Chrisohle Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 (edited) För länge sedan fick jag tag på en skinnjacka. Jag vet inget om den, men jag misstänker starkt att den är en militär persedel. Den är i kraftigt material och märkt med "Haga Kvalitet". Kan någon hjälpa mig med detta? Mvh. C. Edited June 27, 2014 by Chrisohle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 28, 2014 Report Share Posted June 28, 2014 För länge sedan fick jag tag på en skinnjacka. Jag vet inget om den, men jag misstänker starkt att den är en militär persedel. Den är i kraftigt material och märkt med "Haga Kvalitet". Kan någon hjälpa mig med detta? Mvh. C. Något M nummer eller tre kronor märkning ? eller något annat som skulle kunna tolkas som militärt märkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted June 28, 2014 Report Share Posted June 28, 2014 Ser ut som den skinnjacka som användes i flottan, före sjöstridsdräkten gjorde entré 1993. Skinnrock t/50 var nog den rätta benämningen har jag för mig, fanns även inom flygvapnet. Från början togs den fram för personal ombord i fartyg där det krävdes ett plagg som stod emot fukt och vind bra. Sedermera när fartygstjänsten mer blev inomhusarbete, användes skinnrocken mestadels av lagen på divisionerna. Plus officerare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Den fanns i Flygvapnet in på 80-talet i alla fall. Riktigt bra kvalite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Är detta den berömde skinnrocken man kunde skjuta på med k-pisten på 100 meter och kulorna bara studsade av? Cooolt... ;) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Sen fanns det en skinnnjacka inom arméflyget också men den var midjekort vill jag minnas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eimsy Posted July 10, 2014 Report Share Posted July 10, 2014 Jag har hört att flottan hade knappar och flygvapnet dragkedja på sina skinnrockar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted July 10, 2014 Report Share Posted July 10, 2014 Låter ju högst troligt med tanke på FOD-risken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts