Jump to content

Ubåtsjakt Kanholmsfjärden (2014-10-17)


Recommended Posts

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Saker jag fann anmärkningsvärda med presskonferensen nu kl 19:00 på södagskvällen. Det klassifieras nu som trolig främmande undervattensoperation vilket endast kan överträffas av konstaterad dito. Målet är att försöka höja det till konstaterad undervattensoperation. Man har under lång tid, år, observerat ett intresse från främmande makt i detta området. Att det kallas underättelseoperation och inte ubåtsjakt beror på kapacitetsbrist. Vi saknar resurser på plats som gör att man kan kalla det som vi gör för ubåtsjakt.

 

En icke skadad främmande undervattensfarkost kommer alltså med största sannolikhet inte kunna hindras från att löpa ut. Målet är endast att konstatera helt säkert dess existens.

Link to comment
Share on other sites

Saker jag fann anmärkningsvärda med presskonferensen nu kl 19:00 på södagskvällen. Det klassifieras nu som trolig främmande undervattensoperation vilket endast kan överträffas av konstaterad dito. Målet är att försöka höja det till konstaterad undervattensoperation. Man har under lång tid, år, observerat ett intresse från främmande makt i detta området. Att det kallas underättelseoperation och inte ubåtsjakt beror på kapacitetsbrist. Vi saknar resurser på plats som gör att man kan kalla det som vi gör för ubåtsjakt.

 

En icke skadad främmande undervattensfarkost kommer alltså med största sannolikhet inte kunna hindras från att löpa ut. Målet är endast att konstatera helt säkert dess existens.

vad jag uppfatta de var officern inte alls pigg på att diskutera med massmedia. känns lite som påtryckningar om att säga något till massmedia, samtidigt som man inte vill röja för mycket om pågående operation. allt som sägs till pressen är mycket väll avvägt.

Link to comment
Share on other sites

Nej Anders Grenstad är ingen muntergök, men däremot väldigt kompetent.

 

Problemet är väl att vi inte kan gå över till en ubåtsjakt, då vi inte har resurser för det. Det var nog det som Grenstad sa mellan raderna när han sa ett det enbart var en underättelseinhämtningsoperation, då en ubåtsjakt bl.a. krävde helikoptrar och fler enheter. Något landet inte har.

 

Betänk att när ubåtsjaktstyrkan var som störst, runt 1995 ungefär bestod den av runt 30 enheter inklusive helikoptrar. Den ansågs ändå som lite för liten för att med god förmåga kunna jaga ubåt över tid och på tillräckligt stort område.

 

Vad består den av idag, fem till tio enheter med sonar? Då ingen helikopter alls. Klart det inte går att jaga ubåt då.

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga med anledning av antalet tillgängliga enheter.

 

Det pratas en del om att HMS Visby är på plats, och det är väl gott så. Hur är det med systerfartygen? Är dessa inte operativa ännu, eller är det bara så att media kallar alla fartyg som ser likadana ut för "Visby"?

 

/LtX

Link to comment
Share on other sites

Är kanske dags att titta lite på vad som är information och vad som är spekulation?

 

Det är bara att konstatera att vi saknat helikoptrar med ubåtsjaktskapacitet i flera år. Rätt märkligt med tanke på vilken regering vi haft. Under åttiotalet så flög ofta Carl Bildt ut med helikopter ut till ubåtsjaktsstyrkan. Och han hade då vid minst ett tillfälle med sig sin dåvarande hustru. Lite märkligt att marinen då hade resurser att avsätta till att flyga ut en politiker som inte satt i någon styrande regering.

 

Jonas Wikström om jag inte minns fel... ...gick ut som kursetta i sin årskull 1986. Han var därefter på HMS Arholma som tillsammans med HMS Landsort ingick i den dåvarande ubåtsjaktstyrkan. Vi hade 1987 fyra skarpa ubåtsjakter som vi deltog i. Jag vet att Jonas Vikstrom tillhörde dem som inte skulle tvekat att göra vapeninsats mor ev. ubåtsverksamhet. Och han torde ha en lång och stor erfarenhet av ubåtjakt.

 

Antal tillgängliga enheter för ubåtsjakt är idag verkligen allt för få. Vi tyckte att sex (sedermera sju) minröjare och fyra kustkorvetter var för lite för ubåtsjakt. Och då fanns patrullbåtarna tillgängliga. Kan stridsbåtarna kompensera för denna brist?

 

Vad för fartyg har vi tillgängliga idag? Vilka fartyg finns på plats? Vilka övriga resurser finns på plats - KJ, bassäk och hemvärnets insatsplutoner? Kanske inte konstigt att man inte vill tala om ubåtsjakt. Resurserna är inte mycket bättre än 1982 då det i alla fall fanns helikoptrar som både kunde förflytta sig snabbt, spana och avge verkanseld.

