Jump to content

M60 uniform


pontai

Recommended Posts

kan tillägga att jag har fått den inom försvaret (FBU)

 

Fick du den medan den var reglementerad uniform? Eller använder Försvarsutbildarna (tidigare FBU) utgångna uniformssystem som inofficiell uniform (inte bra i så fall tycker jag)? Eller har du bara fått den eftersom den blivit överskott när den inte längre är reglementerad?

 

I andra trådar har lagbrottet "föregivande av allmän ställning" diskuterats. Detta ställer kanske den frågan på sin spets? Om man sätter på märken på en M60 på ett sådant sätt att en person utan MÖP-kunskaper tror att bäraren representerar FM, gör man sig då skyldig till föregivande av allmän ställning? Om man kan överbevisas att ha uppsåtet att omgivningen ska tro att man tillhör FM? Nu verkar det, ju som man bara blir dömd för detta brott i flagranta fall, men ändå, i princip?

Link to comment
Share on other sites

Du blir troligtvis inte dömd för föregivande av allmän ställning även om du går med stjärnor på uniformen, åtal lär nog inte bli aktuellt.

Går du med stjärnor på uniformen och säger till andra att du är officer så är det en annan femma.

 

Min lekmanna bedömning.

Link to comment
Share on other sites

Eller har måhända hen som gett pontai persedlarna förväxlat m/60 med m/87? Det är inte helt ovanligt hos lite äldre människor som varit uppvuxna med m/60 och permissionuppställningar på fredagarna, att slentrianmässigt kalla m/87 (fyra knappar) för m/60 (fem knappar).

 

Hursom helst pontai, med din inställning till "skolavslutningar och annat skit", rekomenderar jag träskor, jeans och ev. Samantaha Fox t-shirt. (Glöm ej kassen med folköl.)

Edited by Rune Frunkh
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min pluton chef sa att det inte var okej med tanke på att skolavslutningar och sånt skit inte har med FBU att göra men tack för svaren :)

 

Bra, men jag, och förmodligen flera andra, undrar fortfarande när och varför du fått en M/60 inom FBU?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de behöver vara betydligt över plutonsbefäl som bestämer när sånt får bäras, sen bärs den givetvis utan gradbeteckningar om bäraren inte har rätt att bära sådana och givetvis bara de förbandsmärken och liknande bäraren har förtjänat.

Link to comment
Share on other sites

  1. Jag har svårt att tro att Försvarsutbildarna medvetet lämnar ut utgången materiel (m/60), inte ens till ungdomar, men har du fått en kavaj med fem (5) stora mässingsknappar på magen skall du be att få byta.

En m/87 (eller m/60) i ungdomsutförande? Hur blir en sådan? En tämligen ful kavaj som endast blir snygg när guld och glitter hängs på, utan guld och glitter? Mörkblå kavaj med (tomma) axelklaffar och mässingsknappar? Skall du vara snygg på "skolavslutningar och annat skit" - köp en club blazer på Dressaman istället. Den kan du använda till t.ex. jeans och pikétröja.

Link to comment
Share on other sites

 

  1. Jag har svårt att tro att Försvarsutbildarna medvetet lämnar ut utgången materiel (m/60), inte ens till ungdomar, men har du fått en kavaj med fem (5) stora mässingsknappar på magen skall du be att få byta.
  2. En m/87 (eller m/60) i ungdomsutförande? Hur blir en sådan? En tämligen ful kavaj som endast blir snygg när guld och glitter hängs på, utan guld och glitter? Mörkblå kavaj med (tomma) axelklaffar och mässingsknappar? Skall du vara snygg på "skolavslutningar och annat skit" - köp en club blazer på Dressaman istället. Den kan du använda till t.ex. jeans och pikétröja.

 

jag skulle nog säga att en mörkgrå kostym är mer användbar, sen är de bara att välja skjorta och slips efter tillfälle, vissa tillfälle behöver inte ens slips bäras. jag anser för övrigt att pike är ungefär lika ok som vita tubsockor till klub blazer. har dock burit tshirt med kavaj och udda byxor.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att go off topic (det är svårt att diskutera stil och klädsmak i en tråd som har sitt ursprung i avgalonerad [figursydd] m/60...): jag anser att pikétröja är ett utmärkt casual-val till en club blazer, antingen med jeans eller t.ex. chinos. Skall man vara mer uppklädd, som man kanske är på "skolavslutning och annat skit", så bör man skippa jeansen och välja ett par udda byxor och en slips. Svårigheten jag upplevt med kostymer (oavsett färg) är att det ena plagget, byxa eller kavaj, sällan går att kombinera med något annat än just den tillhörande delen. Om jag var tvungen att välja ett och endast ett plagg i denna kategori, skulle jag köra på en mörkblå club blazer med bronsknappar - den funkar till det mesta. (Inget ont om mörkgrå kostym, det skulle nog vara mitt andra- eller tredje-val.)

 

Det handlar det om fingertoppskänsla om man skall lyckas med sin klädmatchning eller ej. Ungefär som när Don Johnson gick omkring orakad (!), utan strumpor och med t-shirt (!) i en kostym (!) i Miami Vice på 80-talet. (Dock var hans orakning omsorgsfullt groomad, hans byxor hade perfekt längd och skorna var valda med omsorg, t-shirten ingen "49 kr-för-två-på-ÖB", och kostymen en Armani.)

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att go off topic (det är svårt att diskutera stil och klädsmak i en tråd som har sitt ursprung i avgalonerad [figursydd] m/60...): jag anser att pikétröja är ett utmärkt casual-val till en club blazer, antingen med jeans eller t.ex. chinos. Skall man vara mer uppklädd, som man kanske är på "skolavslutning och annat skit", så bör man skippa jeansen och välja ett par udda byxor och en slips. Svårigheten jag upplevt med kostymer (oavsett färg) är att det ena plagget, byxa eller kavaj, sällan går att kombinera med något annat än just den tillhörande delen. Om jag var tvungen att välja ett och endast ett plagg i denna kategori, skulle jag köra på en mörkblå club blazer med bronsknappar - den funkar till det mesta. (Inget ont om mörkgrå kostym, det skulle nog vara mitt andra- eller tredje-val.)

 

Det handlar det om fingertoppskänsla om man skall lyckas med sin klädmatchning eller ej. Ungefär som när Don Johnson gick omkring orakad (!), utan strumpor och med t-shirt (!) i en kostym (!) i Miami Vice på 80-talet. (Dock var hans orakning omsorgsfullt groomad, hans byxor hade perfekt längd och skorna var valda med omsorg, t-shirten ingen "49 kr-för-två-på-ÖB", och kostymen en Armani.)

kan man tänka sig M/60, motsvarar de ungefär mitt förslag, civilt. club blazer och pike är minst ett steg längre ner. Du behöver inte gå så långt som Don Johnson för att se konstiga klädkombinationer. sen glömde jag att man ibland måste specifiera att de skall vara en snygg lite dyrare vällskräddad tshirt.

 

Bröllop och begravning funkar kostym, club blazer känns som no no, även om klädkoder tycks ha urartat helt.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så här det hänger ihop:

 

Uniform på ungdom är ju med rätta en känslig sak; M/90 används med ett gult märke UNGDOM och utan de märken som anger enhet och grad. Om nu trådskaperens grupp i HV-ungdom ska delta i nationaldagsfirande och vill ha uniform, vad gör man då? Skalar av märken och sätter det gula ungdomsmärket på en M/87? Inte så vackert och förmodligen inte reglementsenligt, jag antar att beslutet som tillåter ungdomar att bära en avmilitariserad uniform anger M/90 explicit. Kreativ lösning: använd M/60 som formellt sett inte är en svensk militär uniform nu längre.

 

Om jag gissar rätt här så får jag säga att jag inte riktigt gillar lösningen. Jag är tveksam till gråzonsagerande i de flesta fall och extra tveksam när det gäller militära uniformer.

Link to comment
Share on other sites

Mitt förhållande till m/60 är kluvet:

  • Under mina första turer till Nijmegen var fältuniform, m/60 (motsv.) eller Försvarsmaktens blå träningsoverall (poplin) påbjuden klädsel under all vistelse i Nederländerna. Av tre onda ting så användes m/60 under "fritidsverksamhet" i stadens barer och resturanger och kom skämtsamt att kallas "spykostymen" (att man direkt blev genomsvettig och omedelbart började lukta illa ökade inte på uniformens popularitet;
  • Alla malajer på regementet som hade kontorstjänst (motsv.) bar m/60, vilket tillsammans med dålig rakning och långt hår, inte gav uniformen mer glans och flärd;
  • samtidigt skulle uniformen användas vid mer högtidliga tillfällen som bal och högvakt på kungens födelsedag.

Det kan konstateras att (permissionsuniformen) m/60 är en relik från gången tid, då "alla" hade skjorta och slips på jobbet, bar hatt utomhus och endast ogifta kvinnor eller barn/flickor kunde gå med utsläppt hår. (Och alla hälsade varandra med "Tjeeenare serru!") Så, jag ser inte m/60 (motsv.) som ren "finklädsel", utan mer som en arbetsklädsel som med t.ex. vit skjorta/svart slips, paradbälte och ev. medaljer enkelt kunde pimpas till högtidligare tillfällen.

 

Att utrusta ungdomar i en utgången uniform, som inte kan klassas som överdragsklädsel, utan förbandsbeteckningar känns sådär, och för mig inte är det inte i en gråzon utan helt inne i det svarta fältet. Vill vederbörande nu prompt markera att hen tillhör/sympatiserar/m.m. med Försvarsmakten, kan en (1!) lämplig pin (t.ex. Försvarsutbildarnas sköld) bäras på slaget på den civila kavajen. (Gärna efter "godkännande" av ungdomsledare (motsv.).)

Edited by Rune Frunkh
Link to comment
Share on other sites

Unibest 2009 v.1.5 levererar!

Ungdomar i sjövärnskåren får utrustas med uniform m/48 med blåkrage (bussarong m/48 RD) vid internationell representation. Härvid får endast nedanstående tjänstetecken (utom på uniformen monterade knappar) anläggas:

• mössband av textil med texten SJÖVÄRNSKÅREN på rundmössa m/48

• frivilligtecken ”ungdom” samt namnbricka på vänster bröst
• svensk flagga samt föreningsdekal för sjövärnskåren på vänster överärm.

Övrig ungdomsverksamhet hemställer vid HKV om särskilt tillstånd för bärande av uniform m/ 87(A) för varje enskilt fall. Sådant tillstånd medges endast i undantagsfall och med synnerliga begränsningar i sammansättning och användande.

'nuff said... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...