Jump to content

Sverige återinför repmånad


Recommended Posts

 

 

Den 11 december fattade regeringen beslut om att ge Försvarsmakten rätt att kalla in krigsplacerad personal till repetitionsutbildning med stöd av pliktlagen. Bakgrunden till beslutet är det osäkra omvärldsläget och nödvändigheten att kunna stärka krigsförbandens operativa förmåga.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/12/forsvarsmakten-far-kalla-in-till-repovningar/

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-aterinfor-repmanaden/

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/regeringen-infor-plikt-gora-repovning

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regeringen-aterinfor-repmanad_4180551.svd

 

Tankar om detta?

Edited by mordor
Link to comment
Share on other sites

Tramsbeslut och tramsbeslut, alla beslut som betyder att försvarsmakten får rätt/möjlighet att genomföra sådant som de rimligtvis borde ha full rätt till är till gagn för FM.

Förut fick inte FM kalla in krigsplacerad personal för utbildning och övning, men efter dagens beslut så får man det, ett helt riktigt beslut enligt mig, sen om man genomför repövningar eller inte är en skitsak, det viktiga är att man numera kan om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Huvuddelen av materiel finns väl redan eftersom det handlar om personal som ingår i IO 14. 2015 tillförs det ju en del pengar för övningsverksamhet så nog kommer det finnas pengar att kalla in en del på repövning. Sen går det att skjuta till pengar i vår- och höständringsbudgeten också.

 

Bra beslut!

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det här är ju helt perfekt. Nu kan man ju spara in hur mycket pengar som helst genom att dra ner antalet GMU-kullar per år samt att inte anställa några nya /K- eller /T-soldater!

 

Förstår inte vad du menar. Försvarsmakten sparar inga pengar eftersom det kostar lika mycket att öva krigsplacerade värnpliktiga som GSS/T soldater.

Krigsplacerade värnpliktiga har endast att göra med kategorin GSS/T där det kommer ta drygt 10 år till innan alla är frivilligt rekryterande. Men för att ändå ha krigsförband med personal så krigsplacerar man gamla värnpliktiga eller GMU-soldater som avslutat befattningsutbildning.

Link to comment
Share on other sites

@smeghead bitter ironi ? De är så jag tolkar ditt inlägg, Tvångs kommenderade, förlåt pliktade soldater behövs ju knappt övas för att kunna sin uppgift dessutom. Om jag får tro de som förespråkar återinförd vpl. var femte, tionde år kanske räcker för att behålla dem i rullorna. *ironi*

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte det här, kollar man på försvarsmaktens hemsida finns inte många tjänster ute. GMU-soldater sprutar man ut i parti och minut. Vi har inga vakanser, tvärtom kö på folk som vill in. Kan tänka mig att det är en brist på T-sidan men den tror jag försvinner snart. Vad är det som ska ta nästan tio år att fylla upp? Jag får inte ihop det. Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte det här, kollar man på försvarsmaktens hemsida finns inte många tjänster ute. GMU-soldater sprutar man ut i parti och minut. Vi har inga vakanser, tvärtom kö på folk som vill in. Kan tänka mig att det är en brist på T-sidan men den tror jag försvinner snart. Vad är det som ska ta nästan tio år att fylla upp? Jag får inte ihop det. Nån som vet?

 

jämför dessa två

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-siffror/ se särskilt antal anställda GSS/T

jämfört med planerad personalstruktur http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmakten

 

om man sen tar i beaktande att 2/3 av dom som påbörjar GMU-utbildning försvinner från Försvaret inom 3 år . Så är ett grovt överslag ca 10 år innan vakanserna är fyllda

 

(mao. Det saknas kött )

Link to comment
Share on other sites

Försvinner 2/3delar av de som rekryteras inom tre år, Då borde de utredas hur rekryteringen går till och vad som gått fel. De som gjort plikta gamla vpl, är ju bara ett tillfälligt fix. att plikta in de som vill hoppa av kommer ju inte direkt göra underverk för rekryteringen till GMU.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag förstår inte det här, kollar man på försvarsmaktens hemsida finns inte många tjänster ute. GMU-soldater sprutar man ut i parti och minut. Vi har inga vakanser, tvärtom kö på folk som vill in. Kan tänka mig att det är en brist på T-sidan men den tror jag försvinner snart. Vad är det som ska ta nästan tio år att fylla upp? Jag får inte ihop det. Nån som vet?

 

jämför dessa två

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-siffror/ se särskilt antal anställda GSS/T

jämfört med planerad personalstruktur http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmakten

 

om man sen tar i beaktande att 2/3 av dom som påbörjar GMU-utbildning försvinner från Försvaret inom 3 år . Så är ett grovt överslag ca 10 år innan vakanserna är fyllda

 

(mao. Det saknas kött )

 

 

Det där säger ju bara att det är en rejäl omsättning. I org 18 ska ju en massa soldattjänster försvinna om inte RB5 hävs. Uppfyllnaden måste ju rimligtvis vara god med tanke på hur många GMU-soldater som spottas ut. Att dom inte stannar är ju inte konstigt när dom erbjuds 8 års visstidsanställning. Hade jag varit en ung människa hade jag inte heller stannat. Nu har vi en socialdemokratiskt ledd regering och socialdemokraterna har gått till val på att minska missbruket av visstidsanställningar. Låt oss pressa dom på det löftet innan dom lämnar in handduken helt! Write your congressman...

Link to comment
Share on other sites

 

Ja. Det här är ju helt perfekt. Nu kan man ju spara in hur mycket pengar som helst genom att dra ner antalet GMU-kullar per år samt att inte anställa några nya /K- eller /T-soldater!

 

Förstår inte vad du menar. Försvarsmakten sparar inga pengar eftersom det kostar lika mycket att öva krigsplacerade värnpliktiga som GSS/T soldater.

Krigsplacerade värnpliktiga har endast att göra med kategorin GSS/T där det kommer ta drygt 10 år till innan alla är frivilligt rekryterande. Men för att ändå ha krigsförband med personal så krigsplacerar man gamla värnpliktiga eller GMU-soldater som avslutat befattningsutbildning.

 

Nej, det stämmer inte riktigt. GSS/T som tjänstgör under övning inom ramen för anställningsavtalet är avlönad. En vpl som är inpliktad har dagpenning.

Nu kommer man dock kunna inplikta även GSS/T vilket blir en intressant företeelse då det finns två olika villkor.

 

Jag tycker att det är ett bra beslut. Tyvärr saknas finansiering dock.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte det här, kollar man på försvarsmaktens hemsida finns inte många tjänster ute. GMU-soldater sprutar man ut i parti och minut. Vi har inga vakanser, tvärtom kö på folk som vill in. Kan tänka mig att det är en brist på T-sidan men den tror jag försvinner snart. Vad är det som ska ta nästan tio år att fylla upp? Jag får inte ihop det. Nån som vet?

Det är inte bara tomma rader som ska till för att kunna rekrytera. Förbanden måste få tillstånd att anställa också, de måste tilldelas lönemedel för respektive rad. Det saknas på många håll idag.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag förstår inte det här, kollar man på försvarsmaktens hemsida finns inte många tjänster ute. GMU-soldater sprutar man ut i parti och minut. Vi har inga vakanser, tvärtom kö på folk som vill in. Kan tänka mig att det är en brist på T-sidan men den tror jag försvinner snart. Vad är det som ska ta nästan tio år att fylla upp? Jag får inte ihop det. Nån som vet?

Det är inte bara tomma rader som ska till för att kunna rekrytera. Förbanden måste få tillstånd att anställa också, de måste tilldelas lönemedel för respektive rad. Det saknas på många håll idag.

 

 

Då är det inte brist på soldater, det är brist på pengar. Precis tvärtemot vad politikerna låter påskina. Och RB5 står kvar = -500 miljoner i lönekostnader från 2018. Vi är inte uppfyllda 2023 eller något annat datum i framtiden alls.

Link to comment
Share on other sites

Precis som vissa har skrivit så finns det många som vill jobba som soldat, problemet är att förbanden inte får anställa.

Det finns inte tillräckligt med pengar för att vi skall fylla upp de K förbanden. När det sen kommer till GSST så är ju tanken god. MEN! De 6 månader som är avsatt för befattningsutbildningen är för kort vilket leder till att de inte har en komplett befattningsutbildning och vi vissa fall saknar rätt viktig utbildning, eftersom "vi" bara får ha GSS/T soldaten under den begränsade befattningsutbildningen så kapas den ner ganska rejält, och efter de 6 månaderna åker de hem.( de har ju arbetstid under utbildningen och då hinner man inte med mycket.)

 

Jag ser ett stort syfte med att återinföra repmånader, då kan vi iaf kalla in personal som en gång i tiden kunde den befattning de är tänkta att utföra.

