Jump to content

värde på beredskapsaffisch från ww2?


Recommended Posts

hej! jag har 2 st svenska beredskapsaffischer från andra världskriget som är helt orginal från tiden. Båda har samma tryck och det står: Allvarstid kräver samhällsanda,vaksamhet,tystnad. den ena är dock feltryckt, det syns speciellt i texten där det är lite grönt och ser skuggit ut. de är som sagt orginal inga repro.

 

bild på affischen syns här: http://83.223.9.232/carlotta-vm/web/image/*zoom/309159/005797.jpg

 

säg till om länken till bilden inte funkar.

 

har egentligen inte tänkt att sälja dem men är ändå nyfiken på vad de kan vara värda?

 

tack för svar!

 

jag är helt ny här och ber om ursäkt om jag postat detta i helt fel del av forumet, hittar inte så bra här.

Edited by erik121
Link to comment
Share on other sites

Mitt intryck är att samlarkretsen på sådana antikviteter inte är så jättestor direkt, tyvär.
Det kan dels bero på att det verkar finnas en hel del utav såna affischer i olika former kvar, värdet på den bör sannolikt kunna öka om den har någon historia tex, att man vet var den suttit någonstans.

På nätauktionssajterna som tex Tradera så tror jag att en sådan poster inte skulle ge mer än några hundralappar, på en mer proffessionell liveauktion (om de anser att det går att sälja) som tex Bukowskis eller motsv kan priset nog öka lite till då de har en annan kundkrets.

Din affisch ser tämligen oansenlig ut, en rekryteringsaffisch skulle kanske ha ett högre samlarvärde.

På nätauktion kanske några hundralappar upp till max 500 kr, om någon auktionsfirma vill ta emot den så kanske den säljs för några hundralappar till upp till en tusenlapp, i bästa fall, samlarvärdet ligger mer som historiskt föremål än som en värdefull pryl pengamässigt, det är bara småpengar.

Allt beror dock på om de personerna som verkligen vill ha den är där och är budvilliga

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...