Jump to content

Graden Furir & Hemvärnet

Guest Grön

Recommended Posts

Guest Grön

EN fråga som jag undrar över. Muckade 97 som Furir efter 10 månader tjänst (GB) vid en pionjärpluton. OM jag idag skulle vilja involvera mig i hemvärnet:

Vilka befattningar skulle vara aktuella och Vilken grad skulle jag få?

Jag är rätt grön (ha ha) på det här också men jag ställde mig nyligen samma fråga då jag också muckade som furir... svaret jag fick är att den grad du hade i vpl inte spelar någon roll nu, i HV får du grad efter befattning.

Gällande tillgängliga befattningar så tror jag det mest hänger på vad du kan/vill och var i landet bor, men där kan säkert någon annan fylla i mer.

Först och främst roligt att du funderar på att gå med i Hemvärnet! :)

Så vitt jag vet så behåller man sin grad från värnplikten om man sen går med i Hv. Muckade du som furir så ska du nu ha graden sergeant. Bara att du har gjort värnplikten gör att du i princip kan få vilken vanlig soldatbefattning som helst. Men det är ju alltid att föredra att man nyttjar sin kompetens och eftersom du gjorde värnplikten på en pionjärpluton så vore det ju grymt om du gick med i en Hemvärnets pionjärplutoner. Det finns bara fyra stycken av dessa i dagsläget, en per militärregion.

Annars kommer väl din fältarbetskunskap till nytta även som vanlig hemvärnssoldat. Vanligtvis som hemvärnssoldat har man graden menig 1. klass och som gruppchef korpral (sergeant som erfaren och instruktörsutbildad gruppchef).

Ring och hör med utbildningsgruppen i ditt län och fråga om dom har en pionjärpluton och om dom i så fall har plats för dig. Annars gå med i ett insats-/bevakningskompani (beror på hur mycket du vill tjänstgöra, dock bara insats som har egna fordon).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...