Jump to content

Utb för minröj

Recommended Posts

Hej Master of Demons!

Om du hade tänkt att bli minröjare så ska du söka dig till 4minkrigsflottiljen.

Det som jag anser vara det fräckaste och mest intressanta att tjänstgöra som är röjdykare!

Du kan ju själv läsa om det på nedanstående adresser.

Hoppas du hittar något intressant!

MvH Daniel

http://www.4minkriflj.mil.se/

http://www.4minkriflj.mil.se/rojdyk/index.php?lang=sve :banana

kan låna denna tråd... Såg att svenska minröjare var nere i Irak... Hur är dom utbildade???

Dom var inte Militärer....

Kan du tänka dig att de är militärer som är anställda av ett civilt företag....

vilken är den största sannolikheten

Då är dom ju inte militärer längre ,O

kan låna denna tråd... Såg att svenska minröjare var nere i Irak... Hur är dom utbildade???

Dom var inte Militärer....

Irak har jag inte hört något om. Har dock en kille från jobbet som varit nere i Afghanistan med ISAF och röjt. De röjde mycket med danskar och normän har jag för mig. Han är nere där nu igen fast denna gången med Dansih demining. Det är civilt och genomför humanitär minröjning, kan i detta nu inte svara på om de eller några andra är nere i Irak.

Om du hade tänkt att bli minröjare så ska du söka dig till 4minkrigsflottiljen.

Det som jag anser vara det fräckaste och mest intressanta att tjänstgöra som är röjdykare!

Kan tänka mig att det är fräckt. Kanske därför det år rätt så svart att bli det. Min chef gick en fackkurs med några röjdyk instr, helt galna så han!! Så de passa bra ihop, min chef och röjdykarna ,O

De brukade tydligen kalla sin vpl för bajskorvar eftersom när de gjorde sina första dyk så låg de och guppa som bajskorvar på vattnet. Så en anmälan kunde låte, "Lt, bajskorv Andersson anmäler sig enligt order"

För att återgå till topicen. Minröjare finns på de ställen och fler som andra redan skrivit. en minröjare röjer enbart minor och mindre OXA. Vill man röja 120 kg flygbomber, terroristbomber och andra roligt saker så ska man bli amröjare!

EOD

Jo dem är lite crazy. Jag har varit med och sett när dem arbetat och genomfört olika saker. Det där med bajskorvar tycker jag är en dålig liknelse. När man gjort röjdykar utbildningen så har man sveriges mest avancerade dykutbildning + att du får åka ut på internationella uppdrag och praktisera i skarpa lägen. Så dem kan verkligen sin grej. Jag anser att det är den största meriten att gjort vpl som röjdykare!!

MvH Daniel

Edited by rockka

Jo dem är lite crazy. Jag har varit med och sett när dem arbetat och genomfört olika saker. Det där med bajskorvar tycker jag är en dålig liknelse. När man gjort röjdykar utbildningen så har man sveriges mest avancerade dykutbildning + att du får åka ut på internationella uppdrag och praktisera i skarpa lägen. Så dem kan verkligen sin grej. Jag anser att det är den största meriten att gjort vpl som röjdykare!!

MvH Daniel

Tycker det är en skit bra liknelse, bosktavligen...

Har själv dykarlicens (civilt) och i början ligger man och guppar som en skitkorv på ytan innan man lär sig det. Anmälan som bajskorv görs bara under "dyk GSU" och det finns ju andra förband som har andra sätt för att soldaterna ska känna en "ära" att bli kallade för vad det nu är de gör. En förband delar ju inte ut M90 innan "de har förtjänat den".

Sedan har jag inga tvivel om att de får en av de mest bästa dykytbildningar som man kan få och att de som får göra sin vpl som röjdykare kan skatta sig lyckliga. Sedan att de gör grejer som att slänga ner en GB glassgubbe på 40-50 m och skickar ner "bajskorvarna" får att reka en mina som ligger på botten. När röjdykarn kommer upp efter sitt dyk och rappoterar att han hitta ingen mina men att han såg en GB glassgubbe, får en smäll av instr och orden "Du är ju full!" Det är ju bara kul bus :P

Ju mer säregna utbildningar och små hyss man har för sig, desto bättre. KJ har väl sin tvättmaskin, röjdykarna sin glassgubbar och som engelska fallskärmsjägare är man kung om man spyr, pissar och skiter på sig när man är ute och festar.

En bra soldat är inte frisk enligt civila standard.

EOD :angry:

Har själv dykarlicens (civilt) och i början ligger man och guppar som en skitkorv på ytan innan man lär sig det. Anmälan som bajskorv görs bara under "dyk GSU" och det finns ju andra förband som har andra sätt för att soldaterna ska känna en "ära" att bli kallade för vad det nu är de gör. En förband delar ju inte ut M90 innan "de har förtjänat den".

Sedan har jag inga tvivel om att de får en av de mest bästa dykytbildningar som man kan få och att de som får göra sin vpl som röjdykare kan skatta sig lyckliga. Sedan att de gör grejer som att slänga ner en GB glassgubbe på 40-50 m och skickar ner "bajskorvarna" får att reka en mina som ligger på botten. När röjdykarn kommer upp efter sitt dyk och rappoterar att han hitta ingen mina men att han såg en GB glassgubbe, får en smäll av instr och orden "Du är ju full!" Det är ju bara kul bus  

Ju mer säregna utbildningar och små hyss man har för sig, desto bättre. KJ har väl sin tvättmaskin, röjdykarna sin glassgubbar och som engelska fallskärmsjägare är man kung om man spyr, pissar och skiter på sig när man är ute och festar.

EOD  

Jo du har väl lite rätt i det du säger.

Själv så ska jag göra min vpl på P4 så jag kommer att få förtjäna min m/90 uniform.

Jag tycker det är helt rätt att man ska göra det, man ska inte bära uniform om man inte kan excercis mm. Skulle ju se för j*vligt ut om det kom en pluton och marscherade i uniform och dem inte kunde. Vad ska allmänheten tro om svenska försvaret då?

:baskerPa:

Kanske att det är soldater under grundutbildning som är ute och marschtränar?

The Swede

Kanske det, men jag tycker att det går lika bra att träna i "grötstället", och att man sen får m/90 när man förtjänar det.

Men det är ju min åsikt, du har säkert andra åsikter som sagt.

Men det är ju tur att vi alla inte tänker likadant, eller hur?

Sedan har jag inga tvivel om att de får en av de mest bästa dykytbildningar som man kan få och att de som får göra sin vpl som röjdykare kan skatta sig lyckliga. Sedan att de gör grejer som att slänga ner en GB glassgubbe på 40-50 m och skickar ner "bajskorvarna" får att reka en mina som ligger på botten. När röjdykarn kommer upp efter sitt dyk och rappoterar att han hitta ingen mina men att han såg en GB glassgubbe, får en smäll av instr och orden "Du är ju full!" Det är ju bara kul bus  

EOD  

Jo du har väl lite rätt i det du säger.

Själv så ska jag göra min vpl på P4 så jag kommer att få förtjäna min m/90 uniform.

Jag tycker det är helt rätt att man ska göra det, man ska inte bära uniform om man inte kan excercis mm. Skulle ju se för j*vligt ut om det kom en pluton och marscherade i uniform och dem inte kunde. Vad ska allmänheten tro om svenska försvaret då?

Det mest lämpliga vore att ni skulle få marchera omkring i vita ribbstickade kalsonger och ett rosa pannband. Till denna kreation så borde ni ha en vit t-shirt med ett litet 'p' skrivet. Det lilla 'p':et står för puttefnask, vilket ni rimligtvis är innan ni har blivit värdiga uniformen.

*mimesis som inte förstår varför man skall skapa en statusprylar av rent praktiska föremål som en fältuniform*