Jump to content

Är det dags att organisera oss fackligt?


Recommended Posts

Vi sitter här och på Facebook gruppen och knyter näven i fickan.

Vi undrar över saker som är rent självklara för yrkessoldaterna, men som leder till att man får ett gapflabb i ansiktet och eventuellt en idiotförklaring inom utbildningsgruppen, om man för frågan på tal och är påstridig för våra rättigheter.

 

Skall vi behöva få föra kamp mot försäkringsbolag på egen front, för att vi är frivilliga?

Skall vi förlora inkomster om vi skadar oss på övningar, och behöver sjukskriva oss från våra civila jobb för att vi förvägras att besöka försvarshälsan, för att vi inte är anställda?

 

Det finns massor med frågor som vi behöver organisera oss bakom, för att föra en enad front mot en arbetsgivare, som i vissa fall behandlar oss sämre än bemanningsanställda bärplockare.

 

Tiden då man med hjälp av ren mobbing beordrad från överordnade, kunde bli av med obekväma element inom leden, är över.

Hemvärnet har inte råd med att bli av med soldater som kräver sina lagliga rättigheter, vi lever inte på 1800-talet.

Link to comment
Share on other sites

Ja nog hade vi allt behövt något sätt att få fram rätt atittyd från de som "bestämmer". Har länge jobbat fackligt och det har gett resultat många gånger. Samtidigt så krävs det att man har bra på fötterna och ett tydligt regelverk. Därimot anser jag att det är en fråga för RiksHV avdelningen att ta tag i. Tror man att som hv soldat inte bryr sig om sin arbetsmiljö med allt vad detta innbär så har de fel. Allt för ofta hör man om de milt sagt tröga systemet som firman är. Se bara på frågan om glasögoninsatser. Och för att inte prata om den ojämna tilldelningen av utrustning beroende på vilket regemente man tillhör mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju tillhört HV i snart 25 år, och stått ut med att hoppa runt i nedärvd utrustning och att kanske inte ha det bästa.

Men anser att väldigt mycket har förändrats de senaste två åren.

GSS/T har ju inte direkt gjort underverk i våra led, rent personal-mässigt, utrustning är ju som det är och är väl som det alltid har vart, något vi har svårt att påverka, hur vi än organiserar oss.

 

Men det som gör mig orolig är ju tex att vi är oförsäkrade på väg till övningar.

Ingen större grej att oroa sig för kanske, tycker ni men det betyder ju även att våra privata fordon är oförsäkrade vid "stöd till civila samhället", vilket gör saken mindre kul.

Vem ersätter en bil som kanske blir förstörd vid översvämning eller skogsbrand?

 

Det har ju även visat sig att det är riktigt svårt att få ersättning vid trafikolyckor, där ingen vill ta ansvar när något skett.

Och om det så svårt att lösa en olycka där någon "bara" får en wip-lash skada, vad händer då vid en våda-skjutning?

Vi har inte de naturliga kanalerna och samma skydd som en yrkes-anställd.

 

Inte för att alla yrkesanställda soldater är med i Officersförbundet eller försvarsförbundet, med IOM att de finns representerade på regementena, och förmodligen har erfarenhet av att hjälpa officerare med div frågor.

Det finns aktiva skyddsombud, som de flesta soldaterna vet vem det är.

Handen på hjärtat, hur många av oss vet vem som tar hand om tillbudsrapporter och skadeanmälningar i er bataljon.

 

Blir svaret "det är väl någon på utbildningsgruppen" är det ingen bra situation.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Din bil tex är väl förhoppningsvis försäkrad hos ett försäkringsbolag, eller behövs det ytterligare försäkringar?

 

Fast jag tycker inte man själv ska behöva betala för att vara försäkrad inom statlig verksamhet. Oftast kommer ju inte en försäkring helt gratis.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på de erfarenheter som dragits efter olyckan med krocken mellan en hyrbil och långtradare hösten 2012, så vågar jag knappt köra en meter med något fordon hv vill att jag skall framföra.

Försäkringsskyddet är ett skämt, minst sagt.

 

Myten om självantändning är tyvärr ett bättre skydd än vissa av försvarsmaktens försäkringar just nu.

För ni tror väl inte att det är så väl att det finns en heltäckande försäkring för all personal, om olyckan är framme?

Och att det är så lätt att man upphandlat försäkringar från ett och samma bolag?

Link to comment
Share on other sites

Måste fråga, Bushman, vem har hänvisat dig till ett privat försäkringsbolag, den människan har nämligen gjort en rejäl tabbe.

 

All hemvärnspersonal faller under statlig personskadeskydd medan de är i tjänst samt under resa mellan hemmet och tjänstgöringsstället (se http://www.kammarkollegiet.se/forsakringsavdelningen/personforsakring/personskadeskydd-vid-frivilligtjanst). Det är även Kammarkollegiet som försäkrar all utrustning, alla fordon och liknande som nyttjas under tjänstgöring.

 

Om ni stöter på problem med gruppen är det en idé att se till att Försäkringskassans personskadeblankett blir ifylld (och underskriven!), och ta sedan kontakt med Kammarkollegiet direkt för vidare hjälp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Att kunna sina rättigheter (och skyldigheter) är A och O. Börja med det och använd vid behov skyddsombud/assistent om det inte funkar som det ska.

Snowtiger har helt rätt i det han skriver.

Link to comment
Share on other sites

Som Krook säger så finns redan sammanställningar av vad som gäller.

 

Dessvärre verkar en del av informationen på såväl sidan som i fickfoldern vara utdaterad. Bland annat så har ju en del av försäkringsansvaret överförts från IF till Kammarkollegiet gällande Hv eftersom en myndighet inte får teckna försäkringar med privata försäkringsbolag.

 

Kommer att skicka en förfrågan till Hemvärnsavdelningen och be dem att se över och uppdatera informationen.

 

Edit: Har nu under förmiddagen skickat i en fråga till Hemvärnsavdelningen/HKV om det inte är dags att se över informationen om försäkringar och rutiner för skadeanmälan.

Edited by Snowtiger
Link to comment
Share on other sites

Måste fråga, Bushman, vem har hänvisat dig till ett privat försäkringsbolag, den människan har nämligen gjort en rejäl tabbe.

 

All hemvärnspersonal faller under statlig personskadeskydd medan de är i tjänst samt under resa mellan hemmet och tjänstgöringsstället (se http://www.kammarkollegiet.se/forsakringsavdelningen/personforsakring/personskadeskydd-vid-frivilligtjanst). Det är även Kammarkollegiet som försäkrar all utrustning, alla fordon och liknande som nyttjas under tjänstgöring.

 

Om ni stöter på problem med gruppen är det en idé att se till att Försäkringskassans personskadeblankett blir ifylld (och underskriven!), och ta sedan kontakt med Kammarkollegiet direkt för vidare hjälp.

Jag får tacka för mycket god information!

 

Och nu är det inte jag som blev skadad, men jag hjälper den soldat som blev det.

Då i mest som mentor IOM att jag vart periodvis har vart anställd i firman, och har bra kontakter med mitt fd skyddsombud från den tiden.

 

Jag tänker iofs inte ens börja nysta i den härva som gruppen ställt till med, men min kollega har fått slåss med ett "civilt" försäkringsbolag, det som hyrbilsföretaget använder.

Min kollega har fått ganska dålig hjälp från gruppen, något som jag iofs kan förstå, frågor som det här hör inte till vanligheterna.

Och det är rätt ofta "rätt man" inte är på "rätt plats" där.

Man har fått en tjänst, som man kanske inte har gått rätt kurser för att ha tillgång till, men övertygas att bli ansvarig ändå.

 

Och när olyckan är framme, blir man smärtsamt medveten om att kompetensen saknas.

 

Nu är väl kanske formuleringen "fack" lite missriktat, men det skadar nog inte att se över informationen om våra rättigheter.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte en Hemvärnsombudsman, som är anställd av medinflytande organisationen i Hemvärnet? En organisation som ska tillvarata hemvärnssoldatens intressen?

Jodå.

Frågan är bara hur man får tag i hen.

 

Jag googlade järnet, hittade ing kontaktuppgifter, mailade HvSS fick en @live adress som jag mailade den 16:e maj och har inte hört flasklock sedan dess.

 

Så ja det finns en men administrationen av tjänsten är sådär....

Link to comment
Share on other sites

Me, men... är inte Rikshemvärnsrådet en del av det offentliga Sverige? Alltså borde de lyda under offentlighetsprincipen. Men känns något oseriöst med en ombudsman i myndighetssverige som har en .live adress...

Link to comment
Share on other sites

Träff nr fyra när jag använde google.com och sökte på "hemvärnsombudsman"

 

Hemvärnsombudsmannen

107 85 STOCKHOLM

Tel. 08-788 85 49 (direkt)

Telefax 08-664 57 90

Besöksadress: Banérgatan 62

Tre Vapen.

 

Sökte på ombudsman på hemvarnet.se och fick fram mailadressen på två minuter.

 

mats.g.jonsson@mil.se

 

Att fråga HvSS är som att fråga MSS efter folk som jobbar på HKV.

Link to comment
Share on other sites

Träff nr fyra när jag använde google.com och sökte på "hemvärnsombudsman"

 

Hemvärnsombudsmannen

107 85 STOCKHOLM

Tel. 08-788 85 49 (direkt)

Telefax 08-664 57 90

Besöksadress: Banérgatan 62

Tre Vapen.

 

Sökte på ombudsman på hemvarnet.se och fick fram mailadressen på två minuter.

 

mats.g.jonsson@mil.se

 

Att fråga HvSS är som att fråga MSS efter folk som jobbar på HKV.

Jag missade att telefonnr i brevhuvudet var till Hemvärnsombudsmannen...

 

jag har sökt på hemvärnsombudsman på hemvarnet.se utan resultat. Lite klantigt att kanske att inte bara söka på ombudsman, men jag var ju säker på vad jag sökte så jag ville ha en träff på bara det.

 

Att HvSS, som är en militär skola, inte kan hänvisa rätt är märkligt, jag borde ha fått en knuff i rätt riktning.

 

Ska testa adressen du fick fram!

Link to comment
Share on other sites

Ja, HvSS ska kunna hänvisa dig rätt, oavsett vad de anser sig vara så är de trots allt tillhörande en myndighet med allt vad det innebär i form av serviceskyldighet. Tyvärr så är det lite si och så på vissa myndigheter när det gäller efterlevnaden av detta.

 

(Serviceskyldighet är en skyldighet för myndigheter att hjälpa den person som ställer en fråga till myndighet till rätta, men även att hänvisa till rätt myndighet och personen har uppsökt fel myndighet. Regleras i förvaltningslagen, 4§.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Se där, nu kom det svar från Hemvärnsavdelningen, se nedan.

 

 

Hej Linus!

 

Vi kommer att under hösten genomföra justeringar av den broschyren och genomföra ny tryck av den. Vi är medvetna om att den inte till fyllest stämmer med verkligheten längre.

Tack för ditt påpekande!

 

 

Med vänliga hälsningar

 

E** S********

Rikshemvärnsrådet, Rikshemvärnsavdelningen

Banérgatan 62

115 53 STOCKHOLM
Besöksadress: Se ovan

Edited by Fk Satan
Tagit bort personuppgifter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag läser den här tråden och börjar undra, får de som går in i Hemvärnet något för det? Pengar? Pension?

875 kr/dag i skattefri utbildningspremie (för det obligatoriska man gör varje år), så bevakningssoldat 4 dagar = 3500 kr, insatssoldat 8 dagar = 7000 kr. Gruppchef gör en dag mer om året än soldat, plutonchef två dagar. Gruppchef och uppåt får dessutom befattningspeng. Dessutom skattad dagpenning "förlorad arbetsinkomst", 90% av SGI, sjukpenninggrundande inkomst, så om jag är på min vanliga torsdag-till-söndag-KFÖ får jag betalt utvöver utbildningspremien av FM för torsdag och fredag om jag skulle jobbat då. Dessutom får man dagpenning för utbildning ("åka på kurs") längre än två dagar och dagersättning 72 kr/dag för verksamhet kortare än tre dagar, exempelvis rekryteringsdag, kompletteringsutbildning, förberedelser.

 

Gratis utrustning! Reseersättning (milersättning eller resan betald) och gratis mat+förläggning på övning och utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Om vårt ersättnings system.

 

Uppfattar vårt system med SGI som onödigt byråkratiskt. Varför ska SGI utgöra grunden för ersättning? Ett arv från för?

 

Ett första steg i rätt riktning för att förenkla hanteringen är att man betalar ut SGI max belopp som enligt F-Kassan är 708 kr/dag för varje dag man tjänstgör enligt kontraktet. Det oavsett vilken inkomst man har. En KFÖ på 4 dagar ger 4x708 kr minus skatt plus kontraktsbonus.

 

Andra steget är att man fast ställer dagpenning som är frikopplad från SGI ersättning utan kan följa basbeloppet med en årlig uppräkning. Samma borde gälla kontraktsbonusen som för varje år blir mindre värd.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Om vårt ersättnings system.

 

Uppfattar vårt system med SGI som onödigt byråkratiskt. Varför ska SGI utgöra grunden för ersättning? Ett arv från för?

 

Ett första steg i rätt riktning för att förenkla hanteringen är att man betalar ut SGI max belopp som enligt F-Kassan är 708 kr/dag för varje dag man tjänstgör enligt kontraktet. Det oavsett vilken inkomst man har. En KFÖ på 4 dagar ger 4x708 kr minus skatt plus kontraktsbonus.

 

Andra steget är att man fast ställer dagpenning som är frikopplad från SGI ersättning utan kan följa basbeloppet med en årlig uppräkning. Samma borde gälla kontraktsbonusen som för varje år blir mindre värd.

sgi systemet är ett relativ nytt påfund, någon byråkrat som haft för lite att göra och kommit fram till att sjuklön kanske är en bra extra ersättning för de dagar som ledighet behöver tas ut från ordenarie arbete. Även om jag gillar ditt förslag bättre. De är i varje fall först då jag hörde talas om den.

Link to comment
Share on other sites

Om vårt ersättnings system.

 

Uppfattar vårt system med SGI som onödigt byråkratiskt. Varför ska SGI utgöra grunden för ersättning? Ett arv från för?

 

Ett första steg i rätt riktning för att förenkla hanteringen är att man betalar ut SGI max belopp som enligt F-Kassan är 708 kr/dag för varje dag man tjänstgör enligt kontraktet. Det oavsett vilken inkomst man har. En KFÖ på 4 dagar ger 4x708 kr minus skatt plus kontraktsbonus.

 

Andra steget är att man fast ställer dagpenning som är frikopplad från SGI ersättning utan kan följa basbeloppet med en årlig uppräkning. Samma borde gälla kontraktsbonusen som för varje år blir mindre värd.

 

Att SGI används är inte konstigt. Flertalet ersättning som ska baseras på årsinkomsten fastställs med SGI som beräkningsbas (t.ex. föräldrapenning, sjukersättningar, bostadsbidrag, socialbidrag). Detta eftersom Försäkringskassan har erfarenhet av att fastställa inkomst, på samma sätt som myndigheter som inte har utbetalning av ersättningar som kärnverksamhet nyttjas Försäkringskassan för utbetalning av ersättningar.

