Jump to content

Recommended Posts

En tråd för Svensk fältmålning eller maskeringsmålning av fordon och materiel, främst det sk splinterkamouflagemönstret som används idag, men även andra förekommande.

Här kan vi ta upp när man började med detta mönster, maskeringseffekt, materiel som målas, målning av byggsatser, namn och nummer på färger, vilken färg som används som heltäckande grund, instruktioner och bilder, förändringar som skett över tid (exempelvis att man tog bort den bruna färgen), vintermålning av tidigare maskeringsmålade fordon mm.

Även äldre typer av fält-/maskeringsmålning kan diskuteras, frågas och berättas om.

Jag har någonstans i gömmorna instruktioner för fältmålning, från 80-talet tror jag...ska se om jag hittar den vid tillfälle.

Du som har lite koll på ämnet, berätta gärna.

Är det någon som kan tipsa om civila återförsäljare av färg motsvarande Försvarsmaktens mörkgrön 326?

Kan ni tipsa om en bra grund för skydd och fäste när man målar med 326 på trä eller metall?

Varför är många av dagens fordon hel gröna istället för kamofärgade?

Varför är många av dagens fordon hel gröna istället för kamofärgade?

För att ingen målat dem i kamomönster. Förr ingick det i motorutbildningen och därför försökte man spara det jobbet till värnpliktiga, annars fick man skaka fram någon annan materiel att måla.

Idag handlar det nog mycket om prioriteringar.

Kul med "Trefärgsmönster Livgardet". Det kanske var dåvarande regementschefen (knugen) som tog beslutet? :baskerKav:

Det finns en kille i Åkersberga som blandar kulörerna själv.

Har själv köpt 5 lit 326M för 1200 kr vilket i mina ögon är ett bra pris.

Ni hittar honom på blocket om ni söker på "militärfärg".

Vi målade våra bilar själva när jag gjorde grundutbildning 1980/81. Två gröna, en brun och en svart. Det fanns ritningar på hur fläckarna skulle appliceras för att det skulle bli rätt förhållande mellan dem. Vi var dock inte så petiga att alla bilarna blev identiska...

Nyare fordon behövde bara målas med tre kulörer. Deras mörkgröna grundfärg var en av de fyra, men äldre fordon hade en blankare och gråare grön nyans, så de skulle målas med alla fyra färgerna.

On 3/19/2015 at 7:18 AM, Ro/Lt said:

Kul med "Trefärgsmönster Livgardet". Det kanske var dåvarande regementschefen (knugen) som tog beslutet? :baskerKav:

Det är väl trefärgsmönster som gäller överlag numera och ett antal år tillbaka. Två toner av grönt + svart.

Brun tog man ju bort.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Similar Content

• By mskompass
      Vi har ett fordon som det står EP40-E på sidan vilket så vitt jag vet är att det tillhör ledningsplutonens fordon i 40:e hv var men finns det någon här som vet vad varje bokstav står för i förkortningen?
    • Guest
      By Guest
      I denna tråd ska vi försöka pungslå de gulsvarta skönheterna som pryder FM's fordon på alla dess gåtor.

De börjar ju se lite grådaskiga ut på sina dar, det är väl samma typsnitt på siffrorna nu som under 50-talet? De civila  nummerplåtarna byter ju utseende lite då och då. Senast i raden är ju de återvinningsbara aluminiumplåtarna vars typsnitt iochförsig är fulare än de som var i i slutet av 90-talet och början på detta årtusende men miljövänligare.

Behandlas de gulsvartprydda fordonen annorlunda i samhället än vanliga fordon vad gäller p-böter o sånt? Vilka fordon får ha militär reg.plåt? Tgbilarna har det väl inte? Vilken funktion har det att märka FM's fordon med annorlunda skyltar än civila? Ska det tillåtas att få döpa sin militära nummerplåt som t.ex BLÅGUL eller 91:AN eller ANNA-K?

Jag fick själv nyligen åka i en gulsvartprydd bil vid ett besök på F16 i Uppsala. Jag tror det var 30-gräns inne på området men när man skjussades omkring via taxibanor och sånt gick det 4X den farten kan jag säga.   Är det ett erkänt beteende att köra skiten ur FM's fordon?

/RP
    • By Bosse
      Finns det något system i hur ett registreringsnummer tilldelas ett fordon?
      Kan man men någon slags "nyckel" utläsa exempelvis var ett fordon varit/är placerat. Län, förband eller liknande. Eller delades sifferkombinationerna ut slumpvis?
      Min fråga gäller visserligen fordon under andra världskriget men samma system gäller kanske idag.
      Förresten, heter det registreringsnummer eller är det bara civila noviser som kallar det så?
    • By kronvrak
      Jag vill veta en hel del om maskeringsnät etc.

När började man använda nät i svenska försvaret på ett ungefär?

Material i näten genom tiderna?
      Färgval? (Kommer ihåg ett grått nät med väldigt stora maskor samt så var själva maskeringsmaterialet i rejält stora "bitar".)

När infördes IR-skydd?

Variationer för olika ändamål idag, har man andra färger i flottan jämfört med armen t ex?
      Mer grått kanske passar bättre i skärgården?

De "skärmvarianter" som man fäller ut/upp, finns de på förband idag eller var det bara försök när jag såg dem i någon tidning för 8-10 år sen?

Finns det Barracuda-material monterat på fordon i svenska armen eller har det inte kommit så långt ännu?

Många frågor men av någon anledning finns det inte så mycket information om just maskeringsnät- och material, kanske bara sådana som jag som tycker det är intressant.
    • By vikingman
      Kalla krigets fordon

Serie i åtta delar om militärhistoriska fordon från kalla krigets dagar med programledaren Melker Becker känd från serien Hemliga svenska rum.
      Första programmet handlar om Volvo Valpen. Del 2. Bandkanon 1. Del 3. Per Albin-bussen. Del 4. Militärcykeln M/42.

Börjar ikväll söndag 140622 kl 19.50-20.00 på kanal Svt1.

http://www.svt.se/kalla-krigets-fordon/se-program/tabla/