MEN

Inte för att vara bitter eller så...vi har inte materiell för att ha halvuppfyllda stående K-förband, varför skulle vi då ha mtrl för att kalla in folk på repövningar. ?

Link to comment
Share on other sites

Arméchefens adjutant kallade detta en "gökunge" i en tweet, samt svarade på fråga att det inte tillagts medel för övningar. Han förutspådde även att det blir infoweekend för att kringgå 10-års regeln.

 

https://twitter.com/NordinPo/status/543386279980060672

 

https://twitter.com/NordinPo/status/543387698313314304

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag kom äntligen lite av svaren. 4 miljarder årligen erfordras för att genomföra den ökade övningsverksamheten (det är begränsat med materielanslag)

Vi ska inte glömma att värnplikten lades i malpåse för ca 7-8 år sedan. De sist utbildade kullarna krigsplacerades, och har sedan dess utgjort våra reella krigsförband. De inkallades dock aldrig till repetitionsutbildningar. Istället togs time out och de skulle successivt ersättas med GSS/K och GSS/T. Dock har det visat sig svårt och dyrt att få denna org. att fungera.

Nu öppnar regeringen för första steget, repetitionsutbildning.

 

Skulle inte förvåna mig om värnpliktstanken återkommer, men i någon annorlunda tappning. Och att vi har ett försvar av yrkes och reservister modell USA. Dvs ett NS (reservister) med soldater grundutbildade 7-9 mån och ca 2-4 veckors rep.utb/år, med kvalificerad mtrl. Men det kräver nytänk och pengar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

 

Ja. Det här är ju helt perfekt. Nu kan man ju spara in hur mycket pengar som helst genom att dra ner antalet GMU-kullar per år samt att inte anställa några nya /K- eller /T-soldater!

 

Förstår inte vad du menar. Försvarsmakten sparar inga pengar eftersom det kostar lika mycket att öva krigsplacerade värnpliktiga som GSS/T soldater.

Krigsplacerade värnpliktiga har endast att göra med kategorin GSS/T där det kommer ta drygt 10 år till innan alla är frivilligt rekryterande. Men för att ändå ha krigsförband med personal så krigsplacerar man gamla värnpliktiga eller GMU-soldater som avslutat befattningsutbildning.

 

Nej, det stämmer inte riktigt. GSS/T som tjänstgör under övning inom ramen för anställningsavtalet är avlönad. En vpl som är inpliktad har dagpenning.

Nu kommer man dock kunna inplikta även GSS/T vilket blir en intressant företeelse då det finns två olika villkor.

 

Jag tycker att det är ett bra beslut. Tyvärr saknas finansiering dock.

 

/K

 

[min fetstil]

 

Vänta, va? Min uppfattning är att med mindre än inkallelse för krigstjänstgöring tjänstgör jag, när jag tjänstgör, ALLTID inom ramen för mitt anställningsavtal (GSS/T på Gardet). Avtalet innefattar ju, av uppenbara skäl, deltagande i utbildning och krigsförbandsövning (utöver min huvudtjänst som överbetald fågelskrämma med tillikabefattning som grävlingsdödadare och fotomodell). Inkallelse av mig, eller mina kollegor, till repetiotionsutbildning under pliktlagen torde ju medföra en ohemult knepig juridisk situation.

 

Eller har jag missat något?

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Någon som hört om det kommer bli verkstad av förslaget eller om de nöjer sig med att ha möjligheten?

 

Vad får man för ersättning om man kallas in för repövning?

 

Muckade -98, igår damp en krigsplaceringsorder ner i lådan igen. Kan hända att vissa kunskaper behöver fräschas upp om de tänkt ha nån nytta av mig...

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett civilt jobb. Om jag ska in och öva så måste jag först få tillstånd för detta av min arbetsgivare, min arbetsgivare kan även ge mig negativa konsekvenser för detta. En väldigt viktig del av det här beslutet (om/när det blir verklighet) är att FM kan peka med hela handen och säga: "Nu TAR vi den här personen!" Arbetsgivaren kan inte vägra, och får inte straffa den anställde.

 

Jag är mycket glad för detta.

Link to comment
Share on other sites

Idag kollade jag på Svt-forum med blandannat försvarsministern och hörde begreppet gss/P. Petter som i Plikt, vilket jag förstod är dom som är krigsplacerade. Och att dom första Rep-övningarna kommer äga rum i höst.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...