Jump to content

Borttappat utbildningstecken, möjligt att fixa ett nytt?

Guest Fd militärpolis

Recommended Posts

Guest Fd militärpolis

Hejsan!

Jag gjorde värnplikten som MP/Säk och i samband med att vi examinerades som militärpoliser fick vi utbildningstecken. Dels i form av ett tygmärke att ha på M/90 och dels i form av ett märke i mässing att bära på M/87:an. Åren har gått och jag har tappat bort mina märken.

Nu flera år senare har jag fått anställning igen som GSS/T men på ett annat förband. Även om jag i min nya tjänst inte har något med militärpolisande alls att göra så vore det kul att kunna bära utbildningstecknet, specielt på M/87. Det var ju trots alls militärpolisande som jag spenderade större delen av min värnplikt med.

Är det någon som vet om det är möjligt för mig att fixa ett nytt utbildningstecken och vem ska jag i sådana fall prata med?

Tala med din chef. Metallmärket är m-nummersatt och går att beställa på förrådet, du behöver då göra klart för din chef att du är behörig att bära det. Avseende tygmärket föreslår jag att du kontaktar MP-enheten på LG. Annars är numera många av insatspersonalen, särskilt cheferna, MP-utbildade. Möjligen kan de hjälpa dig med tygmärket.

Det fanns "fascinera" ute i Kungsängen när jag var förbi där i förra veckan. Tygmärkena är i vissa fall lokalanskaffning på men kan rekommendera att gå genom MP-enheten. Om du trots allt vill köpa det så sök på militära tygmärken så finns det i alla fall en tillverkare som gör identiska.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...