Jump to content

Ny hemsida

Fredin

Recommended Posts

Inte för att vara näsvis, men du hade inte kunnat vänta med att göra reklam tills sidan var uppe...? Det låter ju som om det kommer att ta ett tag till? :angry:

HAHA ja grejen var att jag behövde lite hjälp hur man gör bara det kanske inte gick fram!

HJÄLP HUR GÖR MAN? varför kan man inte bara göra en sida i word och lägga in`? :angry:

Det kan du, om du har en tillräkligt ny version av Word... :angry:

Men det ser oftast förjävligt ut :angry:

Försök minst använda Frontpage, även om det är av varierande resultat... Det bästa att använda är Dreamweaver, även om det kan vara krångligt att komma igång med...

Kommer inom kort där jag ska härifrån berätta inför lumpen som MP GB och till MUCK.

Har ett problem bara. Jag fattar inte ett skit hur man gör?  :angry:

Jag tycker att det allra bästa är att andvända Dreamweaver. Det är inte så svårt när man väl kommit igång. Dessutom lägger DW inte till en massa extra kod vilket FrontPage gör, och då är det mycket lättare att redigera direkt i koden.

Annars fungerar DW så att man arbetar relativt visuellt. Infogar bilder och hyperlänkar där man vill ha dem helt enkelt. Det finns även en del färdigbyggda Flash-knappar som man kan använda sig av.

Några små tips:

- Index-sidan (startsidan) bör vara lätt att ladda, även för de med modem. Dvs. inga tunga animationer eller dylikt.

- Försök att hålla sidorna rena. Enkel bakgrund utan massor av specialfunktioner. Enkla typsnitt och färgkombinationer.

- Använd ramar och se till att navigeringsmenyn alltid ligger frame. Underlättar mycket.

- Var noga med att stava rätt, inget är så irriterade som en sida med en massa stavfel.

Undrar du nått så fråga gärna. Jag är ingen expert, men kan en del.

Och förresten, inte för att verka pessimistisk eller så men ta inte för givet att du klarar av hela utbildningen heller. Jag hoppas ju att du klarar det, men MP har väl ganska många avhopp om jag inte har fel.

Jasså har de många avhopp? Varför detta då? Den ska ll väl inte vara så extremt krånglig MP eller? :baskerPa:

Det är ju ganska hög utbildningstakt hos MP och sen så kan det väl vara så att några inte klarar att plugga all juridik och sånt kan tänkas. jag läste nånstans att MP/MPJ har ett utav de högsta tidsuttagen när det gäller tjänst och att det var en starkt bidragande orsak till att folk hoppade av. Jag tror att 1MPJ kan berätta mer.

//Tompa

Precis som ToMPa sa så har man väldigt lite ledig tid som MPJ iallafall men även MP har ganska mycket tjänsteuttag. Under GSU:N hade vi 2 lediga kvällar. De flesta andra förband har mycket mer. Sedan liggar man ganska mycket i fält (som MPJ) och inte ovanligt med 2 veckor i skogen streck utan permis och i fält existerar inget privatliv därför blir det en del avhopp samt att vi i början blev körda med ordentligt så många palla helt enkelt inte trycket utan hoppade av eller bytte tjänst. På MPJ räknade de med 1/3 skulle hoppa av och det stämmde ganska bra. För MP var det något färre avhopp.

Använd INTE ramar. Använd tabeller!

Ramar (eg. frames) är Guds gåva till människan vad gäller html-kodande.

Tabeller är bra i många lägen - men inte till de uppgifterna där ramar kan användas.

Använd INTE ramar. Använd tabeller!

Ramar (eg. frames) är Guds gåva till människan vad gäller html-kodande.

Tabeller är bra i många lägen - men inte till de uppgifterna där ramar kan användas.

Nej... inte ramar. Usch, vad jag hatar dessa och ännu värre är IFRAMES. Skäl till mitt agg mot ramar? Tycker det är snyggare att bygga upp utan dessa, så enkelt var det med det.

Använd tabeller och CSS för att generera fina sidor.

Håll dem enkla och rena så att man inte störs av massa lullull, finns inget värre än överjobbade sidor med massor av grafik och flash utan innehåll.

Skapa en mall att utgå från när du skapar nya sidor, detta spar massor med tid.

Provkör i flera olika webbläsare och i flera olika upplösningar. Har du tillgång till olika datorsystem så prova på dessa också.

Bygg upp en struktur (både för layout och bakomliggande struktur) på papper innan du sätter igång med kodandet.

Använd ett bra program, t ex Dreamweaver.

Och varför anser du att man ska använda taballer i det syftet istället för ramar?

1. Frames stöds inte av alla webbläsare.

2. Hittar man en sida genom en sökmotor, öppnas inte hela sidan om

hemsidan är skapad med frames. Endast det av sökmotorn upphittade

html-dokumentet öppnas.

3. Om man minskar fönstret och sidan är gjord med frames har designen

oftast en tendens att bli väldigt ful.

4. Tabeller kan lösa de uppgifterna som frames klarar av (i 99.9% av fallen).

Dessutom används frames mindre och mindre runt om på webben. Om man

kollar runt på dom stora webbyråernas referenser så skall det mycket till

att man skall hitta en sida som har frames, det händer bara i undantagsfall.

Numera används tabeller och iframes för att lösa problemen.

(Sidor gjorda med frames har också en tendens att se väldigt oproffsiga och

nybörjar aktiga ut… …enligt mig)

Att få en meny som är lätt att använda och alltid finns till hand går att lösa

med tabeller. Vilket också är gjort på dom flesta sidorna.

Några små tips:

- Index-sidan (startsidan) bör vara lätt att ladda, även för de med modem. Dvs. inga tunga animationer eller dylikt.

- Försök att hålla sidorna rena. Enkel bakgrund utan massor av specialfunktioner. Enkla typsnitt och färgkombinationer.

Dom övriga tipsen du gav håller jag med om. Enligt en undersökning

bland Internetanvändare är en normalanvändare villig att vänta i genomsnitt

2 sekunder på att en sida skall laddas första gången. När man väl är inne

på sidan är man villig att vänta 8 sekunder per sida. Därför är det mycket viktigt

att ha en snabbladdad startsida.

Provkör i flera olika webbläsare och i flera olika upplösningar. Har du tillgång till olika datorsystem så prova på dessa också.

Helt rätt! Många personer glömmer det här och tror att IE är det enda som används.

Prova sidan i MINST följande webläsare:

Internet Explorer

Netscape (Den här har en förmåga att sabba sidan, speciellt äldre versioner. Skit i den om det blir för jobbig)

Mozilla

Opera

Lynx (VIKTIG! Helt textbaserad.)

Sedan skadar det inte om man provar i:

Gecko

Mozilla Firebird/Phoenix

K-Meleon

Konqueror

Exempel kan ses här.

Själv har jag skitit i IE en del, mest för att jag hatar den läsaren. Jag kör Mozilla Firebird, vilken är en utmärkt webläsare.

Ska man göra en hemsida så skall man använda en TEXTEDITOR i första hand. I andra hand Dreamweaver. För någon som inte vill eller orkar/kan lära sig HTML så är Dreamweaver ett bra val. Jag tycker att den är lätt att komma igång med, men då kunde jag ju HTML innan.

Mitt val är HTML kombinerat med php men det är väl lite overkill.... och givetvis bara tabeller.

En skitbra sida som jag brukar kolla på!

Jonas Webresurs

Och man använder NOTEPAD   :baskerHV: INGET ANNAT  :D

Så du handladdar ammunition, brygger egen öl och använder bara gåspennor också?

Macromedias Dreamweaver eller Adobes GoLive är det enda vettiga alternativen.

Båda finns i gratis fullständiga 30-dagars testversioner:

GoLive

Dreamweaver

Båda programmen är mycket bra och väl genomtänkta. Vilket man väljer är mest en fråga om smak och vilka övriga program man arbetar i. GoLove är kan exempelvis sammarbeta finfint med PhotoShop, medan Dreamweaver är kompis med Flash.

Testa båda!

Frontpage är bara dumheter och när man väl insett det har man bara slösat tid på att lära sig ett skitprogram.

Vad ramar (frames) beträffar så har det mesta redan sagts, men tillägg skadar inte: frames ska man undvika och bara använda när man inte ser någon annan lösning på ett struktur- eller designproblem (men inte fasen kan jag komma på vad det skulle vara).

Lär dig istället att använda CSS (Stylesheets) och tabeller så får du en struktur som är både lättnavigerad och lätt att arbeta i.

En sabla bra sida där du kan få hjälp med allt som har med webbbygge att göra:

Webdesignskolan

Lycka till!

Så du handladdar ammunition, brygger egen öl och använder bara gåspennor också?

Är det nåt fel på det? Vill man ha det riktigt gjort får man köra det själv. :baskerHV:

Men jag är ju "coder" och inte designer...

Funkar ju bra i IE? tycker IE förövrigt är en alldeles utmärkt webläsare..

Däremot vore det guld om man slapp koda sidor för netscape ;)

Inte galleriet.

Fredin: Vad exakt vill du ha hjälp med?

Hej. vad jag egentligten vill ha hjälp med. tja jag skulle ju då vilja ha ett program där man kan lägga upp bilder och länkar utan koder å sånt som jag inte fattar nått om,. Att göra en snygg sida direkt och sedan föra över den och vipps så är den där?! Får testa era program som ni föreslagit tacck för all hjälp det blir nog en bra sida! :D

Hej. vad jag egentligten vill ha hjälp med. tja jag skulle ju då vilja ha ett program där man kan lägga upp bilder och länkar utan koder å sånt som jag inte fattar nått om,. Att göra en snygg sida direkt och sedan föra över den och vipps så är den där?! Får testa era program som ni föreslagit tacck för all hjälp det blir nog en bra sida! :D

Utan kod ja... jag brukar som sagt göra php-sidor där man kan skriva nyheter och lägga upp texter och bilder. Blir lättare om såna som inte kan koda ska använda sidan.

Men jag tror att du är better-off med program som typ Dreamweaver. Eller Home-site för den delen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...