Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Irländska marinens senaste tillskott

Recommended Posts

Irländska marinens senaste tillskott visar upp sig:

 

http://www.youtube.com/watch?v=npbglEGYRsI

 

Är det bara jag, eller är det nån mer som tycker att hon går tungt eller djupt med bogen/förskeppet? Trots att hon gör högst 23 knop och det bara är lite krusningar på vattenytan så når bogvågen nästan upp till relingen förut. L.E. Samuel Beckett är ju en utveckling av det tidigare levererade patrullfartyget Roisin fast hon är 10 m längre för att bl a kunna operera UAV. wikiljug har mer info om henne: http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%89_Samuel_Beckett_%28P61%29

 

Själv tycker jag dock det hade varit bättre (och roligare!) om man hade vidareutvecklat det tidigare levererade L.E. Eithne som är flaggskepp, kan operera med helikopter, har en Bofors 57/70 Mk1 huvudkanon (i stället för en OTO skräppjäs) och som sist men inte minst ser ut som ett örlogsfartyg ska se ut ;-)

 

L%C3%89_%27Eithne%27%2C_Tall_Ships_Belfa

L.E.Eithne

 

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Irländska marinens senaste tillskott visar upp sig:

 

http://www.youtube.com/watch?v=npbglEGYRsI

 

Är det bara jag, eller är det nån mer som tycker att hon går tungt eller djupt med bogen/förskeppet? Trots att hon gör högst 23 knop och det bara är lite krusningar på vattenytan så når bogvågen nästan upp till relingen förut. L.E. Samuel Beckett är ju en utveckling av det tidigare levererade patrullfartyget Roisin fast hon är 10 m längre för att bl a kunna operera UAV. wikiljug har mer info om henne: http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%89_Samuel_Beckett_%28P61%29

 

Själv tycker jag dock det hade varit bättre (och roligare!) om man hade vidareutvecklat det tidigare levererade L.E. Eithne som är flaggskepp, kan operera med helikopter, har en Bofors 57/70 Mk1 huvudkanon (i stället för en OTO skräppjäs) och som sist men inte minst ser ut som ett örlogsfartyg ska se ut ;-)

 

L%C3%89_%27Eithne%27%2C_Tall_Ships_Belfa

L.E.Eithne

 

 

/Per

de känns som något är fel i konstruktionen av de skrovet med den bogvågen i bara 23knop och bra väder. undra hur den sjön när atlanten eller nordsjön visar sig på sin sämsta sida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag försöker inte utge mig för att vara fartygskonstruktör eller ens expert på fartygsskrov. Det var bara en känsla som jag försökte förmedla när jag tittar på videoklippet. Det kan ju i och för sig kanske finnas naturliga förklaringar som att man har barlastat förskeppet just för att testa var gränserna går osv., men konstigt i så fall att man vill förmedla en sådan bild till media.

 

För övrigt så fick L.E. Roisin, som är det fartyg som de nya fartygen är utvecklade ifrån, avbryta en räddningsinsats i oktober 2004 pga. hårt väder och kraftiga skador på bryggkomplexet. Räddningsinsatsen gällde en allvarlig brand som hade utbrutit i en elcentral på den kanadensiska ubåten HMCS Chicoutimi efter att en sjö slagit ner i kontrollrummet och gjort ubåten manöveroduglig

( http://en.wikipedia.org/wiki/HMCS_Chicoutimi_%28SSK_879%29#October_2004_fire )

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hon gör väldigt lite svall. Kanske är det någon konstruktion som är ämnad att minska svallet och som istället ger denna effekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hon gör väldigt lite svall. Kanske är det någon konstruktion som är ämnad att minska svallet och som istället ger denna effekt.

 

Ja det stämmer. Säkert så har man försökt göra skrovet så bränsleekonomiskt som möjligt, men det borde inte behöva utesluta ett förskepp med mer bärighet och högre fribord. Det som är så märkligt är att man inte har försökt förbättra just bärigheten och fribordet i förskeppet efter Chicoutimi incidenten. Å andra sidan så bör nog inte en överbrytande sjö kunna skada så mycket mer än kanonkupolen och bryggkomplexet.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men som jag förstår det så måste det ju vara väldigt icke-ekonomiskt att skuffa en massa vatten framför sej.

 

Eller har jag fattat fel att en stor bogsvall = fartyget plöjer djupt och därmed har en massa vatten att skuffa undan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men som jag förstår det så måste det ju vara väldigt icke-ekonomiskt att skuffa en massa vatten framför sej.

 

Eller har jag fattat fel att en stor bogsvall = fartyget plöjer djupt och därmed har en massa vatten att skuffa undan?

 

Som lekman på området fartygsskrov och deras friktion mot vattnet så tror jag ändå att det har störst betydelse hur skrovet ser i det hela vad gäller t ex längd/bredd förhållande, kölens och akterskeppets utformning, ev. slingerkölar osv., men visst ser det lite märkligt ut. Enbart det faktum att Samuel Beckett-klassen är ca 10 m längre än Roisin borde borga för att de nya fartygen är mer bränsleekonomiska. Utformningen av förskeppet kan kanske också ha att göra med att man velat få så stor däcksyta som möjligt för att kunna operera UAV, genomföra helikopterlyft och liknande.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Irländska marinens flaggskepp läggs upp i reserv tillsammans med ett mindre patrullfartyg:

 

Withdrawal of navy ships ‘neon sign’ to drug smugglers

 

Totalt så är det ca 25% av fartygsresurserna som nu ska läggas upp i upp till 18 månader pga. bemanningsproblem, vilket naturligtvis kommer att underlätta för narkotikasmugglare och tjuvfiskare. Risken finns också att LÉ Eithne och LÉ Orla aldrig mer kommer att segla igen. Tråkigt för jag gillar verkligen utseendet på LÉ Eithne. Hon och den mindre Peacock-klassen är dessutom de enda irländska fartygen som är byggda efter militär standard.

 

spacer.png

       (photo: Irish Defence force/Flickr)

 

/Per

Edited by Perman
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.irishexaminer.com/breakingnews/ireland/significant-overseas-interest-in-joining-defence-forces-but-drop-out-rate-high-862670.html

 

Armen:

 

Of the 8,164 applications, 1,900 completed and passed the online psychometric (intelligence) test.

Having done this, applicants were then eligible for the fitness test/medical and interview, of which 759 passed.

In total, 615 individuals commenced recruit training and 142 (23%) of these left prior to completion.

 

Flottan:

 

As part of a recent recruitment drive for the Naval Service, 65 applicants were invited to the navy’s headquarters at Haulbowline Island, Co Cork, to complete fitness tests/medicals and interviews. Just six turned up.

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En av anledningarna till att man har svårt att rekrytera till den irländska marinen kan vara att unga besättningsmedlemmar inte kan använda mobilen för att kommunicera på sociala nätverk när man är till sjöss:

 

Recruits ditch navy because they can't use phones at sea


 

Quote

 

“The problem is not unique to the naval service, the British [navy] have also encountered it,” a source said. “Some young people are simply attached to smartphones and won’t give them up under any circumstances.”

He also indicated that the British found that bunking more people together actually eased the problem because they began to talk to each other instead of constantly using social media on their phones.

 

 

/Per

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...