Jump to content

Uppgifter för pansarskyttesoldater


Recommended Posts

Hallåja, är ny här på forumet. Det är som så att jag har alltid varit inne lite på att bli pansarskyttesoldat men det vart struligt under rekryterigen så det blev inte så. Om det är någon som skulle kunna berätta lite om en pansarskyttesoldats uppgifter UTÖVER all strid så hade jag varit evigt tacksam. Jag tänker mig lite att dom har en hel del uppgifter på deras vagn dom åker i (sätta på snökedjor etc etc eller det är vagnpersonalen som gör det själva?)

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

 

Se saknaden av kommmenterarer som att det inte finns så mycket annat att säga.

 

Strid är huvuduppgiften, så mycket andra krav ställs inte på skyttesoldaterna.

 

Åka i bollhavet 70%

Strid 20%

Annat10%

Link to comment
Share on other sites

Psk löser alla typer av stridsuppgifter, värt att notera då vissa skytteförband endast löser mer specifika.

Det är väldigt sällan skyttet är med på vården av vagnen. Vissa fall finns. De är oftast i vägen och besättningen klarar det galant själva när de blivit duktiga.

Ute i fält om något händer kan man ibland som skyttet vara med och pilla på vagnen.

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig FEL att snabbutbilda skyttesoldater i att hjälpligt hantera vapensystem och sikten i tornet och att hjälpligt kunna framföra vagnen vid extrema nödfall eller att vara behjälpliga vid vård. Samtliga skyttegrupper jag haft i mina vagnar har fått den möjligheten.

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig FEL att snabbutbilda skyttesoldater i att hjälpligt hantera vapensystem och sikten i tornet och att hjälpligt kunna framföra vagnen vid extrema nödfall eller att vara behjälpliga vid vård. Samtliga skyttegrupper jag haft i mina vagnar har fått den möjligheten.

Jag är av samma uppfattning.

 

Vagnsbesättningen brukar hålla hårt på sin vagn md några få undantag:

Utbilda skyttesoldater för att kunna sköta vagnen vid postering, dvs enklare körning och kontroll av batterinivå mm och hantering av sikten och kanon. Det här kallas breddutbildning men är vagnsgruppens chans att leja bort vaktpass ;)

Hjälpa till vid bandkrängning.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enligt min uppfattning är det vanligt att skyttet får lära sig att leda, tanka och städa vagnen. Några enstaka får lära sig posteringen skytten nattetid etc. Breddutb i all ära, men visst har skyttet betydligt högre prio på andra ting än att lära sig köra! Bandkrängning, ja dåå snackar vi jobba ;)

Link to comment
Share on other sites

Hjälpa till vid bandkrängning.....

 

Framförallt om det var mitt fel som kass ledare som orsakade bandkrängningen...

Annars var PSKs uppgift förr att agera rörligt mål vid fiendens inskjutning av sina vapen. Förväntad livslängd: 17 sekunder:)

/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...