Kestrm Posted July 30, 2014 Report Share Posted July 30, 2014 Är de spioner/agenter, Hamilton-typer? Är de ute i fält eller sitter de vid skrivbord? Frågor frågor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted July 30, 2014 Report Share Posted July 30, 2014 Termen är ungefär lika specifik som att beställa en öl, en whiskey eller en mat. Du får precisera mer. Sen kan man nog utgå från att svaren i vissa delar blir rätt diffusa.. Gmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted July 30, 2014 Report Share Posted July 30, 2014 Från FM hemsida : http://www.forsvarsmakten.se/Global/Myndighetswebbplatsen/2-Var-verksamhet/specialforband/Folder-sarskilda-operationsgruppen-SOG.pdf En folder de har tagit fram där det finns lite information att läsa om de olika befattningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zergra Posted July 30, 2014 Report Share Posted July 30, 2014 (edited) Kom ihåg regel 14. Man kan inte diskutera alltför specifikt när det kommer till såna förband. Edited July 30, 2014 by Zergra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danswe6 Posted July 30, 2014 Report Share Posted July 30, 2014 http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/underrattelseoperator/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted July 31, 2014 Report Share Posted July 31, 2014 Jag anvander en gammal utsliten data maskin pa USO pa Bagram, och av nagon anledning sa later den mig inte quote. Men min poang var till Zergra. Jag vet inte mycket alls om Svenska underrattelse tjansten, men i resten av varlden sa ar det ju inte jobben sjalva som ar hemliga, det ar HUR man gor vad man gor som ar hemligt. I USA kallar dom det for "sources and methods". Vi kan ju sitta och prata om spioner, CI, HUMINT, (osv) hela dagen, och det ar ju inga problem med det, men om nagon vill prata om stegen i en source development cycle (till exempel), da blir det ju en mycket kort conversation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 31, 2014 Report Share Posted July 31, 2014 Jag anvander en gammal utsliten data maskin pa USO pa Bagram, och av nagon anledning sa later den mig inte quote. Men min poang var till Zergra. Jag vet inte mycket alls om Svenska underrattelse tjansten, men i resten av varlden sa ar det ju inte jobben sjalva som ar hemliga, det ar HUR man gor vad man gor som ar hemligt. I USA kallar dom det for "sources and methods". Vi kan ju sitta och prata om spioner, CI, HUMINT, (osv) hela dagen, och det ar ju inga problem med det, men om nagon vill prata om stegen i en source development cycle (till exempel), da blir det ju en mycket kort conversation. de som är släpt av FM eller tom står på wikipedia är ju inga problem heller. men annars börjar man närma sig saker som inte skall diskuteras i öppna forum. men de är ju som du säger de i arbetet som inte är källor och metoder borde vara ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts