Jump to content

Vilken frivilligorganisation skulle passa mig bäst?


Zergra

Recommended Posts

Jag är en kille på 16 år som bor i Uppsala Jag är rätt fysiskt aktiv och springer 3km varje dag och styrke/cardio-tränar varannan dag. På senare tid har jag blivit intresserad av militären och jag har därför börjat förberade mig för att göra GMU.

Min fråga är: Vilken frivillig-organisation ger mig bästa förberedelse för själva GMU:n och senare utbildning som skyttesoldat? Jag har redan gått med i FlygvapenFrivilliga och ska gå på deras sommarskola men dem verkar inte vara så regelbundna med sina kurser och övningar. Jag har också kollat på Försvarsutbildarna. Finns det nåt annat jag borde kolla på?

Link to comment
Share on other sites

Som aktiv HV-Ungdom vill jag bara säga följande, inte för att låta nedlåtande på något sett men jag tror inte att någon militär ungdomsverksamhet ger bättre eller sämre förberedelser inför GMU. De färdigheter som övas inom ungdomen ger egentligen bara en svag bild av hur det är att vara soldat och man får enbart väldigt grundläggande kunskaper. Ungdomsverksamheten är främst för att väcka intresse hos ungdomar.

Men jag kan utan tvekan rekommendera dig att deltaga vid ungdomsverksamhet på regelbunden basis, då även de civila träffar och liknande som ibland ordnas. Utbildningen är en del men gemensamheten man känner med de ungdomar man övar med någon gång i månaden är minst lika viktig. Det tror jag nästan är den färdighet som utvecklas mest, att fungera i grupp, färdigheter som du kan få inom vilken friv-organisation som helst. Fastna inte vid en bild att försvarsutbildarungdomen eller Hemvärnsungdomen skulle skilja sig i hur militär verksamheten, eller att den ena eller den andra organisationen skulle i sig vara bättre. Försök istället hitta den organisation som har mest regelbundna övningar och engagerade Ungdomsledare/Instruktörer.

Du kommer inte ångra dig oavsett var du hamnar!

PS. Jag hoppas att mitt inlägg inte var för rörigt, samt att ni förstod vad jag försökte att få fram DS.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Något skulle jag ändå säga att ungdomsverksamheten förbereder dig. Man kan som många tidigare har upptäckt inte komma till GMU och tro att man kan allt bara för att man varit FM-Ungdom, men man ska inte heller underskatta det man lär sig.
Bara sådana grundläggande kunskaper att du vet hur man står och går, eldat i kamin, lagt ett första förband. Det är värdefulla kunskaper många kan ta för givet. Det är många som rycker in till GMU som aldrig spenderat 24h i sträck utomhus, en sån "liten" grej för oss som varit med på något håll.

Som tidigare nämnt, välj den ungdomsorganisation som övar oftast (under terminerna vill tilläggas). Sjövärnskåren kanske lägger mer krut på sommarkurser (ingen personlig erfarenhet) medans HvU och Fbu har mer "fältmässiga" kortare övningar under vår och höst. I sådana fall finns det ingenting som hindrar dig från att vara med i båda.

Nu var ju Juli ett tag sedan, OP kanske redan har hittat en väg in?
Om inte annat är det bara att hojta till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...