Jump to content

Fältsjukhus/Stridssjukhus - vad finns kvar?

Apone

Recommended Posts

Jag har ett minne av att Sverige, under Desert Shield/Storm, skickade 2st sk MASS ("MArint StridsSjukhus" om jag minns rätt) till Saudi el Kuwait.

Finns någon på forumet som har pejl på vad som fanns DÅ och vad som finns NU ("här-och-nu")?

GMY

Om jag inte är helt fel underrättad så finns fältsjukhus (motsv under ev ny beteckning) på logistikbataljonerna, alltså två stycken. Det är möjligen så att MSB har något på lager också.

Samtliga fältsjukhus har skrotats och jag har själv sett de sista få lådorna som finns kvar.

De bor nu mer på museum.

Om det inte köpts in helt nya under de senaste två åren så borde lagersaldot vara noll.

Har dock både läst och hört att det inte var någon vidare lyckad avveckling och att man funderat

på att införskaffa nya, vilket FM mycket väl kan ha gjort.

Om det införskaffats nya undrar man förståss hur många och hur omfattande de är idag. Kapacitet?

Har det överhuvudtaget övats med sådana i modern tid? :tveka:

Intressant att TrängR säger annat Flak.

Enligt TrängR har respektive logistikbataljon ett sjukhuskompani. De rekryterar sjukvårdspersonal på FM:s hemsida just nu.
Enligt mina vänner på Trängen så har inte materielen (som de ansvarar för) varit det huvudsakliga problemet utan det har varit sjv-personalen (som FöMedC ansvarar för).

1. (GSS/K) och 2. (GSS/T) sjukhuskompanierna, FömedC ansvar: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2013/01/sjukhuskompanierna-lamnades-over-till-goteborg/

1.sjukhuskomp är under uppbyggnad och utbildning just nu och skall ingå i BG 15 från årsskiftet.

2.sjukhuskomp finns endast på papperet.

Kvar på TrängR i Skövde finns 1. och 2.sjukvårdsförstärkningskompanierna.

/G.L.

Jag har ett minne av att Sverige, under Desert Shield/Storm, skickade 2st sk MASS ("MArint StridsSjukhus" om jag minns rätt) till Saudi el Kuwait.

Finns någon på forumet som har pejl på vad som fanns DÅ och vad som finns NU ("här-och-nu")?

GMY

Sverige skickade missionen SA01, ett fältsjukhus, till Operation Desert Storm. Vår plutonsjukvårdare på V/E BA01 hade tjänstgjort där. De vårdade viss allierad och viss irakisk stridspersonal/krigsfångar (och var rätt trötta på SCUD-larm där de fick gå i C-stridsdräkt i de synnerligen varma öknen). Sverige skickade också akustiska minsvep, vilket var hemligt då, men knappast längre.

• 2 weeks later...

Har för mig att jag läst någonstans (möjligen i FOI:s tidskrift Framsyn) att det skänktes bort ett antal mer eller mindre kompletta fältsjukhus till FN någon gång runt 2000 när man avvecklade mer eller mindre allt som inte var fastskruvat och en del som faktiskt var det med. Hur många det sedan blev kvar vet jag dock inte och jag skulle kunna tänka mig att det faktiska beståndet är en hemlig uppgift.

Som jag förstår det, så var faktiskt hela funktionen fältsjukhus på väg bort bara för några år sedan, man hade börja kassera utrustning.
Sedan gjorde man en kovändning helt plötsligt och skulle ha förmågan kvar.

Jag gissar att man innan tyckte (när det bara var utland som gällde i FM) att i Afghanistan har tyskarna ett färdigt sjukhus och i andra framtida missioner kommer andra nationer bistå med sjukhus till vårat skytte folk på missionen så vi behöver inget eget.
Jag antar att kriget i Georgien (som räddade strf 90 från utgallring, mans kulle bara behålla ett 60-tal för mission mm) räddade det svenska fältsjukhuset.

Vid en konflikt mot Sverige i stil med boken Midvintermörker, kommer de civila sjukhusen vara överfulla med civila och brand/räddningspersonal, och FM måste ha viss egen kapacitet.

I huvud taget är det glädjande att vi har funktionen kvar och att man satsar på den med nya grejor!