Perman Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 (edited) Irländska marinens senaste tillskott visar upp sig: http://www.youtube.com/watch?v=npbglEGYRsI Är det bara jag, eller är det nån mer som tycker att hon går tungt eller djupt med bogen/förskeppet? Trots att hon gör högst 23 knop och det bara är lite krusningar på vattenytan så når bogvågen nästan upp till relingen förut. L.E. Samuel Beckett är ju en utveckling av det tidigare levererade patrullfartyget Roisin fast hon är 10 m längre för att bl a kunna operera UAV. wikiljug har mer info om henne: http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%89_Samuel_Beckett_%28P61%29 Själv tycker jag dock det hade varit bättre (och roligare!) om man hade vidareutvecklat det tidigare levererade L.E. Eithne som är flaggskepp, kan operera med helikopter, har en Bofors 57/70 Mk1 huvudkanon (i stället för en OTO skräppjäs) och som sist men inte minst ser ut som ett örlogsfartyg ska se ut L.E.Eithne /Per Edited July 2, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 3, 2014 Report Share Posted July 3, 2014 Irländska marinens senaste tillskott visar upp sig: http://www.youtube.com/watch?v=npbglEGYRsI Är det bara jag, eller är det nån mer som tycker att hon går tungt eller djupt med bogen/förskeppet? Trots att hon gör högst 23 knop och det bara är lite krusningar på vattenytan så når bogvågen nästan upp till relingen förut. L.E. Samuel Beckett är ju en utveckling av det tidigare levererade patrullfartyget Roisin fast hon är 10 m längre för att bl a kunna operera UAV. wikiljug har mer info om henne: http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%89_Samuel_Beckett_%28P61%29 Själv tycker jag dock det hade varit bättre (och roligare!) om man hade vidareutvecklat det tidigare levererade L.E. Eithne som är flaggskepp, kan operera med helikopter, har en Bofors 57/70 Mk1 huvudkanon (i stället för en OTO skräppjäs) och som sist men inte minst ser ut som ett örlogsfartyg ska se ut L.E.Eithne /Per de känns som något är fel i konstruktionen av de skrovet med den bogvågen i bara 23knop och bra väder. undra hur den sjön när atlanten eller nordsjön visar sig på sin sämsta sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 3, 2014 Report Share Posted July 3, 2014 Att man inte utser fartygskontruktörer från ett internetforum.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 3, 2014 Author Report Share Posted July 3, 2014 (edited) Jag försöker inte utge mig för att vara fartygskonstruktör eller ens expert på fartygsskrov. Det var bara en känsla som jag försökte förmedla när jag tittar på videoklippet. Det kan ju i och för sig kanske finnas naturliga förklaringar som att man har barlastat förskeppet just för att testa var gränserna går osv., men konstigt i så fall att man vill förmedla en sådan bild till media. För övrigt så fick L.E. Roisin, som är det fartyg som de nya fartygen är utvecklade ifrån, avbryta en räddningsinsats i oktober 2004 pga. hårt väder och kraftiga skador på bryggkomplexet. Räddningsinsatsen gällde en allvarlig brand som hade utbrutit i en elcentral på den kanadensiska ubåten HMCS Chicoutimi efter att en sjö slagit ner i kontrollrummet och gjort ubåten manöveroduglig ( http://en.wikipedia.org/wiki/HMCS_Chicoutimi_%28SSK_879%29#October_2004_fire ) /Per Edited July 3, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 Hon gör väldigt lite svall. Kanske är det någon konstruktion som är ämnad att minska svallet och som istället ger denna effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 4, 2014 Author Report Share Posted July 4, 2014 Hon gör väldigt lite svall. Kanske är det någon konstruktion som är ämnad att minska svallet och som istället ger denna effekt. Ja det stämmer. Säkert så har man försökt göra skrovet så bränsleekonomiskt som möjligt, men det borde inte behöva utesluta ett förskepp med mer bärighet och högre fribord. Det som är så märkligt är att man inte har försökt förbättra just bärigheten och fribordet i förskeppet efter Chicoutimi incidenten. Å andra sidan så bör nog inte en överbrytande sjö kunna skada så mycket mer än kanonkupolen och bryggkomplexet. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 Men som jag förstår det så måste det ju vara väldigt icke-ekonomiskt att skuffa en massa vatten framför sej. Eller har jag fattat fel att en stor bogsvall = fartyget plöjer djupt och därmed har en massa vatten att skuffa undan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 4, 2014 Author Report Share Posted July 4, 2014 (edited) Men som jag förstår det så måste det ju vara väldigt icke-ekonomiskt att skuffa en massa vatten framför sej. Eller har jag fattat fel att en stor bogsvall = fartyget plöjer djupt och därmed har en massa vatten att skuffa undan? Som lekman på området fartygsskrov och deras friktion mot vattnet så tror jag ändå att det har störst betydelse hur skrovet ser i det hela vad gäller t ex längd/bredd förhållande, kölens och akterskeppets utformning, ev. slingerkölar osv., men visst ser det lite märkligt ut. Enbart det faktum att Samuel Beckett-klassen är ca 10 m längre än Roisin borde borga för att de nya fartygen är mer bränsleekonomiska. Utformningen av förskeppet kan kanske också ha att göra med att man velat få så stor däcksyta som möjligt för att kunna operera UAV, genomföra helikopterlyft och liknande. /Per Edited July 4, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted August 2, 2019 Author Report Share Posted August 2, 2019 (edited) Irländska marinens flaggskepp läggs upp i reserv tillsammans med ett mindre patrullfartyg: Withdrawal of navy ships ‘neon sign’ to drug smugglers Totalt så är det ca 25% av fartygsresurserna som nu ska läggas upp i upp till 18 månader pga. bemanningsproblem, vilket naturligtvis kommer att underlätta för narkotikasmugglare och tjuvfiskare. Risken finns också att LÉ Eithne och LÉ Orla aldrig mer kommer att segla igen. Tråkigt för jag gillar verkligen utseendet på LÉ Eithne. Hon och den mindre Peacock-klassen är