Runningback Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Jag såg en dokumentär på discovery där dem körde lite med jetpak. Detta är inget som vi i sverige (armén, flottan etc..) ska införa? bara en liten tanke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Vad är Jetpak? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 23, 2003 Author Report Share Posted May 23, 2003 En form av gastuber på ryggen, man sitter en motor som kan ge lika mycket effekt som en formul1 bil. dvs. man svävar, eller flyger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 23, 2003 Author Report Share Posted May 23, 2003 Är osäker om bilden funkar. http://www.realmcommunications.com/rblaske...es/jetpak-2.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Då måste man ställa sig frågan, har försvaret någon praktisk nytta av en sådan tingest? Är det ekonomiskt försvarbart? Är produkten färdigutvecklad/operativ? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 23, 2003 Author Report Share Posted May 23, 2003 Ja, denna bilden som jag visade var bara en kass grej. men du ska se Engelsmännens senaste. Det skulle kanske vara bra vid transporter, men en riskfylld sak man man inte håller koll på vad man gör. Tänk dej om 10 år så kanske Johan Hedstedt, (öb, kommer inte ihåg efternamnet) kanske kommer på en sån till utrikesmöten ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Vad är Jetpak? The Swede Herregud Swede, har du inte spelat Duke Nukem eller tittat på Bond? Varje människa förstår väl att jetpak borde vara en hörnpelare i FM! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Under invigningen av OS i Los Angeles 1984 flög en person in på arenan med en Jetpack. Nån mer än jag som kommer ihåg detta? :basker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Jetpak låter mer som någon distributionsfirma för postorderpaket tycker jag. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 23, 2003 Author Report Share Posted May 23, 2003 Under invigningen av OS i Los Angeles 1984 flög en person in på arenan med en Jetpack. Nån mer än jag som kommer ihåg detta? :basker: Jag har inte sett det, men jag har hört talas om det, nackdelen med JEtpak är dess uthållighet. 20 sek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Jetpak låter mer som någon distributionsfirma för postorderpaket tycker jag. The Swede Låter Getpack bättre? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 23, 2003 Author Report Share Posted May 23, 2003 (edited) Det borde kanske heta b00stpak ;D Edited May 23, 2003 by Rogge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Jetpak låter mer som någon distributionsfirma för postorderpaket tycker jag. The Swede Låter Getpack bättre? ;) Det är naturligtvis så att vi i framtiden isf att ha kostsamma underhållsförband, kommer att buda fram materiel till stridslinjen med just...Jetpak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 23, 2003 Author Report Share Posted May 23, 2003 Hehe, jag ville bara se med er om ni visste om det skulle tas in i armén ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Hehe, jag ville bara se med er om ni visste om det skulle tas in i armén ;D Givetvis rogge! Utprovningarna beräknas vara klara i slutet av 2004 och den kommer då tas i bruk! Enda problemet som åtrerstår att lösa är att tillverkarna vägrar leverera den i fältmässigt matt grön färg då de "inte ser tillräckligt spejsiga ut" då. Under 2005 kommer även attackvattenskotrarna. (Men det har ju behandlats tidigare här på forumet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Hehe, jag ville bara se med er om ni visste om det skulle tas in i armén ;D Givetvis rogge! Utprovningarna beräknas vara klara i slutet av 2004 och den kommer då tas i bruk! Enda problemet som åtrerstår att lösa är att tillverkarna vägrar leverera den i fältmässigt matt grön färg då de "inte ser tillräckligt spejsiga ut" då. Under 2005 kommer även attackvattenskotrarna. (Men det har ju behandlats tidigare här på forumet) Baaaallt, sen tycker jag att FMV kan ta och skaffa en AK6:a. Det får stå emellan OICW och FN F2000, för dom ser ju bara såååå häftiga ut lixom juh! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 (edited) Jag såg OS invigningen 1984. Där kom en kille infarande med en sån på ryggen. Tror även att James Bond hade en sån i Agent 007 ser rött. Jag har svårt att finna ett militärt värde i en sån. Den för ett J-a oväsen, bara 20s aktionstid Och är säkert livsfarlig att göra ett misstag med. Tänk er en pluton nyinryckta värnpliktiga med varsin sån på ryggen, när Plutch vänder ryggen till sitter åtta killar i väggen, två har satt eld på fem andra och resten av aggregaten är på väg uppför Regementschefen trappa! Edited May 23, 2003 by Lt. payne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 *Toll tycker att det skulle vara värt vartenda öre, brutet ben samt tredje gradens brännskador för att få "Jetta-runt" farligt fort farligt långt över marken* Okej, kanske inget vettigt användningsområde inom FM, och som nämndes Furir FummerlFingerFrasse kanske INTE skulle ha nej... Men klart som fan att man VILL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 kanske 2010+ någon gång så vem vet den som lever får se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fbs2003 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Har en känsla av att det tar ett tag innan nåt sånt införs.. ser inte användningsområdet för den.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Är osäker om bilden funkar. http://www.realmcommunications.com/rblaske...es/jetpak-2.jpg Hörru Rogge, det slog dig aldrig att det bara var på skoj det som den där killen Blaske har på ryggen? Vissa av bilderna har viss Photoshop varning på sig. Kolla in den här länken: http://www.photoman.pavc.com/pub/public_se...-RocketBelt.htm Där står det en del om det riktiga Rocketbelt som togs fram av anrika firma Bell på den tid det begav sig. Bland annat US army testade och kom fram till att det saknas praktisk användbarhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Klart att FM skulle ha bra användning för dem! De funkar ju skit bra i C&C Red Alert 2 (Eller var det i C&C Tiberian Sun?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fbs2003 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Klart att FM skulle ha bra användning för dem! De funkar ju skit bra i C&C Red Alert 2 (Eller var det i C&C Tiberian Sun?) Just det... kanske det funkar trots allt.....eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Klart att FM skulle ha bra användning för dem! De funkar ju skit bra i C&C Red Alert 2 (Eller var det i C&C Tiberian Sun?) ...och i filmen The Rocketeer. Kulhålen går jättebra att laga med tuggummi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Och ej att förglömma är nyttan av den när man ska måla om! Ni har väl sett reklamen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Hm, hur gör man för att undvika att bränna av sig arslet och benen? Värmeskyddade/brandsäkra brallor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Hm, hur gör man för att undvika att bränna av sig arslet och benen? Värmeskyddade/brandsäkra brallor? Den använder sig inte av en vanlig jetmotor, utan bränslet består av 90% väteperoxid och 10% kväve. Kvävet pressar väteperoxiden genom en katalysator, så att den övergår till gasform och sprutar ut genom munstyckena undet högt tryck. Alltså åker man runt på en luftstråle, typ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Det finns ju redan minst en svensk som är utbildad på att flyga jetpack, då han tydligen även gjorde lumpen som fallskärmsjägare så vore det kanske inte så svårt att övertala honom att lära upp försvaret. Jag pratar om den föredetta stuntmanen som numera leder race på svt.. Johan Torén kanske han heter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Det finns ju redan minst en svensk som är utbildad på att flyga jetpack, då han tydligen även gjorde lumpen som fallskärmsjägare så vore det kanske inte så svårt att övertala honom att lära upp försvaret. Jag pratar om den föredetta stuntmanen som numera leder race på svt.. Johan Torén kanske han heter ? Ja, det låter som det är Johan Torén du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 26, 2003 Author Report Share Posted May 26, 2003 Hm, hur gör man för att undvika att bränna av sig arslet och benen? Värmeskyddade/brandsäkra brallor? Den använder sig inte av en vanlig jetmotor, utan bränslet består av 90% väteperoxid och 10% kväve. Kvävet pressar väteperoxiden genom en katalysator, så att den övergår till gasform och sprutar ut genom munstyckena undet högt tryck. Alltså åker man runt på en luftstråle, typ. Men starkt luftryck på huden kan göra skador, även genom kläderna. Jag tror att dem använder en speciell dräckt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts