Jump to content

Rappelering?

Recommended Posts

Guest Scouten

Jag tror inte de paketen är så stora och bra. Det beror väl mest på instruktören. Under min remi fick vi repellera en gång bakåt och en gång framåt. Det var mest lite av ett jippo när vi hade tid över och det tog en hel förmiddag.

Är det någon som vet hur bra försvarsmaktens utbildningspaket i klättring och rappelering är? Finns det kurser för HV som man kan gå?

:banana  8-/  :camo:

Vad jag vet så är det bara fem man ur hv som har genomfört firningsinstruktörsutbildning i Försvarsmaktens regi, fyra från Malmö hvbat och en från Trelleborg. Av dessa fem var det bara två som blev godkända. Fakta: jag var en av de fem.

Ändringen av bestämmelserna har numera diskvalificerat oss men vi kör civilt ibland för att behålla befäst duglighet.

Utbildningen är av god kvalitet, tre dagar på Kullen, klätterparadiset i Skåne, och två dagar på en husvägg i Malmö innerstad. Vi har sedan kompletterat utbildningen med en nypa sunt förnuft och fått det riktigt bra.

Utbildningen omfattar mtrlkunskap, standplatsbyggande, kamraträddning, topprepsklättring m.m.

Utbildningen kan sedan kompletteras med en SIBdel avseende, traversering, stångäntring m.m.

Det finns vad jag vet inga militära kurser för hvpersonal, du kan dock gå en civil klätterinstruktörskurs och bli firningsinstruktör, lära folk hur man festar :alien:

Gå in på www.mil.se, sök på säkerhetsinspektionens hemsida och leta dig fram till SäkI Webb. Där kan du läsa mera om bestämmelser.