 

Notera att takbeloppet för SGI beror på vilken beräkning du utför, t.ex. så är takbeloppet för föräldrapenning 944 SEK/dygn, mot 708 SEK/dygn vid sjukdom. De utgår dock bägge från fastställd inkomst i SGI. Detta gör att det belopp du anger inte stämmer, eftersom takbeloppet för HV ligger någonstans i trakten 850 SEK/dygn (får själv kring 810 SEK/dygn).

 

Frågan är dessutom om det är korrekt att räkna på fyra dagar, då ersättning är för att täcka inkomstbortfall, och inte att betrakta som lön för arbetade dagar, därmed borde i så fall beloppen utbetalas för 2 respektive 4 dagar för de som jobbar vanliga veckor. Det senare med tillägg av extra dagar för de som jobbar helger.

 

Ersättningen är ju trots allt det, en täckning för inkomstbortfall, vilket också är grunden till att SGI används som beräkningsbas. Om man ska låsa ersättningen till ett viss belopp så är det snarare tal om ren lön, och då är frågan varför man t.ex. ska behålla utbildningspremien.

 

I min uppfattning vill du både behålla kakan och äta den. Du vill ha en fast ersättning, motsvarande lön för arbetet, men även en bonus för att du genomför överenskommet arbete. Detta i motsats till dagens system där man får en ersättning för förlorad arbetsinkomst samt en bonus när man fyller kontraktet. Om man ska gå över till ett lönesystem, som inte behöver vara fel i sig, så borde man även ta bort kontraktsbonusen.

 

Men med ett lönesystem kommer även en massa följdfrågor. Ska man ha samma dygnslön för alla befattningar (det finns redan idag en skillnad eftersom gruppchef och uppåt även får befattningspeng för att täcka nerlagt arbete mellan kontraktsdagarna)? Kan FM/Hv kräva att du ska inställa dig på en viss dag för övning, med hänsyn till åtagande mot annan arbetsgivare, familj, personliga förhållande o.dyl? Kommer Hv-soldaterna i och med övergång till lönesystem att betraktas som formellt anställda?

 

Uppräkning av ersättningarna håller jag dock med om behövs, men detta är en brist i princip samtliga statliga ersättningssystem idag, där beloppen blir låsta i beslut istället för att bestämmas som en viss andel mot prisbasbeloppet.

Link to comment
Share on other sites

 

Om vårt ersättnings system.

 

Uppfattar vårt system med SGI som onödigt byråkratiskt. Varför ska SGI utgöra grunden för ersättning? Ett arv från för?

 

Ett första steg i rätt riktning för att förenkla hanteringen är att man betalar ut SGI max belopp som enligt F-Kassan är 708 kr/dag för varje dag man tjänstgör enligt kontraktet. Det oavsett vilken inkomst man har. En KFÖ på 4 dagar ger 4x708 kr minus skatt plus kontraktsbonus.

 

Andra steget är att man fast ställer dagpenning som är frikopplad från SGI ersättning utan kan följa basbeloppet med en årlig uppräkning. Samma borde gälla kontraktsbonusen som för varje år blir mindre värd.

 

Att SGI används är inte konstigt. Flertalet ersättning som ska baseras på årsinkomsten fastställs med SGI som beräkningsbas (t.ex. föräldrapenning, sjukersättningar, bostadsbidrag, socialbidrag). Detta eftersom Försäkringskassan har erfarenhet av att fastställa inkomst, på samma sätt som myndigheter som inte har utbetalning av ersättningar som kärnverksamhet nyttjas Försäkringskassan för utbetalning av ersättningar.

 

Notera att takbeloppet för SGI beror på vilken beräkning du utför, t.ex. så är takbeloppet för föräldrapenning 944 SEK/dygn, mot 708 SEK/dygn vid sjukdom. De utgår dock bägge från fastställd inkomst i SGI. Detta gör att det belopp du anger inte stämmer, eftersom takbeloppet för HV ligger någonstans i trakten 850 SEK/dygn (får själv kring 810 SEK/dygn).

 

Frågan är dessutom om det är korrekt att räkna på fyra dagar, då ersättning är för att täcka inkomstbortfall, och inte att betrakta som lön för arbetade dagar, därmed borde i så fall beloppen utbetalas för 2 respektive 4 dagar för de som jobbar vanliga veckor. Det senare med tillägg av extra dagar för de som jobbar helger.

 

Ersättningen är ju trots allt det, en täckning för inkomstbortfall, vilket också är grunden till att SGI används som beräkningsbas. Om man ska låsa ersättningen till ett viss belopp så är det snarare tal om ren lön, och då är frågan varför man t.ex. ska behålla utbildningspremien.

 

I min uppfattning vill du både behålla kakan och äta den. Du vill ha en fast ersättning, motsvarande lön för arbetet, men även en bonus för att du genomför överenskommet arbete. Detta i motsats till dagens system där man får en ersättning för förlorad arbetsinkomst samt en bonus när man fyller kontraktet. Om man ska gå över till ett lönesystem, som inte behöver vara fel i sig, så borde man även ta bort kontraktsbonusen.

 

Men med ett lönesystem kommer även en massa följdfrågor. Ska man ha samma dygnslön för alla befattningar (det finns redan idag en skillnad eftersom gruppchef och uppåt även får befattningspeng för att täcka nerlagt arbete mellan kontraktsdagarna)? Kan FM/Hv kräva att du ska inställa dig på en viss dag för övning, med hänsyn till åtagande mot annan arbetsgivare, familj, personliga förhållande o.dyl? Kommer Hv-soldaterna i och med övergång till lönesystem att betraktas som formellt anställda?

 

Uppräkning av ersättningarna håller jag dock med om behövs, men detta är en brist i princip samtliga statliga ersättningssystem idag, där beloppen blir låsta i beslut istället för att bestämmas som en viss andel mot prisbasbeloppet.

 

vad sägs om att dagsersättning beror på vad personen gör i HV, inte vad personen hos en annan arbetsgivare, eller blir en hemvärnsman bättre för att den har ett mer vällbetalt arbete civilt ?

Link to comment
Share on other sites

vad sägs om att dagsersättning beror på vad personen gör i HV, inte vad personen hos en annan arbetsgivare, eller blir en hemvärnsman bättre för att den har ett mer vällbetalt arbete civilt ?

 

 

I så fall är det ett lönesystem vi ska ha, och inte dagsersättning.

 

Den sistnämnde är trots allt exakt vad den låter som, en ersättning för att du inte kan erhålla din ordinarie inkomst under den tid du tjänstgör. Därmed är det inte heller konstigt att denna kopplas till vad du tjänar civilt, det är ju din civila inkomst som faller bort under tjänstgöringsperioden.

 

Man ska dock komma ihåg att införande av ett lönesystem har sina begränsningar, se bara på hur det har gått med GSS/K och GSS/T i detta avseende.

Link to comment
Share on other sites

vad sägs om att dagsersättning beror på vad personen gör i HV, inte vad personen hos en annan arbetsgivare, eller blir en hemvärnsman bättre för att den har ett mer vällbetalt arbete civilt ?

 

 

Vad man gör i Hv är inte hugget i sten, jag kan stå på pappret som sambandstekniker men verka på övningen som signalist. Dagpenningen är just "förlorad arbetsinkomst", man ska inte gå back på eller betala för att vara aktiv i Hv. Att ha olika "löneklasser" för befattningar tror-tycker jag motverkar frivilligheten, och gruppchef och uppåt får ju mer betalt i och med befattningspeng (mer ansvar, fler uppgifter).

Man är ju inte anställd och har inte lön, det har däremot beredskapstropp och instruktörer, det är mer av ett anställningsförhållande och är inte övning.

Link to comment
Share on other sites

 

vad sägs om att dagsersättning beror på vad personen gör i HV, inte vad personen hos en annan arbetsgivare, eller blir en hemvärnsman bättre för att den har ett mer vällbetalt arbete civilt ?

