RaVeN Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 (edited) Hittade dessa granater till granatgevär m/48 "nya" ? Någon som sett dessa in action? Kommentarer. ADM 401 Close in protection HEAT 551 Armour destruction HEAT 751 Penetration force HEDP 502 Fighting in built up areas SMOKE 469C Creating effective smoke Info finns på länken nedan iform av .pdf dokument. All info från SAAB BOFORS DYNAMICS Carl-Gustav system: http://www.saab.se/dynamics/node1310.asp?c...B-00508B63C9B4} Edited May 23, 2003 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Bofors måste ha modern Ammo för att kunna sälja sina vapen utomlands. HEAT granaten med 700 m räckvidd ( med hjälp av raket) har funnits länge, men ej i Svenska försvaret.....När jag gjorde GU 1991-92 skulle granatgevär gruppen förblinda fientliga pansarfordon med rök om de var över 400 meter bort. De modernaste granaterna vi har till våra granatgevär är väl Rökgranat m/81 och Lysgranat m/82. Mot pansar har vi Slpsgr m/75 ,m/66 och m/62. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 23, 2003 Author Report Share Posted May 23, 2003 Ett plus med raketdrivning måste vara att det inte smällar lika mycket,för man känner ju att kroppen tar stryk när man laddat ett tag Det har funnis så pass länge ,har sett att jänkarna kör väl istort sett bara med reketdriva granater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Ett plus med raketdrivning måste vara att det inte smällar lika mycket,för man känner ju att kroppen tar stryk när man laddat ett tag Det har funnis så pass länge ,har sett att jänkarna kör väl istort sett bara med reketdriva granater. Granaten har ju fortfarande kvar sin vanliga drivladdning, raketen ökar ju bara räckvidden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 HEDP 502 är den med två tändställen om jag inte är ute och cyklar. Skickar man in den på ena hållet så får man en direktverkande granat mot pansar. Snurrar man det 180 grader så sitter där ett annat tändställe med fördröjdtändning som man kan skjuta på hus och dyl. Smäller då inne i huset/bunkern. På Ing2 har de tagit bort granatgevär och ersatt det med M203:an... Många vill ha tillbaka granatgevär:et kan jag säga. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted May 24, 2003 Report Share Posted May 24, 2003 EOD: Kan inte vara allvar att byta ut granatgevär mot m203??? är ju inte ens till för samma uppgift...! I Sverige finns nu också Sgr/00 enligt grgreglementet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 24, 2003 Report Share Posted May 24, 2003 EOD: Kan inte vara allvar att byta ut granatgevär mot m203??? är ju inte ens till för samma uppgift...! I Sverige finns nu också Sgr/00 enligt grgreglementet! Varför tror du man vill ha tillbaka granatgevär! M203 fyller inte på långa vägar granatgevärets skor. 203:an är bra, skulle kunna bli "bättre" om vi hade lys-, rök-, signalskott till den. Vet inte vem det var som kom på att man skulle ta bort granatgeväret, det är ju rätt så stort och klumpigt att trycka in i en 401 så ur soldaternas synvinkel så är det nog bättre med 203:an. Tror man resonerade att man hade vapen som kunde ersätta granatgeväret "1 st granatgevär fyller samma funktion som 1st p-skott/RB56 BILL, 1st rökhgr, 1st M203". Tror det var lite tänket med det men det går ju inte jämföra en granatgevär spräng och en 40 mm spräng från 203:an lika lite som granatgevär rök och en rök hgr. Vad det gäller pansar bekäpmning så ser jag p-skott och granatgevär som lika. Fördelen med granatgevär som jag ser det är att du har några granatgevär skyttar som är riktigt bra på det och kan träffa kontra några p-skott skyttar som skjutit lite under PEK och knappt kan träffa en lada från insidan! Så in med granatgevär igen! EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Är det så att Granattillsatsen verkligen ingår i Ings krigsorgsutrustning eller är det en önskan från befäl? Intresserad då det exvis är flera förband som snott på sig Kulspruta 90 utan att de skall ha den i sin organisation - I Ings fall vet jag inte och därför ställer jag frågan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Är det så att Granattillsatsen verkligen ingår i Ings krigsorgsutrustning eller är det en önskan från befäl? Intresserad då det exvis är flera förband som snott på sig Kulspruta 90 utan att de skall ha den i sin organisation - I Ings fall vet jag inte och därför ställer jag frågan! Kulspruta 90, prickskyttegevär 90 och 203:an har funnits på U-listan i några år för pv-robbot på Ing2 (Ingplut har enbart Kulspruta 90) men det har inte alltid funnits tillhands. Vet även att av de Kulspruta 90 de fick in så var de i så dåligt skick att de fick använda några till att plocka reservdelar från. För något år sedan hade de faktiskt ksp90B, de gick dock sönder under lösskjutning eftersom lösskjutningsanordningen var för tät så trycket i vapnet blev för mycket. Sedan fick man reda på att det var SSG:s ksp90B som hade kommit till Ing2 av misstag... EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Avses "U-lista" vara Utrustning för Fredsutbildning eller Utrustning fastställd för krigsorganisationen? Skillnaden är avgörande för min fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Avses "U-lista" vara Utrustning för Fredsutbildning eller Utrustning fastställd för krigsorganisationen?Skillnaden är avgörande för min fråga. krigsorganisatoriskt. De listorna för fredsutb ska bara innehålla saker som 9 mm övn P-skott och annan utb mtrl. Det finns vad jag vet inga Kulspruta 90 på annat än krigsorganisationen listor. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Förtydligar mig: Jag avsåg den utrsutning som VERKLIGEN ligger i mobförråd eller motsvarande och är specifikt avsatt för förbandet. Det har under 90-talet funnits en rad förband som helt plötsligt haft en massa ny utrsutning och övat med utan någon som helst förankring i verkligheten. Det är gott med befäl som vill bredda kompetensen på sitt förband, men sämre om detta drabbar förband som är satta att ha materielen i sin krigsorg. Och för att INTE missuppfattas - Jag har ingen koll på Ing2, så ingen är uthängd...Nu släpper jag detta innan det blir för OT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Förtydligar mig: Jag avsåg den utrsutning som VERKLIGEN ligger i mobförråd eller motsvarande och är specifikt avsatt för förbandet. Det har under 90-talet funnits en rad förband som helt plötsligt haft en massa ny utrsutning och övat med utan någon som helst förankring i verkligheten. Det är gott med befäl som vill bredda kompetensen på sitt förband, men sämre om detta drabbar förband som är satta att ha materielen i sin krigsorg. Och för att INTE missuppfattas - Jag har ingen koll på Ing2, så ingen är uthängd...Nu släpper jag detta innan det blir för OT! BlåGul, om ni vill får ni slänga in detta i en ny tråd eller vad ni finner lämpligt Razvedka, jag förstår dig men ändå inte... U-lista är u-lista. Den utrustningen som står på den listan skall finnas grp/plut/komp tillhanda. Sedan var det som jag skrev. Vapenmeken var tvungen att slakta några Kulspruta 90 för att få ihop till några som fungera så vi kan ju redan där dra slutsatts att det saknas några Kulspruta 90 i FM. Å andra sidan så sitter utlandstyrkorna på ett antal Kulspruta 90 som är lånade från något förband. Blir det ofred i Sverige så kommer ju dessa tillbaka till förbanden. För att svara rakt på dina frågor: "Jag avsåg den utrsutning som VERKLIGEN ligger i mobförråd eller motsvarande och är specifikt avsatt för förbandet." Står det på U-listan så är det specikt avsatt för förbandet på pappret Att det sedan ligger på sin plats i mobben, tror jag inte! Inte ens nu i fred så kan man skaka fram den utr man ska ha. "Det är gott med befäl som vill bredda kompetensen på sitt förband, men sämre om detta drabbar förband som är satta att ha materielen i sin krigsorg. " Man kan föreslå att ny mtrl skall tillföras förbanden men det skall behandlas-inköpas-tilldelas. Det är ju inte så att jag som PC på min amröjpluton kan säga, "Fan va häftigt det skulle vara med en HMG på Sprintern, vi snor några från Amf" Jag kan t.ex. låna ihop 10 Kulspruta 58 på Ing2, bedriva utb på dem eftersom jag anser att var svensk soldat skall kunna ta över en fallen ksp-skytts jobb men detta innebär inte att jag för in Kulspruta 58 krigsorganisatoriskt på min pluton. Sedan är det ju en "förhandling" för att tillse att jag inte tar 3.komp Kulspruta 58 samma vecka som de ska öva med dem eller att Ing2 "lånar" en CV90 utav P4 när de skall använda den. "Och för att INTE missuppfattas - Jag har ingen koll på Ing2, så ingen är uthängd...Nu släpper jag detta innan det blir för OT!" Lika bra att lägga till det här så att vi inte får någon ordväxling på 10 sidor här. Jag ämnar inte att hänga ut dig på något sätt men jag tror att du fått det lite om bakfoten och för att andra som läser detta skall förstå det så skriver jag. Skall tillägga att jag är ingen super förrådskille som har koll på alla listor och allt men jag vet en sak. Den mtrl som finns på min U-lista, den är min. Sedan är det upp till FMLOG att tillse att jag får mina grejer. En Amröjare som inte får ut sin utr är FMLOG:s västa mardröm Väl mött Razvedka EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts