The Swede Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,311625,00.html The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Fortfarande ngn som har synpunkter på övervakningskamerornas vara eller icke-vara...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Fortfarande ngn som har synpunkter på övervakningskamerornas vara eller icke-vara...? Övervakningskameror stör inte mig, jag sysslar inte med straffbar aktivitet där de finns! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fbs2003 Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Det finns riktigt sjuka människor här i världen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Hur i helvetes jävla dum får en människa vara? Det finns bara ett straff för en sån där, pula in kärringen i en tvättmaskin och kör henne på 90 grader ett fullt program. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Fortfarande ngn som har synpunkter på övervakningskamerornas vara eller icke-vara...? Övervakningskameror stör inte mig, jag sysslar inte med straffbar aktivitet där de finns! så.. bra. Förresten. Varför stoppar man överhuvudtaget in ungen i tvättmaskinen.. och sedan stänger igen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Förresten. Varför stoppar man överhuvudtaget in ungen i tvättmaskinen.. och sedan stänger igen? Hon kanske var skitig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fbs2003 Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Förresten. Varför stoppar man överhuvudtaget in ungen i tvättmaskinen.. och sedan stänger igen? Hon kanske var skitig? SOFTFEEL HAR LÖST GÅTAN!!! blågul, ni kan låsa tråden nu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Läste om det där... Jag ser genast en halvskitig förslappad morsa som tycker att det är jobbigt att ungen skriker p.g.a. hunger... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Fyfan vad sur jag blir varje gång något händer en unge pga föräldrarna snart dags att införa ett föräldrakörkort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Fyfan vad sur jag blir varje gång något händer en unge pga föräldrarna snart dags att införa ett föräldrakörkort Framtidvisioner a la Starship Troopers eller Demolition Man ter sig ganska bra ibland... Edit: Stavning Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Som småbarnsförälder så kan jag faktiskt förstå att sånt här händer. Jag accepterar det inte, och tycker det är både tråkigt och tragiskt. Men likväl så kan jag förstå att det händer är mindre stabila föräldrar inte klarar att ta sig ur frustrationen och börjar handla irrationellt. Det som får mig att fundera än mer är ensamma föräldrar som blir sambos eller skapar relationer med för dom kända narkomaner, missbrukare och våldsbenägna personer. Hur tänker man då, ”jag trodde aldrig att han…”-argumentet hålelr ju inte riktigt. Tråkigt, beklagligt, olyckligt… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 "År 2001 placerades 18500 barn och ungdomar utanför sina föräldrahem på grund av sociala skäl." (KS-Nytt 2/2003 ges ut av Lärarnas Riksförbund) Det är ganska många... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Som småbarnsförälder så kan jag faktiskt förstå att sånt här händer. HALLÅ!! hur kan du som småbarnsförälder tänka så. det hon gjorde finns det inga ursäkter. det kvittar om man är trött arg eller om ungen inte slutar skrika så ska man inte ta ut frustrationen på barnet. brott mot barn ska straffas hårdare än om brottet skedde mot en vuxen. barn är försvarslösa Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Verkar ju varit en olyckshändelse, varför skulle hon annars försöka öppna den när den väl startat? Men det är ju klart obra att placera sitt barn i en maskin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 HALLÅ!! hur kan du som småbarnsförälder tänka så. det hon gjorde finns det inga ursäkter. det kvittar om man är trött arg eller om ungen inte slutar skrika så ska man inte ta ut frustrationen på barnet. brott mot barn ska straffas hårdare än om brottet skedde mot en vuxen. barn är försvarslösa JOPPE Var snäll och läs allt jag skrivit. Jag vet hur enerverande, jobbiga och besvärliga småbarn kan vara när dom är som jobbigast. Just därför så är det inte svårt för mig att fatta att psykiskt instabila människor "snäpper" och gör sånna här saker. Läs ALLT, gör om gör rätt, jag rättfärdigar inte på något vis det inträffade...Däremot kan jag tänka så för att jag vet hur vriden värld vi lever i och för att jag vet hur tragiskt många människor det är som gör sina barn illa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellinore Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Fortfarande ngn som har synpunkter på övervakningskamerornas vara eller icke-vara...? Ja, det har jag. I detta fallet var det ju tur att det fanns en kamera. Men jag tycker det är hemskt att de håller på att ta över samhället. Kameror botar tillfälligt de symptom vilka härstammar ifrån den sjukdom samhället lider av. Storebror ser dig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eskelinen Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 sån jävla idiot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Fortfarande ngn som har synpunkter på övervakningskamerornas vara eller icke-vara...? Ja, det har jag. I detta fallet var det ju tur att det fanns en kamera. Men jag tycker det är hemskt att de håller på att ta över samhället. Kameror botar tillfälligt de symptom vilka härstammar ifrån den sjukdom samhället lider av. Storebror ser dig! Som är? Med tanke på din ålder borde du bättre än oss andra kunna förklara för oss "gamlingar" vad det är som får exempelvis "Reclaim the streets" för att slå sönder de gator de påstås ta tillbaka? Göteborg, Stockholm, Malmö och nu senast i helgen i Växjö........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Verkar ju varit en olyckshändelse, varför skulle hon annars försöka öppna den när den väl startat? Menar du att man p.g.a en olyckshändelse kan stoppa sitt barn i tvättmaskinen och sedan slå igen luckan? Att hon sedan försöker få upp luckan igen är väl inte så otroligt när hon fattar vad hon har ställt till med...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Fortfarande ngn som har synpunkter på övervakningskamerornas vara eller icke-vara...? Ja, det har jag. I detta fallet var det ju tur att det fanns en kamera. Men jag tycker det är hemskt att de håller på att ta över samhället. Kameror botar tillfälligt de symptom vilka härstammar ifrån den sjukdom samhället lider av. Storebror ser dig! Som är? Med tanke på din ålder borde du bättre än oss andra kunna förklara för oss "gamlingar" vad det är som får exempelvis "Reclaim the streets" för att slå sönder de gator de påstås ta tillbaka? Göteborg, Stockholm, Malmö och nu senast i helgen i Växjö........ *VÄntar med spänning på svar... * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 MER kameror åt folket!! Jag har inget mot övervakningskameror eftersom jag inte planerar att bryta mot lagen. Jag har heller inget mot drogtest eftersom jag inte knarkar. Jag har inget mot alkolås i bilar eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att fylleköra. Dom som protesterar mot såna saker har sannolikt bra skäl till det. (M.a.o. är de kriminella, knarkare eller alkoholister, eller en kombination) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 MER kameror åt folket!! Jag har inget mot övervakningskameror eftersom jag inte planerar att bryta mot lagen. Jag har heller inget mot drogtest eftersom jag inte knarkar. Jag har inget mot alkolås i bilar eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att fylleköra. Dom som protesterar mot såna saker har sannolikt bra skäl till det. (M.a.o. är de kriminella, knarkare eller alkoholister, eller en kombination) Eller så har de scenskräck ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellinore Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Självklart ska jag svara. Förbered er på en oerhört intressant läsning. Men jag förstår inte riktigt vad min ålder har med saken att göra. Dessutom har jag inte refererat till någon här som "gamling", eftersom jag ser det som personangrepp och sådana inte hör hemma i en diskution. Med andra ord: JAG vill inte bli bedömd enbart utifrån min ålder. Sedan ser jag en viss skillnad mellan "vanliga" brott och den SKADEGÖRELSE som utförs av Reclaim the City i huvudsak. Vad som rör sig i deras huvuden vet inte Jag, eftersom jag inte själv har slagit sönder rutor eller kastat gatstenar. Vad jag vet är att huvudsyftet med RTC och RTS ifrån början inte var att slå sönder saker och ting. Men att dessa organisationer har urartat. Många i dessa grupper har ingen politisk åsikt utan bara är med för att trascha. De förstör för de som verkligen har ett politiskt budskap. Dessa syns tyvärr inte, pga av medias vinkling. Att sätta upp kameror kommer INTE att stoppa dessa organisationer. Det förstår du väl själv? Och nej, jag planerar inte att bryta mot lagen. Eller att knarka, eller att fylleköra. Men jag tror på att människor fungerar bäst under egenansvar. Självklart finns det personer som inte kan ta detta ansvar. Men ska jag få lida för det? = Kollektiv bestraffning! Såg ni på debatt herrom veckan föresten? De diskuterade samma sak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Ellinore, förstår vad du menar (fast om jag vore aktiv i en dylik organisation som urartade så skulle jag lämna den illa kvickt!) Det jag inte förstår är hur du bestraffas av förekomsten av övervakningskameror? (även om just kameror och RTS/RTC inte har så mycket samband) Förresten, bry dig inte om alla gamlingar på forumet! :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Men ska jag få lida för det? = Kollektiv bestraffning! Skämtar du, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 28, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 28, 2003 Jag är helt klart emot att sätta upp kameror överallt. På vissa platser är det ok. Vi har alla sett filmerna från USA på kanal 5 om hur folk stjäl pengar i kassan, pissar i kaffet, Hur man lurar vanlig snubbe med vanlig tjej att vara vilja vara otrognen med en supersnygg fotomodell..., etc Du kan tänka dig vilka härliga DVD Taxi Sthlm kan ge ut sen (de har ju numera rätt att filma i taxin) , "Best of Packade kändisar del 4" . Visst är det bra att överfallen på taxichauförer kan dokumenteras, men fann sdet ingen annan lösning? Typ säker kassabox, etc. Kanske fanns det andra intressen som inte vill att alla pengar skulle ner i en låda? Vad vet jag. Klart är att om kameraövervakning finns överallt så kommer fler "råka" vara rädda för sars med munskydd i samband med "viss aktivitet" och en hel del "personligt" såsom "Victoria i provhytt på NK", "Jonas tar självmord framför pendeltåg", etc och det kommer cirklulera inte bara på DC++ utan även via lokala videobutiken, TV-shop, motsv. Att ha ett DNA register däremot för att underlätta brottsutredningar kan jag tänka mig. Jag tycker oxå det är mindre integritetskränkande att man för register över personer som begår brott på sitt eget omårde än att filma alla 24-7, men det gilar inte datainspektionen, mfl. tex: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,270002,00.html Hellre det än som idag att arbetsgivaren lagligt kan läsa all din email , men en skyddsvakt inte får läser ett brev på papper eller avlyssnar på telefonen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellinore Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Ellinore, förstår vad du menar (fast om jag vore aktiv i en dylik organisation som urartade så skulle jag lämna den illa kvickt!)Det jag inte förstår är hur du bestraffas av förekomsten av övervakningskameror? (även om just kameror och RTS/RTC inte har så mycket samband) Förresten, bry dig inte om alla gamlingar på forumet! :P Jag lämnar RTC och RTS nu eftersom de grupperna egentligen inte har med diskutionen att göra. Innan det ska jag bara säga att jag förstår bakgrunden till deras handlingar, men absolut inte handlingarna i sig. Iof har dessa handlingar lönat sig då politiker i riksdagen erbjudit sig att ha en så kallad "öppen dialog" med dessa grupper. Med andra ord, de bjuds in till politikerna för att framföra sina åsikter på ett oformellt, men endå effektivt sätt. Någon som de andra ungdomspartierna, typ Ung vänster, SSU och MUF INTE får samma möjlighet till. Bestraffningen för mig är obehagskänslan av att vara övervakad. Jag vill kunna peta mig i näsan utan att det fångas på film av tre kameror. Det finns ingen som helst kontroll av dessa kameror. Ingen vet exakt hur många det finns, eller vart de finns, inte ens Länsstyrelsen. Man skulle kunna tänka sig ett scenario där vissa personer tex kändisar förföljs och registreras utan att veta om det. Syftet med kamerorna idag sägs vara att förhindra brott. Hur länge har inte bankerna haft kameror uppsatta? Länge är det i alla fall, och inte minskar rånen pga det. Dessutom vaggar kamerorna in människor i falsk säkerhet. En kamera i sig kan ALDRIG förhindra ett brott, såsom våldtäckt, rån eller mord. Är det inte bättre att satsa på fler poliser istället? Sammanfattningsvis, jag tycker det finns fler nackdelar än fördelar med kameraövervakning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellinore Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Men ska jag få lida för det? = Kollektiv bestraffning! Skämtar du, eller? Nej, det gör jag inte. Om du tycker att det är roligt har du nog inte riktigt förstått allvaret i debatten. För övrigt, se svar ovan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.