Jump to content

GU-F och placering i HV.

Recommended Posts

Jag vill påpeka att man inte är låst till att vara signalist resten av livet när man valt den banan. Har du väl genomgått GU-F och efter några år vill bli sjukvårdare istället så är det bara att gå utbildningarna för det och sedan be att få byta befattning.

Själv tycker jag att GU-F borde genomföras på Ak och att de som sedan går in i en befattning med pistol får den utbildningen som tillägg.

De kan vara enbart min erfarenhet men de flesta som signalister och sjukvårdare är brinner för sitt intresse. så de är frågan om vad som vinns på att avpassa utbildningen för ett fåtal.

Enklare att hålla utbildning på ett standardvapen och sedan komplettera med ytterligare vapenutbildning. Alla bör ju ändå kunna hantera en Ak.

De kan vara enbart min erfarenhet men de flesta som signalister och sjukvårdare är brinner för sitt intresse. så de är frågan om vad som vinns på att avpassa utbildningen för ett fåtal.

Enklare att hålla utbildning på ett standardvapen och sedan komplettera med ytterligare vapenutbildning. Alla bör ju ändå kunna hantera en Ak.

vad den genomsnittsliga sjukvårdaren behöver veta om en ak4 tar max en förmiddag. lära sig hantera en pistol bör ta längre tid och är de vapen de faktiskt skall använda bör ta längre tid. Hur lång tid får någon som faktiskt skjuter pistol militärt säga.

hade 7,5 månad funnits hade de säkert funnits tid att lära sjukvårdarna bli hyfsade på ett vapen de förhoppningsvis aldrig behöver använda. men med tanke på tiden som finns känns de som slöseri med tid. tid som behövs bättre att lära dem hantera utrustning de faktiskt skall ha.

Edited by speculatores

Finns flera grupper som är utrustade med pistol: MC förare, hundförare, Piloter och sjukvårdare. Så det är ingen svårighet att genomföra så som i dag.

Om nu en person sedan vill byta befattning i framtiden så är det lättare att utbilda denna på AK4B, det finns helt sonika väldigt mycket mer instruktörer på dessa vapen.