Jump to content

Litauen nästa mål för Ryssland?


Recommended Posts

inte när det gäller dom mjuka bitarna , opinionsbildning och psykologisk krigföring.

och NATO-medlemskapet skyddar bara när du är medlem , osannolikt som det är så kan ju Litauen gå ur NATO,

och hur stor del av denna kampanjen är egentligen riktad mot det Ryska folket ?

Jag var I Ryssland senast i Februari , och det som sades på Rysk tv om Ukraina var för att mentalt förbereda folk för en kommande konflikt..

en del av argumentationen kände jag senare igen i Svensk media.

Link to comment
Share on other sites

frågan är hur mycket matrial som är kulturelt feltänk från rysk sida. Verkar de för agressiva i sin mjuka kampanj kan de snarare ha motsatt effekt, baltstaterna binder sig hårdare till EU och Nato för att slippa en rysk okupation som kanske inte ens är planerad från rysk sida. Ryssarna kanske bara vill ha ett avtal likt de som åtminstånde fanns mellan Finland och sovjet.

Link to comment
Share on other sites

Verkar de för agressiva i sin mjuka kampanj kan de snarare ha motsatt effekt,

Precis, lite som terrorbombningen under WWII som allierade gjorde mot Tyskland för att mjuka upp motståndet. Fick ju motsatt effekt.

Baltstaterna som upplevt sovjetockupationen är dom som starkast talar för väpnad aktion mot Ryssland.

 

På det estniska militärforumet militaar.ee spyr dom galla över dagens (mjukis/pederastiska) EU som bara bockar och böjer sej för Putin och inte inser att Ukraina de facto är i krig med Ryssland.

Link to comment
Share on other sites

Litauen som ju är det land utav baltstaterna med minst antal ryssar (mindre än 5% har jag för mig) kan nog känna sig betydligt lugnare än de övriga, värre vore det för Lettland och sen Estland.

Dock, så länge de är NATOmedlemmar så vågar inte ryssarna med alltför mycket, snacka kan man göra.

Tjetjenien, Georgien är konflikter för sig, det går inte att direkt dra en parantes till Litauen, en annan femma för ryssland är problemen med att få tag på soldater som faktiskt vill slåss för den ryske presidenten, framförallt vid ett scenario där man med militärt våld ger sig på baltstaterna där en stor del av ryssarna i västra ryssland har släktingar i och där bilden av baltikum och norden inte är så speciellt fientlig eller kontroversiell.

Så länge inte en ny Stalin blir president eller Ryssland kollapsar så, för då kan vad som helst hända.

Link to comment
Share on other sites

 

Så länge inte en ny Stalin blir president eller Ryssland kollapsar så, för då kan vad som helst hända.

Det är tillräckligt oroande att Putin har lyft fram Stalin som ett gott exempel på ledarskap.

 

känns som ryska historie undvisningen failat ganska rejält, de är klart Putin undvisades under de Sovjetiska systemet och de lär ju putsat på Stalins gärningar till oigenkänlighet. De mer skrämande är ju att ingen vågar upplysa honom om att i större delen av Europa har Stalin inget bra rykte och varför. I Ryssland kanske de funkar, specielt bland de som Haft Sovjetisk historieundervisning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Majoriteten av de ryssar jag träffat, i ryssland då självklart, de tycker att Stalin är den sämsta av presidenterna sedan revolutionen.

 

 

då var de mer klartänkta än vad jag trode, men sen är de svårt att veta hur representativa för ryssarna. om han är den sämsta är svårt att säga, men han skulle definitivt hamna på listan över de fem.

Link to comment
Share on other sites

 

Baltstaterna som upplevt sovjetockupationen är dom som starkast talar för väpnad aktion mot Ryssland.

 

 

Vet inte riktigt vad du tycker är ockupation men Balterna var en del av sovjet i över 50 år och "byggde upp" landet. Undra vad du tycker om Västs ockupation av USA från den amerikanska ursprungsbefolkningen.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vet inte riktigt vad du tycker är ockupation men Balterna var en del av sovjet i över 50 år och "byggde upp" landet.

Öööh, ska jag tolka detta som att du menar att baltstaterna ska vara tacksamma över att främmande makt invaderade länderna och "byggde upp"? För isåfall måste jag säga att detta var det dummaste jag läst på länge. Fråga invånarna vad dom tycker om 50 år av Sovjetstyre.

Om jag missuppfattat vad du menar så skulle jag be om förtydligande.

 

Ja, inflyttade europe´ers massmord och illgärningar gentemot ursprungsbefolkningen i USA är heller inte rättfärdigad.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

 

Baltstaterna som upplevt sovjetockupationen är dom som starkast talar för väpnad aktion mot Ryssland.

 

 

Vet inte riktigt vad du tycker är ockupation men Balterna var en del av sovjet i över 50 år och "byggde upp" landet. Undra vad du tycker om Västs ockupation av USA från den amerikanska ursprungsbefolkningen.

 

två mindre fel i den argumentationen, dels Tu quoque argument, du också, om nu väst(europa) ockuperat USA så gör de inte Sovjets ockupation mindre fel. sen grundades ju USA av 13 britiska kolonier 1770. så när skulle USA ha Ockuperats av Västeuropa ? och när skulle ursprungsbefolkningen ha styrt USA ?

Link to comment
Share on other sites

om man läser rapporten , så kan man ha den som föklarande modell för hur Rysslands modus operandi för genomförande av dylika operationer utomlands sker.

intressant är även att dom fäster uppmärksamhet på och lägger energi på att kommentera i kommentatorsfält och olika forum....

vad är sannolikheten för att någon opererar på detta forumet ???

Link to comment
Share on other sites

Det sista Putin drömmer om natten är nog Litauen

A hur vet du vad Putin(, ryska generalstaben och politiska ledningar) drömmer om?

B varför denna massiva psykops mot baltstaterna om de inte finns någon plan på vidare actioner? behöver inte vara militärt och sluta med en ockupation. en ledning respektive baltstat som dansar efter Moskvas pipa räcker kanske.

Link to comment
Share on other sites

Litauen är ju det sämsta målet, med ca. 5 % etniska ryssar. Lettland har en tredjedel och Estland en fjärdedel.

 

Dock är det yutterst få som lyssnar på ryaska sirensånger, eftersom de flesta vet att de har det bättre inom EU. En del har dock endast ryska kanaler med BS.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror helt enkelt inte att en marsch mot Litauen / Estland / Baltikum generellt (samt Europa på sikt) skulle vara ett smart steg från ryskt håll - vad skulle man vinna på det ekonomiskt när Rysslands ekonomi är helt beroende av export till Europa vad gäller det de kan sälja?

 

Dvs metals, mining, guld, olja, gas?

 

Med tanke på ekonomiska sanktioner mot Ryssland som en sådan "hemlg plan" skulle innebära så är det väl mer eller mindre ett ekonomiskt självmord?

 

Bara Krim har ju provocerat massor med sanktioner både mot vissa tjänstemän (vars lista nu ökar precis hela tiden) samt bolag?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror helt enkelt inte att en marsch mot Litauen / Estland / Baltikum generellt (samt Europa på sikt) skulle vara ett smart steg från ryskt håll - vad skulle man vinna på det ekonomiskt när Rysslands ekonomi är helt beroende av export till Europa vad gäller det de kan sälja?

 

Dvs metals, mining, guld, olja, gas?

 

Med tanke på ekonomiska sanktioner mot Ryssland som en sådan "hemlg plan" skulle innebära så är det väl mer eller mindre ett ekonomiskt självmord?

 

Bara Krim har ju provocerat massor med sanktioner både mot vissa tjänstemän (vars lista nu ökar precis hela tiden) samt bolag?

vem har sagt att stater alltid agerar rationelt. även om jag inte tror Putin har något lust att starta tredje världskriget. Hade Baltstaterna inte varit med i EU och NATO hade de varit en annan sak. Då hade de varit mindre risk att att använda samma metod där utan risk för tredje världskriget.

Link to comment
Share on other sites

Numera tänker ju dem i så stora omsättningar när det gäller kapital / affärer internationellt att Baltstaterna knappast utgör något större strategiskt intresse.

 

Vad skulle finnas där som är skulle vara så intressant?

 

De verkar ju vara nästan mer intresserade av guldgrävande i Australien samt Sydafrika idag än Baltstaterna sett till de senaste företagsförvärven.

Link to comment
Share on other sites

Numera tänker ju dem i så stora omsättningar när det gäller kapital / affärer internationellt att Baltstaterna knappast utgör något större strategiskt intresse.

 

Vad skulle finnas där som är skulle vara så intressant?

 

De verkar ju vara nästan mer intresserade av guldgrävande i Australien samt Sydafrika idag än Baltstaterna sett till de senaste företagsförvärven.

som sagt vad säger att stater agerar rationelt, är önskan att återupprätta rysslands storhet eller något liknande är baltikum i väldigt intressant. specielt om herrarna i Kreml anser att alla forna sovjetstater och satelitstater ligger i deras intresse sfär.

 

personligen tror jag mer de handlar om sårad Rysk Nationel stolthet, än något rationelt. de har helt enkelt förlorat kontrollen över Ukraina och vill åtminstånde säkra en bit. att försöka vända den Europeiska opinionen mot USA och NATO skulle passa dem. svaga stater som inte samarbetar är lättare att diktera vilkoren för.

Link to comment
Share on other sites

Numera tänker ju dem i så stora omsättningar när det gäller kapital / affärer internationellt att Baltstaterna knappast utgör något större strategiskt intresse.

 

Vad skulle finnas där som är skulle vara så intressant?

 

De verkar ju vara nästan mer intresserade av guldgrävande i Australien samt Sydafrika idag än Baltstaterna sett till de senaste företagsförvärven.

Dina påstådda tankar härskar knappast i Kreml.

 

En rationell syn på världen har aldrig hindrat krig.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vilka exakt du menar, men utifrån vad jag vet / läst så har t.o.m. de allra-minst Kremlgillande amerikanska ledare från statsapparaten fått rätt gott intryck av många av dagens Kremlmänniskor när de väl fått träffas och dealat (som du nu antagligen syftar på) och de har även erkänt i sina biografier i efterhand att vissa av dessa Kreml-människor gick att förstå och respektera som patrioter för sitt land.

 

Detta trots rejält stora skillnader i syn på saker och ting. Åtminstone inte helt respektlöst sagt och definitivt utan paranoia. Man kan även tänka sig att det är större frågor som löses bakom stängda dörrar mellan de två än mellan Sverige och Ryssland?

 

Nu har det inte hänt så mycket mer förutom halvön Krim (där det inte ens dödats folk i mängder, förresten) och det är som tur är väldigt långt utanför Sveriges intressezon för att man skall ha uber-mobilisering av den lokala befolkningen i en anti-Kreml marsch nu.

 

Speculatores:

 

Börjar man diskutera deras nationalism får man väga upp det mot nationalism / patriotism i USA? Den verkar inte direkt vara mindre där med tanke på vissa ledare som går så långt som att påstå att USA är den viktigaste staten på hela jorden.

 

Det kan man väl också ha åsikter om?

Edited by verbanostra
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Litauen nästa mål för Ryssland?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...