 

Och hur ser det ut med beväpningen på dagens fartyg? Vil minnas att ubåtsgranatkastarna monterades bort för några år sedan på minröjarna. Man glömde tydligen bort att det fanns ubåtar. Kan man idag avge verkanseld med något annat än ubåtsjakttorpeder och sjunkbomber?

Edited by Båsen
Link to comment
Share on other sites

 

Om det nu rör sig om en rysk "mini"ubåt är det någon här som kan ha ett hum om vad för typ av ubåt det är?

 

http://oplatsen.wordpress.com/2012/02/11/dykbat-for-specialforbanden/

 

Jag finner det extremt osannolikt att en sådan tingest skulle ha uthålligheten som krävs för att uppehålla sig på främmande territorium i Östersjön i oktober i bortåt en vecka. Lyssna inte på vad Joakim von Braun säger, hans spekulationer är inte värda mer än vilken som helst romanförfattares.

Edited by rhx
Link to comment
Share on other sites

 

 

Om det nu rör sig om en rysk "mini"ubåt är det någon här som kan ha ett hum om vad för typ av ubåt det är?

 

http://oplatsen.wordpress.com/2012/02/11/dykbat-for-specialforbanden/

 

Jag finner det extremt osannolikt att en sådan tingest skulle ha uthålligheten som krävs för att uppehålla sig på främmande territorium i Östersjön i oktober i bortåt en vecka. Lyssna inte på vad Joakim von Braun säger, hans spekulationer är inte värda mer än vilken som helst romanförfattares.

 

Sannolikare en utveckling av en sådan här...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Losos-class_submarine

 

 

http://defenceforumindia.com/forum/naval-warfare/49559-russian-navy-develops-new-mini-submarines.html

Edited by Båsen
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Om det nu rör sig om en rysk "mini"ubåt är det någon här som kan ha ett hum om vad för typ av ubåt det är?

 

http://oplatsen.wordpress.com/2012/02/11/dykbat-for-specialforbanden/

 

Jag finner det extremt osannolikt att en sådan tingest skulle ha uthålligheten som krävs för att uppehålla sig på främmande territorium i Östersjön i oktober i bortåt en vecka. Lyssna inte på vad Joakim von Braun säger, hans spekulationer är inte värda mer än vilken som helst romanförfattares.

 

Sannolikare en utveckling av en sådan här...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Losos-class_submarine

 

 

http://defenceforumindia.com/forum/naval-warfare/49559-russian-navy-develops-new-mini-submarines.html

 

BBC expert gissa på http://en.wikipedia.org/wiki/Kilo-class_submarine känns lite stor som annat än moderubåt.

Link to comment
Share on other sites

Mums, stora avspärrningar nu. Man kanske kan få höra lite sköna sjunkbombs detonationer iallafall. Nu är ju sökandet i södra Mysingen, vilket förr alltid brukade innebära att man istort sett tappat inkräktaren. Men jag är inte säker på att det är likadant nu med hydrfonbojar och annan ny materiel.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju märka lastbilar med texten "ubåtsjakthelikopter" och skicka ut dem på öarna i skärgården?

 

Eller skall vi tiga ihjäl det faktum att vi inte har några?

 

 

Lastbilar är dåliga för miljön, du måste komma ihåg att det är 2014 och att vi måste ta ansvar för miljön.

 

Vi får skicka ut cyklar med texten helikopter istället alternativt där det är långa avstånd med tåg och sen skicka skyltarna med kollektivtrafiken. Då sparar vi även pengar jämfört med att åka runt i dyra lastbilar. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Episk intervju http://www.svtplay.se/klipp/2414053/sa-gar-undervattensjakten-till

 

Gammal kallakrigetmilitär vs modern media... lol

 

Det var längesen jag såg något så uppfriskande och roligt på TV.

 

Jag skulle vilja se en morgonsoffa gästad av Göran Frisk och Gudrun Schyman. *popcorn*

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad jag ska tycka om den där intervjun. Ska jag gilla människan eller ska jag inte, vissa saker som han säger känns ju vettiga medans vissa saker känns som "på min tid", "det var bättre förr" . Han har nog tagit på sig foliehatten lite för hårt.

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Jeppe.. det är det som kallas Ignorance is a bliss. De som vet hur det kan tänkas ligga till, hade nog önskat att de inte visste. Här möter en person som vet saker två som inte vet men tror..

 

 

Skall ej likställas med att de som lider av svår foliehatt faktiskt vet hur det ligger till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...