simoo Posted August 24, 2014 Report Share Posted August 24, 2014 Hej! Jag håller på att översätta en amerikansk film som innehåller en hel hög med tekniska termer från amerikanska flottan. Som alltid är militära grader svåra att översätta för att det inte alltid finns direkta motsvarigheter. Har någon ett bra förslag på vad man kan kalla en "Master Chief" i meningar som till exempel "Where is the Master Chief?" eller "Master Chief sade att..." Här är Wikipedias beskrivning: Master chief petty officer is the ninth, and highest, enlisted rate (pay grade E-9) in the U.S. Navy and U.S. Coast Guard, just above senior chief petty officer. Master chief petty officers are addressed as "Master Chief (last name)". Jag undrar vad man syftar på när man säger "bird" och menar en missil. Helt enkelt bara en missil (för att den flyger som en fågel), eller en speciell typ? Finns det något motsvarande uttryck på svenska? Uppskattar all hjälp jag kan få här - har en deadline i morgon! Hälsningar, och tack Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted August 24, 2014 Report Share Posted August 24, 2014 Svenska motsvarigheten för E-9 är OR-9 dvs Flottiljförvaltare. Här kan du läsa lite mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Flottiljf%C3%B6rvaltare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trices Posted August 24, 2014 Report Share Posted August 24, 2014 Eller Regementsförvaltare inom armén och amf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simoo Posted August 24, 2014 Author Report Share Posted August 24, 2014 Tack båda två! Låter det här med "bird" om en missil alls bekant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riktinstrument Posted August 24, 2014 Report Share Posted August 24, 2014 (edited) Tack båda två! Låter det här med "bird" om en missil alls bekant? Ja, det låter bekant. Det används i det sammanhanget, se bland annat här: http://www.combat.ws/S4/SAILOR/SAILOR.HTM "Birds : (1) Term for the collar device of a USN/USCGS Captain or USMC/USAF/USA Colonel (O-6 paygrade), a silver eagle. (2) (RCN) Punishment consisting of confinement to the ship, base, etc., or sailors under punishment (derived from 'jailbird.') (3) Generic, airplane. (4) Missiles, especially in the surface warfare community. Birds Free : Missiles may be fired at any contact not positively identified as friendly. Birds Tight : Missiles may be fired only at contacts positively identified as hostile." Edited August 24, 2014 by Riktinstrument Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted August 24, 2014 Report Share Posted August 24, 2014 Tack båda två! Låter det här med "bird" om en missil alls bekant? Till att börja med så heter det robot på svenska ;) Och ja robotar benämns som "bird". Iaf inom flygvapen och Luftvärn och det är ju där vi har robotar i den bemärkelsen, räknar alltså inte in Rb 56 och Rb 57 här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simoo Posted August 24, 2014 Author Report Share Posted August 24, 2014 Ah - jättebra. Så flygplan, helikoptrar och missiler kallas alltså allihopa för fåglar! Stort tack för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simoo Posted August 24, 2014 Author Report Share Posted August 24, 2014 Kexet - ja du har så klart rätt! Tack för den rättningen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted August 24, 2014 Report Share Posted August 24, 2014 Ah - jättebra. Så flygplan, helikoptrar och missiler kallas alltså allihopa för fåglar! Stort tack för hjälpen! Nej men avfyrade robotar från Flygplan, helikoptrar och Luftvärnsförband benämns som Birds på sambandsnät och dylikt. Flygetyg har andra benämningar. Missile är en engelsk översättning på robot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simoo Posted August 24, 2014 Author Report Share Posted August 24, 2014 I programmet jag jobbar med så pratar de mycket om en helikopter som "bird". Om det nu återspeglar verkligheten vet jag inte! Nej men avfyrade robotar från Flygplan, helikoptrar och Luftvärnsförband benämns som Birds på sambandsnät och dylikt. Flygetyg har andra benämningar. Missile är en engelsk översättning på robot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted August 28, 2014 Report Share Posted August 28, 2014 (edited) I programmet jag jobbar med så pratar de mycket om en helikopter som "bird". Om det nu återspeglar verkligheten vet jag inte! Kan kanske röra sig om en specifik helikopter i form av OH-6 som används av de amerikanska specialstyrkorna och som brukar kallas för "Little Bird"? Edited August 28, 2014 by MadLuna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted August 28, 2014 Report Share Posted August 28, 2014 Amerikanska militären kallar det mesta som flyger bird. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simoo Posted August 28, 2014 Author Report Share Posted August 28, 2014 Amerikanska militären kallar det mesta som flyger bird. Det kan ju onekligen verka så. Tack för hjälpen allihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted August 28, 2014 Report Share Posted August 28, 2014 Men för det mesta så kallar Armen helikoptrar "choppers". Flygvapnet tror jag kallar dem "copters". Och jag tror att flottan och marin kåren kallar dem "helos". Om man pratar om helikoptrar generellt så är nog "rotary wing" (eller bara rotary) nästan det vanligaste uttrycket. Jet fighters är "fast movers" och satelliter är "non air breathers". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted August 29, 2014 Report Share Posted August 29, 2014 När man översätter militära termer till svenska är det inte alltid rätt att hitta motsvarande term (grad) inom den svenska Försvarsmakten genom att begreppen är färgade av kontexten. Under många år fanns graden överste av 1. graden (även om andra alternativ som brigadör utreddes under 1960-talet). Nu har Sverige ersatt graden med brigadgeneral men under de år vi hade öv. 1 så hade det låtit mycket märkligt att översätta brigadgeneral med överste av 1. graden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 29, 2014 Report Share Posted August 29, 2014 Precis som Tony35 säger så kan bird vara mycket. Robot (air to air missile) som i "Birds away" eller hkp som i ""Get you stuff guys, the birds are coming" , you could here the welcome thump thump thump in the distance. " Förresten, används birds bara för air to air, eller kör man det på air to ground. Kan inte påminna mig om birds away när man drar iväg en maverick.. Personligen läser jag bara på engelska, några få svenska författare undantagna. Finns inget som kan reta mig så mycket som när jag tvingas läsa engelsk militärlitteratur dåligt översatt till svenska. Ett exempel var när jag i desperation köpte Ingen lätt dag av Marc Owen på en flygplats för att ha en bok.. Exempel är när en operatör sitter i en helikopter och vill att den skall lyfta och säger Kör kör kör. Visst go go go kan vara kör, men översätt hellre lyft lyft lyft. Även fåglar finns med i handlingen. När de skall spränga den Blackhawk som kraschat på gården så måste måste man få bort alla fåglar från närområdet.. Ornitologer och Sälar.. Damn.. Gmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted August 29, 2014 Report Share Posted August 29, 2014 Jag håller nog med Rokare. Och speciellt när det har med grader att göra, översett dom inte. Ha en ordförklaring i slutet på boken om det behövs (eller text förklaring på en film). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 29, 2014 Report Share Posted August 29, 2014 Där är just No easy day en salig mix.. Få iväg fåglarna, men se hotspotsen i ir-kameran.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 29, 2014 Report Share Posted August 29, 2014 Där är just No easy day en salig mix.. Få iväg fåglarna, men se hotspotsen i ir-kameran.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts