Jump to content

Recommended Posts

En tråd för Svensk fältmålning eller maskeringsmålning av fordon och materiel, främst det sk splinterkamouflagemönstret som används idag, men även andra förekommande.

 

Här kan vi ta upp när man började med detta mönster, maskeringseffekt, materiel som målas, målning av byggsatser, namn och nummer på färger, vilken färg som används som heltäckande grund, instruktioner och bilder, förändringar som skett över tid (exempelvis att man tog bort den bruna färgen), vintermålning av tidigare maskeringsmålade fordon mm.

 

Även äldre typer av fält-/maskeringsmålning kan diskuteras, frågas och berättas om.

 

Jag har någonstans i gömmorna instruktioner för fältmålning, från 80-talet tror jag...ska se om jag hittar den vid tillfälle.

 

Du som har lite koll på ämnet, berätta gärna.

Link to comment
Share on other sites

Varför är många av dagens fordon hel gröna istället för kamofärgade?

För att ingen målat dem i kamomönster. Förr ingick det i motorutbildningen och därför försökte man spara det jobbet till värnpliktiga, annars fick man skaka fram någon annan materiel att måla.

 

Idag handlar det nog mycket om prioriteringar.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 years later...

Vi målade våra bilar själva när jag gjorde grundutbildning 1980/81. Två gröna, en brun och en svart. Det fanns ritningar på hur fläckarna skulle appliceras för att det skulle bli rätt förhållande mellan dem. Vi var dock inte så petiga att alla bilarna blev identiska...

 

Nyare fordon behövde bara målas med tre kulörer. Deras mörkgröna grundfärg var en av de fyra, men äldre fordon hade en blankare och gråare grön nyans, så de skulle målas med alla fyra färgerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 3/19/2015 at 7:18 AM, Ro/Lt said:

Kul med "Trefärgsmönster Livgardet". Det kanske var dåvarande regementschefen (knugen) som tog beslutet? :baskerKav:

Det är väl trefärgsmönster som gäller överlag numera och ett antal år tillbaka. Två toner av grönt + svart.

Brun tog man ju bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...