Jump to content
Sign in to follow this  
elixta

Vilse i kängdjungeln

Recommended Posts

Är i behov av tips och råd inför köp av nya kängor.
Har haft ett par Meindl Performance som jag varit glad och nöjd med, har gått Nijmegen två gånger, haft dem på insatser i utlandstjänst och i övrigt harvat runt i Hemvärnet iförd dessa.

Lite tunga - men helt okej i övrigt.

Nu sjunger de på sista versen och behöver ersättas.

Så, vad rekommenderar ni? Önskar alla typer av råd förrutom "tilldelad materiel är tillräcklig materiel". Mina fötter gillar inte M90 trots idoga försök med diverse iläggsulor samt att jag har klen/trasig fotled som älskat stödet i performance och icke låter sig luras av ett par sladdriga m90kängor...

Det jag söker är en helsvart känga, gärna med medelhögt skaft, vattentät, bra sula, bra stöd för hålfot, inte lika tung som performancekängan. Helst inte lika dyr heller... ;) Det är en djungel där ute. Vilka märken ska jag sikta in mig på?

Och just ja. Jag är tjej, vilket gör att en del modeller faller bort pga. att jag har för små fötter, trots att jag har storlek 39.

Tack på förhand!

Prata med din utbildningsgrupp och försök få ut marschkänga 08. Den tilldelas vanligtvis endast förband som bär tungt så inte ens alla GSS/K får den. Den ska dock gå att få ut om man har problem med marschkänga 90. Så jag skulle försökt med det först. Ta upp det med utbildningsgrupp, kompanichef mm. Det låter också som att du faller in under den kategorin som inte kan ha 90an, trots goda försök som du skriver.

Edit: Länk till FMV om den nya kängan http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/En-ny-generation-marschkangor/

Edited by REALIN

skaffa ett par meindl performance till eftersom du var nöjd med de gamla?

Jag har absolut inget att erbjuda här, men jag ville bara säga att "Vilse i kängdjungeln" var en av de roligaste rubrikerna jag har sett på det här forumet.

Mitt tips är Lundhags Forest.http://www.lundhags.se/product/16323/forest.

Det är en grymt bra känga som håller hur länge som helst. Har haft mina i snart 15 år utan att de slitits nämnvärt. De har bra service också, händer det något med kängan eller du vill ändra något så fixar de det.

Den är så vattentät som en känga kan bli. 1-lagers utan massa lulllull som bara blir blött och aldrig torkar.

Tror inte du skulle bli missnöjd.

Skicka dina performence på spa!? Finns en generalagent i Sverige som tar emot och skickar vidare om det bara är sulning och sånt. Är lädret slut så är det bara kassera. Kostnad för att byta sula och gummikanten runt 1200+moms. Då ingår frakt tillbaka. Jag ska skicka mina på spa. Kan leta rätt på mailadress om det är intressant?

Edited by 1.skalman

jag är också på jakt efter ny kängor.

jag har inte några resultat från tester eller liknande, bara filmer från youtube.

jag har seglat in lite på magnum sidewinder combat wpi.

http://www.cubik.se/produkt/magnum-elite-recon-spider-8%E2%80%9D/187?categoryId=59

inte så farligt dyra.

jag har ett par magnum men en annan modell som jag har haft sen 2009. tycker dom är riktigt sköna. väger typ som en gympasko.

Ett par nya performence kostar 2000 drygt på outnorth. Det är mycket bra pris vad jag förstår det. Japp kollade nyss på deras hemsida 2075:- svårt att hitta billigare. Ska önska mig ett par av tomten.

Edited by wolfie666

Prata med din utbildningsgrupp och försök få ut marschkänga 08. Den tilldelas vanligtvis endast förband som bär tungt så inte ens alla GSS/K får den. Den ska dock gå att få ut om man har problem med marschkänga 90. Så jag skulle försökt med det först. Ta upp det med utbildningsgrupp, kompanichef mm. Det låter också som att du faller in under den kategorin som inte kan ha 90an, trots goda försök som du skriver.

Edit: Länk till FMV om den nya kängan http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/En-ny-generation-marschkangor/

Tack för tipset! Har kontaktat kompaniets KVM som redan satt tänderna i den uppgiften, vi får se om det ger något! Jag fortsätter och leta så länge. :)

Jag har absolut inget att erbjuda här, men jag ville bara säga att "Vilse i kängdjungeln" var en av de roligaste rubrikerna jag har sett på det här forumet.

Nämen! *bugar* :)

Mitt tips är Lundhags Forest.http://www.lundhags.se/product/16323/forest.

Det är en grymt bra känga som håller hur länge som helst. Har haft mina i snart 15 år utan att de slitits nämnvärt. De har bra service också, händer det något med kängan eller du vill ändra något så fixar de det.

Den är så vattentät som en känga kan bli. 1-lagers utan massa lulllull som bara blir blött och aldrig torkar.

Tror inte du skulle bli missnöjd.

Ah! Är många som rekommenderar Lundhags och deras service. Ska försöka komma över ett par Forest att prova. Tack!

Skicka dina performence på spa!? Finns en generalagent i Sverige som tar emot och skickar vidare om det bara är sulning och sånt. Är lädret slut så är det bara kassera. Kostnad för att byta sula och gummikanten runt 1200+moms. Då ingår frakt tillbaka. Jag ska skicka mina på spa. Kan leta rätt på mailadress om det är intressant?

Ja, det vore förstås en idé! Problemet är att det även slitet inuti, hälen har skavt sig genom stoppningen i hälkappan. (Svårt att förklara..) Men om du kan vaska fram en mejladress så kan man ju alltid fråga dem! Tack!

Ett par nya performence kostar 2000 drygt på outnorth. Det är mycket bra pris vad jag förstår det. Japp kollade nyss på deras hemsida 2075:- svårt att hitta billigare. Ska önska mig ett par av tomten.

Dude, du är uppenbarligen bättre på att leta än vad jag är. Det är tusen spänn billigare än det billigaste jag hittat. Tyvärr har de inte min storlek just nu, men ska hålla ett öga på sidan om jag inte hittar något annat. Tack!

Lundhags Pro Mid.

Satsa på en skalkänga.

Ecco professional på Terräng, finns i halvhög variant. Lätt och smidig.

Lundhags Park, skalkänga med bättre sula än 90 kängan (iofs inte så svårt)

Ecco kängan har jag använt mycket i både halvhög och hög variant, kan varmt rekommenderas. Ingen vinterkänga dock.

Park har jag fått rekommenderat och hoppas kunna köpa i framtiden för att ersätta 90 kängan.

Alla kängor som nämns här är säkert bra men också ganska klumpiga, man får ju givetvis se det till vilken uppgift man ska lösa. Ska man bära tungt så är Performance oslagbar men efter att ha provat ett par Magnum vid lite lugnare tjänst så måste jag erkänna att dom är ruskigt sköna och lätta framförallt!

Magnumkängorna är, förutom deras dyrare modeller inget att rekommendera om man vill ha stabilitet i sula, skaft eller önskar tålighet mot slitage.

Lätta, jepp, men det är i princip det enda de är bra på. Det är i princip en gymnastiksko förklädd till känga...

Jag har slitit ut flertalet Magnum kängor samt jobbat med att sälja dem så jag tror att jag har ett hyfsat bedömningsunderlag.

• Like 1

Känga 08 kan man få tilldelning på om man av medicinska skäl inte kan använda känga m/90. Om det även gäller HV-personal vågar jag inte svara på. I annat fall blir det nog besvärligt eftersom kängan i första hand tilldelas förband med tung bärning och mycket fotmarschande som gimmick... Det finns reglerat vad som gäller med utrustning som kan tilldelas av medicinska skäl. Kängor är dessvärre lite krångligt (om man vill att kronan ska stå för räkningen för specialkängor) eftersom reglerna säger att bara kängmodeller med BOA (Beslut om användning) får användas (i klartext - känga som finns på m-nummer). Om en civil känga ska köpas in av medicinska skäl så skall inköparen stå för säkerhetsgodkännande av den aktuella modellen... :) Skönt att man inte gör det lätt för sig utan skapar lite utmaningar!! :)

Jag har känga 08 ute av medicinska skäl eftersom mina fötter mår mer än lovligt dåligt av känga m/90. Då är jag iofs anställd och har varit i kronans kläder de senaste 19 åren, så jag har hunnit förstöra mig duktigt i den gamla kängan.

Om du inte får tilldelning på 08 så kan du söka civilt efter Meindl Kampfstiefel Leicht. Det är i grunden samma känga som känga 08. Den version som normalt säljs civilt har GoreTex-linern fastmonterad, men om man vill ha den löstagbar (som i känga 08) så letar man rätt på Meindl Kampfstiefel Leicht RIB (Removable Inner Boot). Performance finns också i sådan version, om man (som jag) svettas mer än en GoreTexkänga hinner ventilera bort så är det ganska skönt att kunna ta ut linern.

Annars har jag också satsat på Lundhags, har Rangermodellen, men den är det inte mycket stöd i, som du ville ha. Den torkar däremot väldigt fort. Kan vidare tipsa in dig på Hanwag (använder en lite lägre modell utan GoreTex) eller Haix, som också gör riktigt bra kängor. Magnum har jag inte lika goda erfarenheter av, men det är ju olika hur man uppfattar kängorna!

• Like 1

@2Sharp

då undrar jag vad du tycker och tänker om sidewinder combat wpi?

känns som att det är en utav de mest robust byggda kängorna inom "tactical"-fliken.

Edited by 5020 Weiström

Även jag rekommenderar Ecco Pro. Kommer själv från långt användande av Meindl Pro. Tycker att Ecco är bekvämare och lämnar mer plats åt tårna.

Vad gäller stöd i hålfot måste det kompletteras med vettig sula på bedömt 90% av alla kängor. Kan starkt rekommendera Sole för den sparsamma och ortopediska inlägg om man vill ha det bästa.

Slänger även in Rocky Boots S2V till andra som är vilsna i kängdjungeln. En utmärkt känga under varma, torra förhållanden. Rejält stabil sula. Välbyggd, vilket märks på vikten som är strax högre än Ecco Pro. Kostar 2200 kr ink frakt och tull från tillverkaren i USA. Kängorna gjorde bra ifrån sig under årets Nijmegen tillsammans med ovanstående sula från Sole. Jag beställde fel kängstorlek och fick byta utan att betala returfrakt. Satsa på wide-modellen för svenska breda fötter.

@2Sharp

känns som att det är en utav de mest robust byggda kängorna inom "tactical"-fliken.

Jag har ingen personlig erfarenhet av kängmodellen, den är väl lite nyare och jag har inte jobbat med kängor på några år. Men då var generellt deras dyrare kängor, typ ~1500-2000 kr klassen av bättre kvalité än de för ~ 700 kr.

Man får ju såklart titta på vilket behov man har av sin känga, men skulle jag kika på en känga i dryga 2000 kr klassen hade jag inte kikat på Magnum. Om inte det var den enda kängan som satt som gjuten på mina fötter.

Magnum "duger" som löskig kasernkänga tycker jag, är behovet en stabil marschkänga för krävande terräng finns det alltid bättre alternativ.

YMMV...

@2Sharp

Jag har ingen personlig erfarenhet av kängmodellen, den är väl lite nyare och jag har inte jobbat med kängor på några år. Men då var generellt deras dyrare kängor, typ ~1500-2000 kr klassen av bättre kvalité än de för ~ 700 kr.

Man får ju såklart titta på vilket behov man har av sin känga, men skulle jag kika på en känga i dryga 2000 kr klassen hade jag inte kikat på Magnum. Om inte det var den enda kängan som satt som gjuten på mina fötter.

Magnum "duger" som löskig kasernkänga tycker jag, är behovet en stabil marschkänga för krävande terräng finns det alltid bättre alternativ.

YMMV...

tackar för svaret.

funderar på ett par sådana. om dom inte funkar för gröntjänsten så funkar den nog bra till jobbet som ov och väktare vid lite tråkigare väder :)

Ni som har meindl performance hur är storlekarna? Hur ska man tänka när man väljer storlek. Vet om att det finns måttguide mm. Och att det bästa är att prova. Men har långt till närmaste butik.

Lånar denna tråd så slipper det bli en till i ämnet, hoppas det är OK?

Använder sedan många år ett par Lundhags Scout/Forrest skalkängor och dessa är jag helnöjd med, mina behov är ju inte så extrema då jag är civilist och mest använder dem vid vandring och utomhusaktiviteter men jag har en ond rygg som kräver bra skor/kängor.

De nuvarande är anpassade för att kunna få plats med flera lager sockor för användning höst, vinter och vår men det blir ju så "jädra" varma på sommaren, så finns det några trix för att kunna använda samma kängor på sommaren med tunnare strumpor utan att de glappar eller måste jag skaffa ett enkom par för sommarbruk?

Har kikat på Lundhags Park som ju är lite lägre men vet inte om det är någon fördel eller inte, har också läst och kikat på de som nämns i tråden och ska kolla närmare på några.

Kommer att använda dem i skiftande terräng från stadsnära skogsområden/promenadstigar till renodlad skog och ute på skärgårdens klippöar samt på båten, är naturfotograf på hobbynivå så blir en del travande i terränglådan med kameraryggan efter bra motiv.

Så vad skulle expertisen på Soldf rekommendera för mina behov? är inte låst vid Lundhags bara det att jag inte testat några andra och kan jämföra med men föreslå det Ni tycker är vettigt.

Jag tycker att lösningen på dina svettproblem är att byta sockar, ofta, för mig räcker det bra om jag byter den inre ofta och den yttre varannan gång jag byter den inre.

Intervallet anpassas efter komfort snarare än tid, känns det soppigt mellan tårna - byt sockar. Har du testat med ex: coolmax strumpor?

Jag tycker själv att vistas men regelbundet utomhus och behöver köngor bör man ha minst 2 par, ett par för höst/vinter och ett par för sommar/vår, även om man kan ha samma känga hela året och "sock-anpassa" anser jag att komforten blir bättre om man har minst två par.

Dessutom är det en fördel att låta en känga vila lite så den kan torka ut ordentligt.

Jag tror heller inte på att ha en känga som man använder mycket/ofta i ~ 15 år, framförallt om du inte helt sulat om den. Sannolikt är den söndertrampad och ex: stötdämpning kass.

Edited by 2Sharp

Jo det är säkert det bästa att ha två par för olika säsonger och jag var nog lite otydlig med att nuvarande inte är utslitna, jag har i många år trott att de försvann i en flytt tills jag hittade dem i förrådet före jul och blev glatt överraskad, så de är använda ja men inte de senaste 10 åren och i prima skick efter lite TLC ;-)

Vad har jag då använt under dessa år jo gummistövlar eller olika gore tex skor och inte varit direkt nöjd men inte fått ändan ur och skaffa nya kängor, dumt ja visst men så kan det bli :-(

Har både Coolmax och ylle strumpor och de funkar bra i olika förhållanden, hade hoppats det kunde finnas typ en tjockare icke värmande sula (utfyllnadssula) att lägga i så det räckte med två tunna strumpor istället för två tjockare, men sånt kanske inte finns?

Annars får jag investera i ett par nya i mindre storlek men frågan är om jag ska satsa på höga skaft eller lite lägre, jag vandrar inte i blötmyrar men visst lite lerslask och lite strandvatten kan det bli så vill ju inte bli våt om fötterna för det men ändå smidiga och bra för ryggen.

Vad säger expertisen om tex denna typ av kängor Converse rapid response boot från Recon är ju inte skalkängor men verkar vettiga med blixtlåsstängning och funkar det för polis, väktare mfl på sommaren så borde det funka för mig eller tänker jag helt fel?

Alla tips mottages tacksamt.

Du kan säkert hitta antingen en formgjuten sula eller en sådan sula du stoppar in i ugnen och sedan formar själv som inte är så varm.

Lättare kängor för typ väktare har absolut sin plats men min erfarenhet är att de ofta är byggda för att promenera på ganska plant underlag, dvs en hög gympadoja.

Dragkedja är smidigt för enkel i och ur men jag har inte sett någon lösning som är vattentät eller ger samma stabilitet som en snörkänga ger. (Dvs vill du att kängan skall sitta stabilt så är min erfarenhet att du får snöra åt den i efterhand)

Tillägg: om dina kängor är såpass gamla finns risk för att sulan stelnat, det kan inverka dåligt på din rygg om den är helt stum.

Edited by 2Sharp

Bra tips och en klar poäng med att blixtlås inte blir tätt det vill jag gärna ha samt stadigt då, så får sikta på vanliga skalkängor igen är ju inte direkt "jobbigt" att snöra dem ;-)

Hade för en massa år sedan en plastsula som var genombruten i mönster och hade distansklackar på undersidan som var kalas på sommaren då det blev lite luftspalt under sulan men dessa gick sönder med tiden och jag har inte sett sådana sedan dess, kanske inte finns längre men de fyllde ut så man kunde klara sig med två tunnare strumpor i samma känga.

Har som sagt just återinvigt mina och de kändes inte stela i sulan vid första vändorna iaf, men har bara gått lättare underlag och lätt packning ännu, men visst har Du en poäng i att åldern kan ta ut sin rätt även om jag blev glatt överraskad i hur bra skick de var efter alla år, men de har legat mörkt i ett ganska svalt förråd vilket kanske spelat in på detta.

Slutar nog med ett par sommarkängor ändå om jag känner mig rätt och Lundhags Park känns som en intressent, finns det andra liknande med samma egenskaper så tipsa gärna och kom gärna med åsikter om Park eller om Lundhag har någon annan modell jag ska kika på.

Tackar för tipsen som kommit hittills.

Tjenixen!

Jag sliter kängor rejält - hundträning (skydds & bruks) & vandring i såväl lätt såsom svår terräng.

Mitt val av känga är ALPIN K9 eftersom den funkar att använda såsom "åretrunt"- & "allväderskänga", snabb att ta av & på trots att den inte har dragkedja.

Den ger en otrolig stabilitet i alla vinklar utan att försämra rörlig- & snabbhet.

Har varit i tjänstgöring med "skarpa" situationer (ej nå´n form av utl.tjg.) där jag använt ett otal kängor & i efterhand, med perspektiv på vad som varit, är det tråkigt att jag inte kände till ALPIN K9 tidigare - är synnerligen viss om att vissa/många "konfliktlösningar" hade givit bättre utgång/resultat.

M.v.h: Fossilen.

Har inte kommit till skott ännu och idag fick jag syn på dessa på XXL Lundhags Luffar, ser ut som en militärkänga lite lägre lite lättare och skulle nog funka för mig, men den finns inte med på Lundhags hemsida så är det en utgången modell eller någon special för XXL?

Erfarenheter och åsikter mottages tacksamt för priset var ju hyfsat på den iaf.

Kollade upp modellen Luffar lite mera och fick at Lundhags veta att det är en variant av Deras Park som tillverkats enbart för XXL och att den i allt viktigt är lika Park men finns bara i svart och hos XXL, så idag slog jag till och testade dem och jag har testat Park innaa och dessa var som vänta tlika.

Lundhags lämnar samma garanti och erbjudande om reparationer mm som på alla sina kängor så jag slog till trots allt sparade jag ca 800kr jämfört med Park och efter första användningen känns det bra, får återkomma med mer när jag använt dem längre.

Nu har inte trådskaparen det problemet men om man har groteskt stora fötter är även det ett skäl att få ut känga 08. Minns inte vilken storlek man ska vara över.

Har använt mina "Luffar kängor" dagligen sedan jag köpte dem och är klart positivt överraskad, otroligt sköna att gå och då från till/från jobbet till heldags hiker med kameran och ryggan ute i naturen så jag fick exakt det jag hoppades på när jag köpte dessa ;-)