Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Tänkte fråga proffs på jägarförbandens krav.

Jag funderar på att söka GMU vid K3 eller Arvidjaur nästa höst men undrar följande.

1. Har man en ärlig chans på riktigt att komma med och inte bli reservplacerad långt nere på listan om man är lite strax över 30 när man söker?

2. Kan man träna upp sig till 7or (är väl det som krävs?) på testerna vid antagningsprövningen och i så fall om det finns tips för den som inte tränat på ett tag dock har bra grundfysik. Hur lång tid skulle det krävas uppskattningsvis (säkert svårt att bedöma, men ändå) att komma i rätt form för att klara antagningen / jägartestet? Menar då sålunda när man skall sätta igång och träna både kondition och styrka för att vara i rätt form till nästa års intagning?

3. Hur stor vikt lägger FM vid ens civila CV vid 30års åldern egentligen? Någon som kan svara på det som varit lite äldre själv när de har sökt sig till FM?

4. Säkerhetsprövningen - något att vara orolig över ifall man har icke-svenskt påbrå dock inga konstigheter bakom sig?

Alla svar uppskattas.

Betonas kanske kan att jag känner att jag vill byta det civila livet mot FM och satsa på fortsatt tjänstgöring pga att man känner att man har en hel del bra att dela med sig.

1. Japp, man har helt klart en ärlig chans, du bedöms på samma grunder som alla andra.

2. Jag skulle säga 6 månader inför mönstring och sedan 6 månader innan inryck. Dvs 1 års sammanhängande träning inför inryck.

3. Inte så stor vikt skulle jag säga.

4. Inget alls att vara orolig över om du inte har något brottsligt bakom dig och är svensk medborgare. Hänger lite ihop med punkt 3, dom bryr sig inte så mycket om vem du är (så länge du inte har bevisat dåligt omdöme genom att tex vara dömd för brott) utan bryr sig mer om vad du kan bli.

Dock är alla GMUer likadana, det finns ingen jägarGMU eller liknande. Jägare blir du efter att ha fullföljt GU-J (ett år) uppe i Arvidsjaur.

Dom flesta av dina frågor tycker jag är “fair enough”. Du försöker veta om vissa specifika saker involverande i utbildingen som du vill söka, och forhoppningsvis får du många bra svar på det. Men när det kommer till frågan 2 “Kan man träna upp sig till 7or…?” så tycker jag nog att du frågar fel personer. Vad du igentligen menar är “Kan JAG…?” och det vet ju inte någon annan än du sjalv (eller kanske folk som känner dig personligen mycket bra). Det finns ju många människor som är äldre än du som har åstadkommit allt möjligt fysiskt och mentalt. Läs om Jack LaLanne och vad han gjorde när han var 70, 80, och 90. Men det finns ju också människor ganska mycket yngre än vad du är som inte kan göra mycket alls. Om du tror att du kan, och jobbar mycket hårt for att göra det, så har du nog en bra chans. Om du tvivlar på dig sjalv så är det nog jätte stora chanser att du inte kommer att klara av det.

Hej,

Stort tack för snabba svar som är av relevans verkligen.

Jag har ingen avsikt att få svar som jag inte kan få så klart.

GMU som GMU men det handlar i så fall mer om vilka som i så fall kommer lära en under GMUn och då vill man ju gärna ha riktigt bra lärare. Det var därför jag tänkte just Karlsborg eller liknande.

Jag vet ju också att det är prioritering sedan att man rekryterar från GMUare som genomfört GMU vid just dessa förband och även Amf då när man söker sig vidare till liknande tjänster.

Stämmer detta förresten?

Framför allt uppskattar jag tipset om just träning då resten är troligen inget problem som jag ser det.

Det var mer så att jag tänkte på hur mycket svensson man egentligen bör vara hos psykologen. Känner mig rätt säker där iofs, men man vet ju aldrig hur subjektiva de kan vara i sådana beslut.

Får man psykolog / läkarbedömning en gång bara som gäller för alltid eller är detta alltså något som kan ändras vid nya mönstringstillfällen?

Eftersom hela FM lider av grov personalbrist har inga förband råd att "prioritera" folk efter vilken GMU de har gått. Och GMU ska som sagt vara samma, så det ska inte spela någon roll. Har du genomfört GMU och klarar antagningstesterna till t.ex. AJB blir du provanställd där, kan inte tänka mig att du prioriteras bort för att du gjorde GMU i Enköping eller nåt.

Eftersom hela FM lider av grov personalbrist har inga förband råd att "prioritera" folk efter vilken GMU de har gått. Och GMU ska som sagt vara samma, så det ska inte spela någon roll. Har du genomfört GMU och klarar antagningstesterna till t.ex. AJB blir du provanställd där, kan inte tänka mig att du prioriteras bort för att du gjorde GMU i Enköping eller nåt.

Tackar för detta, då har jag lite mer koll från insatt.

Förresten - är det mycket rekrytering till 17. Amfibiebevakningsbåtskompaniet i Göteborg idag? Tänkte att detta är ändå nära i mitt fall.

Hej,

GMU som GMU men det handlar i så fall mer om vilka som i så fall kommer lära en under GMUn och då vill man ju gärna ha riktigt bra lärare. Det var därför jag tänkte just Karlsborg eller liknande.

Jag vet ju också att det är prioritering sedan att man rekryterar från GMUare som genomfört GMU vid just dessa förband och även Amf då när man söker sig vidare till liknande tjänster.

Stämmer detta förresten?

Framför allt uppskattar jag tipset om just träning då resten är troligen inget problem som jag ser det.

Det var mer så att jag tänkte på hur mycket svensson man egentligen bör vara hos psykologen. Känner mig rätt säker där iofs, men man vet ju aldrig hur subjektiva de kan vara i sådana beslut.

Får man psykolog / läkarbedömning en gång bara som gäller för alltid eller är detta alltså något som kan ändras vid nya mönstringstillfällen?

ljug inte för psykologen, sånt avslöjar sig alltid. De är dumt att bättra sin historia. har du inget som kan göra dig olämplig som militär, så svara bara på frågorna.

Hej,

Stämmer detta förresten?

ljug inte för psykologen, sånt avslöjar sig alltid. De är dumt att bättra sin historia. har du inget som kan göra dig olämplig som militär, så svara bara på frågorna.

Hade inga planer på det alls - har ju faktiskt en bra bakgrund på alla sätt att berätta om, men undrade mest att man säkert aldrig kan vara säker på betyget :)

Men det kanske är mer fördel att man är lite äldre och därmed mogen och vet vad man vill, får vi väl hoppas.

Det genomförs ingen GMU på Bevakningsbåtskompaniet om det var det du undrade över. Om du undrade över att jobba där efter GMU så sker rekrytering allt som oftast, även de har säkerligen personalbrist. Bordningsstyrkan verkar ju som ett ganska roligt jobb, minst sagt.. :)

Nej verkligen inte. :rolleyes:

Förresten - vet sedan tidigare att innan det nya systemet (typ 2001) valde bl.a. Amf4 i Göteborg själva vilka som skulle bli skytte eller båtförare etc - fungerar det på liknande sätt fortfande eller är det mer upp till ens egna sökta befattning via rekryteringtjänsten när en ledig tjänst som ex. skytte finns efter genomförd GMU? Eller är dessa "uttagningar" lite hand i hand numera / parallellt?.

Edited by verbanostra