Jump to content
Sign in to follow this  
weekendwarrior

Ubåtsjakt Kanholmsfjärden (2014-10-17)

Recommended Posts

Jag söker febrilt på forumet för en tråd om den aktuella ubåtsjakten (för det är väl vad det är) på Kanholmsfjärden? Är jag blind och sökinkapabel eller har forumet typ dött? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som finns på ämnet är det som är skrivet här och i senaste AIS-informations tråden.

Edited by Aame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kanske ska komma ihåg att området som det letas i nu, har det historiskt jagats ubåt i på 90-talet. Så det är vana områden för båda sidor.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det hela startar med att en oljetanker uppträder underligt, sen en sändning på ryska från Kanholmsfjärden och sen 14 timmar senare så gör en privatperson en observation och först då går försvaret igång så tycker jag det är lite passivt och lite senfärdigt. Jag har inte fakta som säger att det är så, men det är intrycket som media ger för tillfället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det hela startar med att en oljetanker uppträder underligt, sen en sändning på ryska från Kanholmsfjärden och sen 14 timmar senare så gör en privatperson en observation och först då går försvaret igång så tycker jag det är lite passivt och lite senfärdigt. Jag har inte fakta som säger att det är så, men det är intrycket som media ger för tillfället.

Mycket har säkert skett i de fördolda. Vet du sen tidsskillnaden mellan när sändningen och privatpersonens observation. Att ett fartyg beter sig konstigt är ju inget att dra igång ubåtsjakt eller hur. Sen måste ju enheterna hinna till operationsområdet.

 

Jag vet inte om en ubåtsjakt under vpl tiden hade kunnat dras samman snabbare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DN idag:

 

Ryska fartyget utanför Gotska Sandön

 

Det ryska oljefartyget NS Concord som på lördagskvällen satte kurs österut efter avslöjandet om att det är en rysk ubåt som jagas i Stockholms skärgård befann sig strax efter klockan 10 på söndagen nordost om Gotska Sandön.

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryska-fartyget-utanfor-gotska-sandon/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande situation och blir intressant att fortsätta följa. Vem vet vad som kan hända imorgon eller om två veckor? :tveka::eeh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg den här tråden lite sent. Lustigt att det står att jag startat den...

 

 

Försvarslarm i Stockholms skärgård
mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=82020F27870381C186E0DD678D5F311B.aldo4&rssId=25966211&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26amp%3BarticleId%3D4022091



Misstänkt undervattensverksamhet i Stockholms skärgård
www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/misstankt-undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/



Experten: Flera som inte är överraskade nu
www.expressen.se/nyheter/experten-flera-som-inte-ar-overraskade-nu/



Försvarslarm i Stockholms skärgård

www.svt.se/nyheter/forsvarslarm-i-skargarden

 

 

SvD avslöjar: Skadad rysk ubåt söks i skärgården

www.svd.se/nyheter/inrikes/insats-pagar-i-kanholmsfjarden_4022351.svd
Skadad ubåt kan vara mål för operationen

www.aftonbladet.se/nyheter/article19719166.ab
Ubåtsjägaren: Vi kommer hitta dem och anfalla

www.aftonbladet.se/nyheter/article19719213.ab

DN idag (19/10):

 

Ryska fartyget utanför Gotska Sandön

 

Det ryska oljefartyget NS Concord som på lördagskvällen satte kurs österut efter avslöjandet om att det är en rysk ubåt som jagas i Stockholms skärgård befann sig strax efter klockan 10 på söndagen nordost om Gotska Sandön.

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryska-fartyget-utanfor-gotska-sandon/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka konsekvenser för ubåtsjakt som denna har det faktum att inga helikoptrar med ubåtsjaktsförmåga finns operativa i den svenska försvarsmakten idag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mycket har säkert skett i de fördolda. Vet du sen tidsskillnaden mellan när sändningen och privatpersonens observation.

 

Den tidsdiferensen mellan det så kallade nödanropet på ryska och en visuell observation är rapporterad i media.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mediebevakningen är ju att betrakta som en sensation, har inte sett så mycket fakta och konkreta källor/hänvisningar och professionella kommentarer på länge länge.

 

Försvarsmakten kan åka hem, media har redan löst gåtan, med stöd av hyrd fritidsbåt i kanholmsfjärden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Mycket har säkert skett i de fördolda. Vet du sen tidsskillnaden mellan när sändningen och privatpersonens observation.

 

Den tidsdiferensen mellan det så kallade nödanropet på ryska och en visuell observation är rapporterad i media.

 

så vore de inte läge att skriva vad du vet. istället för att påpeka att de har rapporterats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tydligen har det ryska fartygen gjort en helomvändning och med 12 knops fart är på nästa samma ställe igen som tidigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det hela startar med att en oljetanker uppträder underligt, sen en sändning på ryska från Kanholmsfjärden och sen 14 timmar senare så gör en privatperson en observation och först då går försvaret igång så tycker jag det är lite passivt och lite senfärdigt. Jag har inte fakta som säger att det är så, men det är intrycket som media ger för tillfället.

Amen broder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holländska fartyget HNLMS Zeeland gick rakt ut från Tallin och ligger nu som av en händelse i rygg på Ryska "Forskningsfartyget" Professor Logachev. Båda stävar med god fart rakt västerut genom Finska Viken.

Edited by figgeflax

Share this post


Link to post
Share on other sites

så vore de inte läge att skriva vad du vet. istället för att påpeka att de har rapporterats.

 

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg eftersom du tyckte det var meningslöst. Jag vill passa på att tacka dig däremot för ditt inlägg om detta faktum, då det däremot känns väldigt meningsfullt. :banghead:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är de juridiska reglerna för att borda oljetankern? Varför inte borda och undersöka om den illegalt används för att stödja en undervatteninsats mot Sverige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SvD idag:

 

Försvarsexperten: ”Detta bekräftar att det är en rysk ubåt”

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsexperten-detta-bekraftar-att-det-ar-en-rysk-ubat_4023643.svd

är inte risken att Putin skjuter sig i foten, om syftet är att få Sverige att inte överväga natomedlemskap eller är det bara jag som reagerar dåligt på hot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka konsekvenser för ubåtsjakt som denna har det faktum att inga helikoptrar med ubåtsjaktsförmåga finns operativa i den svenska försvarsmakten idag?

 

Den snabba responsen på indikationer, den fördel som en ubåtsjakthelikopter har att ubåten har svårt att höra helikoptern samt att helikoptern överraskande kan sänka ner sin aktiva hydrofon var som helst uteblir alla helt. M.a.o. så blir det förmodligen tämligen lätt för en ev. miniubåt att smita undan, åtminstone om den är oskadad.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

så vore de inte läge att skriva vad du vet. istället för att påpeka att de har rapporterats.

 

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg eftersom du tyckte det var meningslöst. Jag vill passa på att tacka dig däremot för ditt inlägg om detta faktum, då det däremot känns väldigt meningsfullt. :banghead:

 

 

Öhm? Så... du tycker att det är kass att göra inlägg som påpekar att andra inlägg är kassa? :uuh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har vid något enstaka tillfälle sett något som ser ut som hydrofonbojar när jag varit ute med fritidsbåten, (en gång nära att köra på en)

Dessa kan väl sjösättas med helikopter? snabbt och på strategiska platser, vet dock inte hur de fungerar rent tekonlogiskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Better to leave the Arktika icebreaker in St. Petersburg until broken engine is replaced, says Murmansk expert
       
      Arktika (2016 icebreaker)
       
      /Per
    • By Vinter
      I brist på pengar och alternativ funderar FM allvarligt på att använda några Vertol(hkp4) och eventuellt super puma(hkp10) som TT alt CSAR.

      Är det någon som har någon uppgift på andra läder som använt Vertol i den uppgiften? Samt vad för uppgraderingar etc vi talar om?
    • By Perman
      Vad säger detta om ryssarna system med idnr på sina fartyg? Är det bara till för att förvilla väst? Att man bytte idnr på ett fartyg var vanligt under kalla kriget, men att två hade likadana nummer har jag inte läst om tidigare.
       
      /Per
    • By Perman
      Sista ryska fartyget av Kara-klassens robotkryssare från kalla kriget RFS Kerch har tagits ur tjänst efter 45 års tjänst. Utvecklingen av robotkryssare började med Kynda-klassen på 60-talet som prioriterade ytattack, fortsatte sedan med Kresta I och II under slutet av 60- och 70-talet som hade en mer balanserad SSM/ASW bestyckning, under slutet av 70-talet kom Kara-klassen med ubåtsjakt som prio ett och gasturbiner i stället för ångturbiner, för att (vad gäller konventionellt drivna kryssare) kulminera med Slava-klassen under 80-talet som återigen hade amerikanska hangarfartygsgrupper som tänkta huvudmål. Kara-klassen betecknades av Sovjet som "Large Antisubmarine Ship" och ansågs tillhöra jagarkategorin mer än kryssarkategorin (trots ett deplacement på 9,700 ton fl). En av kryssarna av Kara-klassen RFS Ochakov sänktes 6 mars 2014 som blockadfartyg i kanalen till den ukrainska marinbasen Donuzlav Bay på västra Krim, och en annan RFS Azov användes som försöksfartyg för det då nya SA-N-6 / S-300F / SA-10 Grumble systemet med roterande VLS behållare för 8 robotar. 4 Nov 2014 så bröt en eldsvåda ut akterut på RFS Kerch när hon låg för underhåll i Sevastopol, och man trodde då allmänt att fartyget skulle skrotas. Emellertid så verkar det som om hon har reparerats efter detta.
       
      Capt(N) på twitter
       
      Large Anti-Submarine Ships Project 1134B Berkut-B Project 1134BF
       
      Project 1134.2 Berkut-B / Kara class Guided Missile Destroyer på Global Security
       
      /Per
    • By griffon
      Riskreducering inför de som ska börja byggas?
      http://theleadsouthaustralia.com.au/industries/defence/australia-set-to-build-its-first-research-submarine/
×
×
  • Create New...