 

 

Vad man gör i Hv är inte hugget i sten, jag kan stå på pappret som sambandstekniker men verka på övningen som signalist. Dagpenningen är just "förlorad arbetsinkomst", man ska inte gå back på eller betala för att vara aktiv i Hv. Att ha olika "löneklasser" för befattningar tror-tycker jag motverkar frivilligheten, och gruppchef och uppåt får ju mer betalt i och med befattningspeng (mer ansvar, fler uppgifter).

Man är ju inte anställd och har inte lön, det har däremot beredskapstropp och instruktörer, det är mer av ett anställningsförhållande och är inte övning.

 

dagpening är inte för förlorad inkomst, som de är nu får ju en hemvärnsman dagpenning 72:-/dag, ev SGI grundad ersättning och milersättning. Sen funkar SGI systemet bara bra för de som har anstälning med fastlön.

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat upp begreppen så vi kan reda ut dem en gång för alla (källa: Fickfoldern Förmåner och försäkringar vid tjänstgöring i Hemvärnet).

 

Dagpenning betalas ut för övningar som är längre än två dagar, och utgår från SGI-beloppet (och utgör därmed alltså ersättning för förlorad arbetsinkomst eftersom du enbart har rätt till obetald tjänstledighet från arbetsgivaren enligt gällande lagstiftning).

 

Dagersättning utbetalas för övning kortare än tre dagar och uppgår till 72 SEK/dygn skattefritt.

 

Notera också att du enbart kan få antingen dagpenning eller dagersättning för samma dag, du kan alltså inte lägga ihop beloppen för en dag.

 

Om man har rörlig lön så fungerar är SGI-systemet, men det kräver att du som vill ha ditt SGI-belopp fastställt lämnar korrekta uppgifter till Försäkringskassan. Har själv en viss del rörlig lön, och det har inte varit några problem att få rätt nivåer på SGI-beloppet.

Link to comment
Share on other sites

Min frågeställning skjuter in sig på byråkratin i dagens system, för att man ska få rätt till korrekt SGI/Dagpenning så krävs det att man först i god tid ordnar ett intyg från försäkringskassan, detta måste man sedan ta med och lämna in vid inskrivningen/KFÖ. Sedan måste en handläggare sedan räkna ut din korrekta ersättning och fylla i den i Prio tillsammans med antal arbetade dagar man missar.

 

 

En student får enbart dagersättning på 72 kr/dygn medan jag som jobbar ligger på max nivån. Så min insats värderas högre än min studerande kollega, och eftersom jag har stor frihet att planera min arbetstid så kan jag schemalägga min arbetstid till att omfatta de dagar som KFÖ omfattar, för att sedan ta ut tjänstledighet från mitt jobb. Arbetsuppgifterna försvinner inte utan dessa måste genomföras före eller efter KFÖ.

 

Jag kan även göra helt tvärt om och planera min arbetstid så att ingen tid hamnar på KFÖ, men då får jag mindre ersättning för min kontrakts insats!

 

Ja visst majoriteten har inte min valfrihet, men ändå, Målet måste vara att uppmuntra deltagandet i kontraktstiden.

 

Dagens system är en kvarleva från när vi hade aktiv värnplikt, det har vi inte längre. Enklaste systemet är att alla får max belopp för alla de dagar de deltar. För studenten blir det en vinst, men denna är precis lika frivillig som jag, och lika frivillig som en GSS/T soldat.

 

 

Vi Svenskar är mästare på att skapa otroligt komplexa tungrodda system. En bra början är att helt enkelt göra det enklast möjliga. En fastställd ersättning för varje dag som man tjänstgör. samt en befattningspenning som gäller för specifik befattning. Samma villkor kan gälla alla olika befattningar inom försvarsmakten. Sudda ut gränserna mellan GSS och Hemvärns soldater.

 

Men eftersom jag nu talar om det fullständigt omöjliga, så kan en start vara just det jag beskrev om SGI ersättning och i Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...