Jump to content
Sign in to follow this  
Andratenor

Northern Coasts 2014

Recommended Posts

Några bilder på en del av skeppen som deltar i övningen

Pyhäranta, finsk minläggare av Pansio-klass
DSC_0042.jpg

Uusimaa, finskt minfartyg av Hämeenmaa-klassDSC_0050.jpg

U701, den första enheten av en helt ny klass av landstigningsbåtar (Uisko 700)
DSC_0044.jpg

A512 Mosel, tyskt trängfartyg av Elbe-klass
DSC_0051.jpg

M1068 Datteln, tysk minröjare av Frankenthal-klass
DSC_0045.jpg


KNM Karmøy, norsk minröjare av Oksøy-klass
DSC_0047.jpg

HMS Visby
DSC_0049.jpg

HMS Gotland och HMS Carlskrona (med prins Carl Philip ombord)
DSC_0065.jpg

HMS Ulvön och HMS Vinga

DSC_0058.jpg

Danska fregatten F362 Peter Willemoes
DSC_0062.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Övningen har börjat och för tillfället samövas det på flera ställen längs kusten norr om Åbo.

 

-Väster om Enskärs fyr i Gustavs övar en minröjaravdelning tillsammans med stödfartyget Mosel.

På plats är finns finska Katanpää, tyska Siegburg, svenska HMS Vinga, HMS Sturkö, HMS Ulvön samt polska ORP Naklo, ORP Druzno och ORP Hancza.

 

-Lite längre norrut, i höjd med Raumo, befinner sig en grupp med stödfartygen Main och HMS Carlskrona samt minröjarna Fehmarn, M917 Crocus, Zr. Ms. Zierikzee, ORP Flaming och M-06 Talivaldis.

 

Längs med kusten utanför Björneborg går oljebekämpninsfartyget Halli och robotbåtarna Pori och P12 Dzukas, medan Uusimaa, HMS Visby och HMS Helsingborg befinner sig lite längre ut till havs några tiotals nautiska mil nordväst om dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd att ingen polsk robotbåt av Orkan-klassen deltar. Hade varit intressant att se om de fått robotkontainrar för RBS-15 Mk3 (som har ett ovanligt åttakantigt utseende). Tyska Fehmarn är egentligen ingen minröjare, utan mer en högsjöbogserare. För övrigt har jag åkt med henne en gång under Hanse Sail, och jag kan rapportera att ölen som fanns ombord smakade utmärkt :happy:

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den ser bra ut den nya finska stridsbåten.

 

Jo, jag visste inte att den överlämnats redan. Den testades för första gången officiellt i mitten på juni.

 

Båten skall även vara betydligt bättre än sina föregångare i Jurmo-klassen (Uisko 600). För det första så är det ett helt slutet lastutrymme, med både värme- och AC-system. Jurmon är bara stänkskyddad, med tak och väggar föröver och längs sidorna, men är öppen bakåt mot styrhytten så där kan bli ganska dragit. U700-klassen är även betydligt längre och tyngre (7 meter och 20 ton), med eget pentry och toalett. Beväpningen (som inte fanns med på uppvisningen skall bli en Saab Trackfire RWS med tung kulspruta/granatspruta + lätt kulspruta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Den ser bra ut den nya finska stridsbåten.

 

Jo, jag visste inte att den överlämnats redan. Den testades för första gången officiellt i mitten på juni.

 

Båten skall även vara betydligt bättre än sina föregångare i Jurmo-klassen (Uisko 600). För det första så är det ett helt slutet lastutrymme, med både värme- och AC-system. Jurmon är bara stänkskyddad, med tak och väggar föröver och längs sidorna, men är öppen bakåt mot styrhytten så där kan bli ganska dragit. U700-klassen är även betydligt längre och tyngre (7 meter och 20 ton), med eget pentry och toalett. Beväpningen (som inte fanns med på uppvisningen skall bli en Saab Trackfire RWS med tung kulspruta/granatspruta + lätt kulspruta.

 

 

Ser vettig ut 700-serien vid en första anblick, men från 600-klassen kan det ju bara gå uppåt. Att 600-klassen skulle vara dragig på platserna längst bak under väderskyddet är nog ett av dess minsta problem. Men och andra sidan skall man komma ihåg att användningsområdet inte direkt är öppet hav heller...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nånnå, men har inte levt som kustjägare innan man åkt Uisko 300 och fått halva Skiftet i nyllet varje gång det är förlig vind... Jämfört med det är en Jurmo rena lyxjakten.

Edited by Andratenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minröjarna har nu förflyttat sig söder och öster om Hangö Udd. I farvattnen finns stödfartygen Mosel och Jotvingis samt minröjarna Purunpää, Katanpää, HMS Vinga, HMS Sturkö, KNM Karmøy, Talivaldis, Datteln, Bad Bevensen, Siegburg + en Seehund, EML Sakala, ORP Mewa, ORP Flaming, ORP Druzno, ORP Hancza, Zr. Ms. Zierikzee, Jotvingis och Crocus.

 

På kusten norr om Åbo, mellan Nystad och Kristinestad, övar de tyngre fartygen ubåtsjakt, flygförsvar och bordning. Här finns stödfartygen Main, Donau och HMS Carlskrona, korvetterna, HMS Visby, HMS Helsingborg, HMS Karlstad, minfartyget Hämeenmaa, robotbåten Tornio och högsjöbogseraren Fehmarn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Finska Kiisla klassen var en intressant fartygstyp och fartygen kanske kunnat vara intressanta för den svenska marinen att överta 2013 när de skulle säljas. Hade varit en utmärkt ersättning för Jägaren på västkusten (med en 40 mm pjäs och ELMA). Två enheter (Kiisla och Kurki) byggdes för finska gränsbevakningen 1984-90 (ytterligare två var planerade men beställdes aldrig). Förberedda för snabb konvertering till "attack craft, ASW craft, minelayer, minesweeper or minehunter" (enligt JFS 2009-10). Bägge fartygen överfördes till finska marinen 2004 där de användes som patrullbåtar med ubåtsjaktkapacitet. I början av 2010-talet så lades bägge fartygen i malpåse och offererades till försäljning, och 2015 skrotades de.
       
      Tittar man på wikipedias uppgifter så skiljer en hel del mellan den svenska och engelska versionen. Enl sv wiki så skiljde det 25 ton i deplacementet (270 t för Kiisla och 295 t för Kurki)  mellan fartygen och besättningen bestod av 10 man, och enligt eng wiki så var depl 280 t för bägge och besättningen bestod av 35(!) man. Kanske ligger sanningen nånstans mitt emellan?
       
      Kiisla-klass
      (sv wiki)
       
      Kiisla-class patrol boat
      (eng wiki)
       
      Kiisla-class patrol boat
       
      Ovanligt finskt örlogsfartyg i nyligen avslutade LOVISA
      (mitt inlägg på skalman.nu)
       
      /Per
    • By Perman
      http://navaltoday.com/2016/10/05/finnish-navy-minelayer-pansio-completes-mid-life-upgrade/
       
      Intressant att man i Finland fortfarande satsar på minvapnet. Uppenbarligen har den dubbla 23 mm pjäsen av typ ZU 23 mm/87 "Sergei" framför bryggan på fartygen ersatts av ett "lätt vapensystem köpt utomlands". Återstår att se vad detta innebär. Fartygen av Pansio-klass är ett slags "multi purpose" fartyg och kan förutom minutläggning i skärgården (max 50 minor) även användas som transportfartyg för underhåll av kustartilleriets anläggningar (max 100 tons last), miljöskyddsfartyg och landstigningsfartyg.
       
      /Per
    • By Perman
      Från World Naval Ships Forum:
       
      http://www.worldnavalships.com/forums/showthread.php?p=10011058#post10011058
       
      Finska gränsbevakningen har alltså beställt ett utsjöbevakningsfartyg ("OPV" på eng. för "offshore patrol vessel") ifrån STX Finland som kommer att byggas vid STX Raumas varv för leverans i September 2013. Fartyget blir 96 meter långt och 17 meter brett, och kommer att drivas med både Liquefied Nitrogen Gas (LNG) och marindiesel samtidigt. Det kommer att användas för utsjöpatrullering, gränssäkerhet och -försvar, miljöskydd, SAR ("Search And Rescue"), samt understöd av dykverksamhet. Fartyget blir även isförstärkt för att klara Östersjöns isförhållanden.
       
      Som jämförelse så är utsjöbevakningsfartygen av Tursas-klassen (de hittills största i den finska gränsbevakningen) 61,45 meter långa och 10,2 meter breda. Någon kanske misstycker att jag tar upp den finska gränsbevakningen i detta forum, men faktum är att gränsbevakningen i Finland är mycket nära knuten till den finska marinen. I uppgiften ingår att stödja den finska marinen, och de flesta fartygen är förberedda för bestyckning (oftast 2 st 23 mm kanoner i dubbellavettage typ "Sergei").
       
      http://www.shippingr...l-vessel-update
       
      http://www.worldnava...27&d=1326103620
       
      Ful men med rejäl helikopterplatta på bogen. De finska Super Puma besättningarna i gränsbevakningen tränar för övrigt regelbundet att landa på fartyg (läs: Finlandsfärjor), så det borde inte utgöra något problem. De 3 befintliga utsjöbevakningsfartygen liknar ganska mycket stora bogserbåtar och kan bogsera ganska stora fartyg vid ett haveri, men det nya patrullfartyget ser mer ut som de danska patrullfartygen av Knud Rasmussen-klassen. Dvs. ett patrullfartyg med goda sjöegenskaper för utsjöbevakning, lång räckvidd, helikopterkapacitet och möjlighet till bestyckning. Kanske nånting att skicka ner till Adenviken istället för gamla Pohjanmaa, eller kanske t.o.m. som ersättning för henne i den finska marinen?
       
      /Per
    • By Perman
      Finland finalizing Hamina-class upgrade preparations
       
      Patria to support Finnish Navy's Squadron 2000 MLU
       
      Mvh,
       
      /Per
    • By Perman
      http://hbl.fi/nyheter/2015-02-06/717226/finska-krigsfartyg-byggs-knappast-pa-ryskagt-varv
       
      Kanske en chans för SAAB Kockums?
       
      /Per
×
×
  • Create New...