dessutom de enda irländska fartygen som är byggda efter militär standard. (photo: Irish Defence force/Flickr) /Per Edited August 2, 2019 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted August 2, 2019 Report Share Posted August 2, 2019 https://www.irishexaminer.com/breakingnews/ireland/significant-overseas-interest-in-joining-defence-forces-but-drop-out-rate-high-862670.html Armen: Of the 8,164 applications, 1,900 completed and passed the online psychometric (intelligence) test. Having done this, applicants were then eligible for the fitness test/medical and interview, of which 759 passed. In total, 615 individuals commenced recruit training and 142 (23%) of these left prior to completion. Flottan: As part of a recent recruitment drive for the Naval Service, 65 applicants were invited to the navy’s headquarters at Haulbowline Island, Co Cork, to complete fitness tests/medicals and interviews. Just six turned up. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 16, 2019 Author Report Share Posted October 16, 2019 En av anledningarna till att man har svårt att rekrytera till den irländska marinen kan vara att unga besättningsmedlemmar inte kan använda mobilen för att kommunicera på sociala nätverk när man är till sjöss: Recruits ditch navy because they can't use phones at sea Quote “The problem is not unique to the naval service, the British [navy] have also encountered it,” a source said. “Some young people are simply attached to smartphones and won’t give them up under any circumstances.” He also indicated that the British found that bunking more people together actually eased the problem because they began to talk to each other instead of constantly using social media on their phones. /Per 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 7 Author Report Share Posted February 7 (edited) Nu ska ytterligare två irländska patrullfartyg läggas upp i malpåse pga. bemanningsproblemen. Det ena patrullfartyget av Roisin klassen har redan lagts upp och det andra av samma klass kommer att läggas upp efter att ha genomgått halvtidsmodernisering senare i år. Efter detta så har hälften av flottan lagts upp i malpåse jämfört med situationen för bara några år sedan. Irish Naval Service opts to mothball Roisin-class OPVs due to manning issues (janes.com) Dock så kommer två nyinköpta patrullbåtar av Lake klass att anlända från Nya Zeeland under 2023. De kommer att operera som fiskeriskyddsfartyg på irländska sjön och utanför Irlands sydvästra kust och därmed frigöra de större patrullfartygen för Atlantoperationer. Bestyckningen på de mindre patrullbåtarna kan komma att uppgraderas från 12,7 mm ksp till en 30 eller 40 mm kanon. Lake-class inshore patrol vessel - Irish Naval Service Möjligen att man kan montera en 30mm DS30M Mark 2 på fördäck men knappast en 40 mm pjäs. Tror inte det finns plats eller reserv deplacement (för en 40 mm) utan en omfattande ombyggnad. (foto: seaforces.org) /Per Edited February 7 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted February 8 Report Share Posted February 8 (edited) 2 hours ago, Perman said: Lake-class inshore patrol vessel - Irish Naval Service Möjligen att man kan montera en 30mm DS30M Mark 2 på fördäck men knappast en 40 mm pjäs. Tror inte det finns plats eller reserv deplacement (för en 40 mm) utan en omfattande ombyggnad. (foto: seaforces.org) /Per Inte en med CTAS 40 mm hylsammunition av ex T40? Då sådant börjat lanseras på fartyg och fordon. Eller är dessa främst som luftvärn. Edited February 8 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted February 10 Report Share Posted February 10 Ireland will ‘never be in a position to engage’ in antisubmarine warfare: Defense Minister Ireland’s deputy prime minister this week explicitly ruled out developing antisubmarine warfare capabilities, despite facing fierce criticism over maritime weaknesses, an inability to independently protect undersea cables or prevent Russian naval exercises in Irish exclusive economic zone (EEZ) waters. Ireland has, for years, been torn between what is needed to defend its territory and a limited budget that competes with domestic policies. In February 2022, a comprehensive review of the state of Irish military capabilities, undertaken by the Commission on the Defence Forces, concluded that by 2040 the Irish Naval Service should include a “balanced fleet of at least 12 ships, supported by appropriate technology, as part of a joint Defence Forces structure.” As part of that review process, the Irish government was provided three packages for investment, known as Level of Ambition (LoA) sets. LoA 1 was modest, LoA 2 was a medium investment, and LoA 3 the most ambitious, which would have seen the Naval Service provided with “maritime capabilities for defending the State from a conventional military attack.” It also would have included a “combat orientated” offshore patrol vessel. Instead, in July 2022 Dublin approved moving forward with LoA 2 which prioritizes “an increased presence at sea” by operating a naval fleet at “an optimum level through double crewing.” Alongside the transition to LoA 2, the Irish DoD pledged to increase military spending from €1.1 billion ($1.19 billion) to €1.5 ($1.62) billion by 2028, the largest increase since the foundation of the Irish Republic. Dismissing LoA 3 also meant that a recommendation to acquire a first fighter jet squadron will not be taken forward, amid political opposition to the Irish Air Corp continuing to rely on the UK’s Royal Air Force (RAF) to carry out Quick Reaction Alert missions to escort Russian aircraft away from Irish air space. https://breakingdefense.com/2023/02/ireland-will-never-be-in-a-position-to-engage-in-antisubmarine-warfare-defense-minister/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 12 Author Report Share Posted April 12 De två patrullfartygen av Lake-klass som inköpts från den nya zeeländska marinen är nu på väg till Europa. /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.