other sites

SISU: Jag befann mig på Snigel Design i Farsta i höstas när en av de anställda berättade ovanstående för mig. Enligt honom hade hans kollega vid det tillfället precis kontrollerat sändningen på uppdrag av FMV. Då hade de ännu inte beslutat om vilken typ av åtgärd som skulle genomföras.

 

Vet inte varför de säger olika.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med en egen väst kan delas in i olika steg eller skal om man så vill. Men oavsett hur du agerar utifrån vad vi på forumet skriver och vad din chef sagt, minns att ensamma spikar som sticker ut tenderas att bli hammrade på.

 

 

1: Försvarsmaktens uniformsbestämmelser.

Enligt dessa så får endast av FM tillhandahållna stridsvästar och bärssystem användas till svensk uniform.

SÅ NEJ, egentligen så finns det ingen som kan godkänna att du har egen väst.

 

Att man gick från Uniformsreglemente till Uniformsbestämmelser är en klar markering att det är detta som gäller.

(Jämför ett reglemente, som är ett stöd, med bestämmelser som i säkerhetsbestämmelser för vilket vapen som helst, dessa skall åtlydas)

 

2: Det ansvar som din chef och hans chef har för förbandet.

När din chef lämnar av till kompanichefen så skall allting vara kontrollerat så att ni är "fit for fight", oavsett om ni skall ha lektionssalsutbildning eller om ni förväntas lösa stridsuppgifter inom ramen för bataljons fördröjningsstrid. Då skall materielen vara i ordning och chefen skall veta att han inte förlorar eldkraft för att någons stridsväst faller isär, eller för att någon med en schysst ryggsäck inte får rum med stridsvagnsminan.

 

Detta löses enklast på mellannivå genom att alla bär samma utrstning med samma funktionalitet, där alla har motsvarande utbildning i dess handhavande och i värsta fall så kan utbytesvästar/-säckar/-spännen beställas och transporteras fram. De av FM tillhandahållna utrustningen fyller kraven för den tjänst som bedrivs, och även om jag tycker att kraven är låga och att kvalitetskontrollerna verkar ha eftersatts å det grövsta ibland, så ska det finnas reserver!

 

3: På ditt personliga plan.

Varför skall du lägga pengar på egen materiel som kronan borde tillhandahålla åt dig? Hur ofta och hur länge förväntas du bära utrustningen?

 

Här så finns det en skillnad i valfri Hemvärnssoldat som genomför sina årliga övning och de kollegor som bor i sin utrustning ett par veckor i sträck. (Vilket inte hindrar att man tar med sig sina erfarenheter och sina lösningar hem!)

 

4: Ledarskap

Egentligen så har FM ett ledarskapsproblem så fort någon sätter på en egen ficka på västen, för enligt gällande bestämmelser så får man inte göra det.

 

Då finns det ett par vägar att gå:

 

- Du beordras att återställa din utrustning och att bära rätt utrustning. Lyder du inte order? Då skall du sorteras bort ur verksamheten. Givetvis så har du rätten att framföra din sak och få den prövad, men när en chef pekar på att du inte följer av FM utgivna bestämmelser så är det rätt kört.

 

- Chefen blundar för detta lilla snedsteg och låter det vara. En världsvan soldat eller en officer som gör något utanför ramarna brukar klara sig bättre än en GMU:are eller nyutexaminerad fänrik.

Nackdelen med att blunda är att hitta gränsen för när det inte längre går att blunda.

 

- Enskilt samtal där han vädjar till dig att inte göra bort honom inför plutonen/kompaniet/bataljonen och försöker få till stånd en överenskommelse om utrustningens bärande, t.ex. på kasern respektive under fältlystran.

 

- En halvvariant är givetvis att mörka även för närmsta chef, men kom ihåg, tårna som du trampar på idag kan hänga ihop med kängan som sparkar dig i arslet i morgon.

 

 

5 Materielens beskaffenhet

Om du inte har några plattor att stoppa ner i plattbäraren så är det helt meningslöst att använda en sådan. Jag vet personal som fyllt plattfivkorna med kartong för att det inte skall sladdra (vilket är spännande sen när det är riktigt blött, eller när det skall övas med brandstridsmedel eller bräschladdningar). Andra har fyllt fickorna med liggunderlag.

 

Skall du ändå promt köra på egeninköpt materiel, köpt då en väst eller gördel som faktiskt är konstruerad för din tjänst!

 

Det här inlägget blev långt, och egentligen så är det väl mera riktat åt de chefer som står mitt i detta ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om man använder ok:et och själv bältet ifrån stridsväst 2000 och har spännet på bältet bakåt och fäster ENBART en ryggväska fram. Tror ni att det skulle godkännas i så fall, för då byter jag inte ut den överhuvudtaget bara lägger till något och i det här fallet så är det en ryggväska och får mer ställen att fästa fickor mm.

Link to comment
Share on other sites

Weekend warrior.

 

Att tex aramidpaneler på sidan närmast kroppen på fickor och väskor skulle kunna minska risken för sekundärsplitter av det som finns i fickorna.

Tyvär så ersätter det inte grundskyddet och blir därför "add on" och ger ett betydligt högre pris, högre vikt och i vissa fall lägre flexibilitet, så övervägande skulle jag säga att det inte är värt det på bredd. I vissa fall för särskilda personer eller situationer kan det vara värt det men på "vanlig soldat" är det tyvärr inte värt det...

Link to comment
Share on other sites

Tack för din analys GC1. Syftet var alltså att öka skyddsnivån då utrustningen bärs med/på kroppsskydd, inte att ersätta ett kroppsskydd. Precis som du nämner misstänker jag att det kanske ger för låg effekt i förhållande kostnaden om det handlas upp av FMV.

Link to comment
Share on other sites

Om man använder ok:et och själv bältet ifrån stridsväst 2000 och har spännet på bältet bakåt och fäster ENBART en ryggväska fram. Tror ni att det skulle godkännas i så fall, för då byter jag inte ut den överhuvudtaget bara lägger till något och i det här fallet så är det en ryggväska och får mer ställen att fästa fickor mm.

Du flyger mera under radarn i alla fall. Eller så tar du en titt i Stridsväst 2000-tråden så hittar du en massa redan prövade lösningar. Jag vet väldigt många som använder kronans benplatta som "bröstpanel".

 

Då du anser att du behöver mer ställen att fästa fickor på, vad är det som gör att du måste ha mera plats? Vad är din plan, ditt fordon, dina krav och din befattning?

 

Det är många här som låtit entusiasmen bedra visheten och burit på tok för mycket materiel i många mil (inkl. undertecknad).

Link to comment
Share on other sites

 

Om man använder ok:et och själv bältet ifrån stridsväst 2000 och har spännet på bältet bakåt och fäster ENBART en ryggväska fram. Tror ni att det skulle godkännas i så fall, för då byter jag inte ut den överhuvudtaget bara lägger till något och i det här fallet så är det en ryggväska och får mer ställen att fästa fickor mm.

Du flyger mera under radarn i alla fall. Eller så tar du en titt i Stridsväst 2000-tråden så hittar du en massa redan prövade lösningar. Jag vet väldigt många som använder kronans benplatta som "bröstpanel".

 

Då du anser att du behöver mer ställen att fästa fickor på, vad är det som gör att du måste ha mera plats? Vad är din plan, ditt fordon, dina krav och din befattning?

 

Det är många här som låtit entusiasmen bedra visheten och burit på tok för mycket materiel i många mil (inkl. undertecknad).

 

 

Vill försöka få dom fickor jag har så långt fram på bröstet istället för så långt bak, om du förstår hur jag menar och för det är lätt att man fastnar när man ska ta sig in och ut ur fordonet (t.ex bandvagn). Är sjukvårdare i Hv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...