Jump to content

Vilket är ditt bästa övnings-godis?

Recommended Posts

• Forumsledning

Personligen har jag använt Marabouchoklad 100g i olika smaker. Passar bra i magasinsfickorna. Pansarkex+choklad och vatten kan man leva länge på.

Nötblandningar med torkad frukt såsom russin, papaya och choklad ger snabb energi. Perfekt när Kung Koma slår en med sin klubba i eldställningen eller oplatsen.

Smågodis i lösvikt funkar normalt inte då det klibbar ihop och inte tål värme och fukt. Bättre med plastinslagna Nickelliknande hårda godisar eller pastiller på kartor sk blister pack.

Under GU så var det Nickel och choklad (tänk vad gott krisp kunde vara) samt om jag kom åt markalådan; Bilar.

Bilar och vingummin har sedan följt med, liksom den tilldelade chokladen. Choklad med hög kakaohalt klarar värme riktigt bra.

I västen

- Osaltade nötter

- 100g Marabou Apelsinkrokant

Att undvika att den mosas/värmepåverkas är svårt, men har man dem i en försluten platspåse så slipper man åtminstone att det smetar ner allt annat med chocklad/nötsmul.

I trossen

- Haribo Matador-mix ask

• Forumsledning

@Riktinstrument Det beror ju givetvis på årstiden.

Den tid under min GU då jag såg mig mest nödgad att proviantera choklad var under slutövningen som stod i november månad.

Svala månader funkar vanlig mjölkchoklad bra.

Försvarets gamla chokladkaka klarade också värme bra, det vet alla som försökt köra banan och choklad i ugn med den. :)

IMG_20100727_164330-758343.jpg

Varmare månader funkar choklad med högre kakaohalt. Förvara i stridvästfickor så klarar det sig bättre från kroppsvärme.

Riktigt kalla vinterdagar är varmt vatten ur termos och en hård karamell med fruktsmak i munnen samtidigt gott.

Kexchoklad smular sönder för lätt men Chunky Kit Kat smakar lika och klarar mekanisk åverkan bättre.

2984255359_93734b5124.jpg

Torkat kött varvat med Ölkorvar. Kladdar inte och är lätt att förvara.

Ja jävlar, beef-jerky har jag haft med mig så fort det var möjligt. Synd bara att det skall vara så förbannat dyrt

Ett tips är att göra eget. Är enklare än man tror, funkar helt okej att torka i ugn på låg värme. Finns massa recept och instruktioner på nätet.

När vi ändå är inne på kött så är torkat renkött ett hett tips. Har bara käkat det i fjällvärlden civilt men borde funka utmärkt i det militära, perfekt att ha bit i fickan och karva av lite skivor med kniven när man blir sugen.

• 9 months later...
  • 3 weeks later...

Jag torkar älgkött på följande vis

Tina fryst kött en timme tills det börjar bli mjukt men ändå är "krispigt", skär längs med fibrerna i tunna skivor.

Marinad:

Worchestersås och soya 50/50

Vitlökspulver

Svartpeppar

En nypa farinsocker

Andra kryddor efter smak och vad som finns hemma

Liquid Smoke om man så önskar

Marinera köttet i kylskåp över natten, sila av

Häng köttstrimlorna över ungsgallrets pinnar och torka i varmluftsugn på 75 grader med luckan aningen på glänt tills köttet är på gränsen att kunna brytas

(Alufolie i botten på ugnen är att föredra...)

Förvaras i frysen

Annars kör jag cashewnötter, rostad majs och mörk choklad som fältgodis.

Två snickers går ner i duellfickan. Kexchoklad var inledningsvis i "karriären" en favorit. Tyvärr klarar den inte av livet i fält och degraderar snabbt till ett fint pulver.

Snickers är favoriten. Framförallt så är den fortfarande lätt att äta upp, även om den råkar vara lite mosad.

Och sen är det najs att kunna värma brukar i värmeaggregat på BV206 ^^

• 3 months later...

Är de nån som kan tipsa om bars som motsvarar komplett måltid, dvs har så många näringsämnen som möjligt.

Dvs,

inte "low carb"

inte protein bars för träning

inte low calories för viktminskning

?

Du har typ tagit bort alla bars som finns förutom godisbars. ;)

Jägarsnus med nötter av olika slag, russin, torkad frukt mm. ger väldigt mycket. Proteiner, fett, kolhydrater. Det är lätt att transportera och bära med sig. Annars rekommenderar jag korvar av de olika slag. Fin variation mot J-staten.

Är de nån som kan tipsa om bars som motsvarar komplett måltid, dvs har så många näringsämnen som möjligt.

Dvs,

inte "low carb"

inte protein bars för träning

inte low calories för viktminskning

?

Proteinbars innehåller ju ofta mer än kolhydrater än protein, och dessutom en del fett, vilket gör det till en inte helt katastrofal måltidsersättning. Till exempel Swebars innehåller 210 kcal, 17,5g protein, 23g kolhydrater och 5,5 fett. Så 3-4 sådana blir ungefär en måltid, med ett proteininnehåll som närmar sig optimalt ;) Tar du också lite vitamin/mineraltillskott så blir det faktiskt ganska OK, även om kostfiberinnehållet säkert är för lågt och renderar i dålig mage. Men den effekten har ju stat också å andra sidan.

http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/swebar

Proteinbars innehåller ju ofta mer kolhydrater än protein, och dessutom en del fett, vilket gör det till en inte helt katastrofal måltidsersättning. Till exempel Swebars innehåller 210 kcal, 17,5g protein, 23g kolhydrater och 5,5 fett. Så 3-4 sådana blir ungefär en måltid, med ett proteininnehåll som närmar sig optimalt ;)

Du har helt klart en poäng där!

Jägargodis

Lite tjockare plastpåse/fryspåse, (typ 2 liters), fylld med 400-600 g hasselnötter blandat med 250 g russin.

Bärs vintertid med fördel i snöblusfickan för att vara lättillgängligt. Närhelst energin börjar sina, ner men handen i fickan/påsen grabba en näve - fyll munnen - tugga, njut...