Jump to content
Sign in to follow this  
Bravo One

KLAS - Infanterispade

Recommended Posts

Kort Liten AttackSpade var förkortnings-förklaringen som figurerade när jag ryckte in i lumpen år 1999.

Spaden kallades även för verktyg minns jag! Vi fattade aldrig varför?

Var vi förresten de enda som hade det här lilla, vad attiraljen nu kan ha hetat, verktygsfästet/bärremmen till spaden på stridsbälte 304? En liten läderstropp som formade en ögla..

Minns att spaden framför allt användes som pall att sitta på i fält. Man vek ut bladet 90 grader och låste det, och sen hade man sin lilla fäll(t)stol.

KLAS är väl en relativt ny benämning? På 80-talet hörde jag aldrig det. Det var Fältspade, eller Spaddjävel.

Att man sade Verktyg var för att det var meningen att vissa soldater skulle ha yxa eller annat verktyg, medan majoriteten hade spade. Alltså en generell benämning.

Ja, verktygsfästet var sällsynt. Hade vi haft det så kanske spaden inte hade varit så illa omtyckt. Det fanns ju inget bra sätt att bära den när man gick utan ryggsäck.

• Like 1

On 5/31/2019 at 4:38 PM, Reservingenjör said:

KLAS är väl en relativt ny benämning? På 80-talet hörde jag aldrig det. Det var Fältspade, eller Spaddjävel.

Att man sade Verktyg var för att det var meningen att vissa soldater skulle ha yxa eller annat verktyg, medan majoriteten hade spade. Alltså en generell benämning.

Ja, verktygsfästet var sällsynt. Hade vi haft det så kanske spaden inte hade varit så illa omtyckt. Det fanns ju inget bra sätt att bära den när man gick utan ryggsäck.

Verktygsförklaringen är så logisk att jag borde ha kunnat klura ut det själv med lite tankemöda. Åtminstone som vuxen :) 

Vi brukade annars sticka ned den i ryggen, i ok-korset eller vad man ska säga till Stridsbälte 304.

Funkade smidigt och bra, men man kanske inte gärna gick runt så en hel dag, utan det var ju mer när man snabbt behövde få med sig spaden nån kortare sträcka.

Fältspaden var för övrigt en attiralj som jag personligen tyckte var rätt bra när jag låg i lumpen. Hade faktiskt inget emot min KLAS.

Gedigen och robust. Mångsidig. Inte överdrivet tung ändå. Relativt lättvårdad. Gick att sitta på. Hacka med.. m.m.

Inte världsbäst till att gräva med kanske, men det fick man ta.

Undrar hur många klasar som tillverkades under det kalla kriget? Det är antagligen den enda personliga utrustningsdetalj vid sidan om snuskburken, som både farsan och jag kånkat runt på i det militära.

Edited by Rauta