Jump to content

Träning inför GMU


Kalleonken

Recommended Posts

Tjena!

Jag är 19år och tänkte genomföra GMU efter att jag tagit studenten nästa år och tänkte börja satsa redan nu då min fysik är långt ifrån det bästa. Det ultimata jag skulle vara ute efter med denna tråd är ett komplett vecko/månadsschema som jag strikt kan följa med allt som behövs. Så nu lite information om vad jag har tillgång till i dagsläget och hur styrkan osv ser ut.

Längd och vikt: 175cm och väger 85kg (19%kroppsfett vid senaste mätningen för 4månader sen, har dock gått upp lite tror jag)

Jag har tillgång till 50m pool, stort gym med både frivikter, maskiner och pass som t.ex. spinning,boxning,yoga etc, ryggsäck med avlastningsband(?) och vadderade axelband. Det finns flera spår med 0.9km, 1.6km, 2.6km, 5km spår samt 400m idrottsbana i närheten samt en skog som jag kan traska runt i.

Jag hade inom en månads period tänkt att jag skulle skaffa ett par ordentliga löpardojor på löplabbet samt inlägg ifrån en ortoped och innan slutet av juli köpt ett par militärkängor och militärkläder (det som finns tillgängligt på en militärbutik i USA).

 

Mina gamla personbästa (ca ett år sen)
Marklyft: 120kg
Bänk: 100kg
Benböj:135kg

 

Dagsläget:

Marklyft: 95kg

Bänk: 70kg

Benböj:105kg

 

Jag klarar i dagsläget av att springa 3km utan att stanna (har inte tagit tid) men kan simma väldigt många km utan att stanna vid kanten eller nudda botten (har inte tagit tid här heller men tävlingssimmade i 2år när jag var yngre)

 

Så tror ni att jag skulle kunna klara av GMU om lite över ett år om jag skulle hålla mig till något träningsschema som är anpassat för kraven på GMU eller skulle det bli svårt att jobba upp något som t.ex. konditionen innan det?

Tacksam för alla svar och eventuella scheman som någon snäll människa skulle orka sätta upp :happy:

 

P.S Schemat kan vara fixat för vad jag ska klara i längden t.ex. 1 timme löpning/ 10km etc så får jag gå emellanåt om jag inte klara det

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Jag är 19år och tänkte genomföra GMU efter att jag tagit studenten nästa år och tänkte börja satsa redan nu då min fysik är långt ifrån det bästa. Det ultimata jag skulle vara ute efter med denna tråd är ett komplett vecko/månadsschema som jag strikt kan följa med allt som behövs. Så nu lite information om vad jag har tillgång till i dagsläget och hur styrkan osv ser ut.

 

Längd och vikt: 175cm och väger 85kg (19%kroppsfett vid senaste mätningen för 4månader sen, har dock gått upp lite tror jag)

Jag har tillgång till 50m pool, stort gym med både frivikter, maskiner och pass som t.ex. spinning,boxning,yoga etc, ryggsäck med avlastningsband(?) och vadderade axelband. Det finns flera spår med 0.9km, 1.6km, 2.6km, 5km spår samt 400m idrottsbana i närheten samt en skog som jag kan traska runt i.

Jag hade inom en månads period tänkt att jag skulle skaffa ett par ordentliga löpardojor på löplabbet samt inlägg ifrån en ortoped och innan slutet av juli köpt ett par militärkängor och militärkläder (det som finns tillgängligt på en militärbutik i USA).

 

Mina gamla personbästa (ca ett år sen)

Marklyft: 120kg

Bänk: 100kg

Benböj:135kg

 

Dagsläget:

 

Marklyft: 95kg

Bänk: 70kg

Benböj:105kg

 

Jag klarar i dagsläget av att springa 3km utan att stanna (har inte tagit tid) men kan simma väldigt många km utan att stanna vid kanten eller nudda botten (har inte tagit tid här heller men tävlingssimmade i 2år när jag var yngre)

 

Så tror ni att jag skulle kunna klara av GMU om lite över ett år om jag skulle hålla mig till något träningsschema som är anpassat för kraven på GMU eller skulle det bli svårt att jobba upp något som t.ex. konditionen innan det?

 

Tacksam för alla svar och eventuella scheman som någon snäll människa skulle orka sätta upp :happy:

 

P.S Schemat kan vara fixat för vad jag ska klara i längden t.ex. 1 timme löpning/ 10km etc så får jag gå emellanåt om jag inte klara det

 

Se till att du har kondition. marschöva gärna lite med tyngd i ryggsäcken. att öva för GMU är en sak, de är bra om du orkar tjänsten sen också. vad jag hört av officerare är de många som har styrka nog, men sen inte har kondition och panben att orka när de är kalla, trötta och hungriga.

Link to comment
Share on other sites

Att få upp konditionen på den tiden är absolut inga problem. Du behöver verkligen ingen superkondis för GMU.

 

Jag skulle satsa på ett längre löppass på 10-15 km en gång i veckan (ta dig igenom det även om du måste gå ibland osv, du kan dock säkert kötta dig igenom själva sträckan om du verkligen vill.) och resten av passen tempoväxling, fartlek, intervaller m.m

 

Håll styrketräningen till basövningarna med skivstång och övningar med din egen kroppsvikt.

 

Edit: Kom på att FM har tagit fram en folder med träningsinfo och schema som är ganska bra. http://jobb.forsvarsmakten.se/PageFiles/1411/Träna.pdf

 

Jag tycker det även är väldigt onödigt att köpa några uniformspersedlar. Om du vill marchträna duger vanliga träningskläder eller friluftskläder utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du är så entusiastisk inför din GMU!

 

Jag tycker det är bra att du har en sån framförhållning med din träning, det kommer göra det mycket lättare när du väl genomför utbildningen. Dock har jag några saker som kan vara bra att tänka på:

 

1. Precis som Riktinstrument skrev så håller jag med om att det är onödigt att köpa några uniformspersedlar. Du kommer inte ha användning av dessa när du väl ryckt in, utan nöj dig med att använda vanliga tränings- eller friluftskläder, så kan du istället lägga pengarna på att köpa ett multitool, eller en bra kniv, eller en schysst pannlampa med rött sken.

 

2. Lägg fokus på att gå tungt och bära långt (gå långt och bära tungt), det är det du kommer ha mest nytta av att ha tränat på innan. Långsam stegring och tillvänjning är nyckeln till framgång. Det går fort att bygga muskler men tar desto längre tid att stärka leder och ligament.

 

3. Tänk på att även om den militära banan just nu känns självklart rätt så är det inte säkert att du kommer trivas. Nu menar jag verkligen inte att du ska hoppa av om du inte trivs från första början, men det kan vara bra att ha en omfallsplanering i bakhuvudet, ifall det efter genomförd GMU visar sig att du inte vill ägna dig åt livet i grönfläckigt!

 

I övrigt så önskar jag dig lycka till och hoppas att allt går vägen!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du hade fått ut mer av denna tråd om du hade presenterat någon form av egen tanke på hur du hade tänkte lösa det. Det finns 78 miljoner (typ, har kanske inte räknat alla) olika träningsscheman där ute, så att bara fråga efter att vi ska sätta ihop något är som att fråga hur långt ett snöre är. Nu har du fått några tips, vilka du säkert visste redan sen innan, dvs marschträna lite grann, stegra träningen långsamt, kondition viktigare än styrka osv. Använd det och sätt själv ihop ett träningsupplägg som du sedan lägger ut på forumet och ber om feedback på. Då blir det lättare för forumet att komma med förslag på bra/förbättra/ta bort och därmed blir du nöjdare i slutändan.

 

Kör hårt, lycka till med GMUn!

Link to comment
Share on other sites

Nu är grejen såhär att jag var i USA under ett år och pluggade. Där så hade skolan en egen gymcoach som satte ihop alla övningar och hemma i sverige så fick jag hjälp av en polare att sätta ihop ett gymschema. Han har inte gjort militären osv så han vet inte riktigt hur man skulle anpassa det så jag har inte särskilt bra koll på träning därav anledningen till att jag bad om hjälp att sätta ihop ett schema men kanske något i denna stil då:

Måndag: löpning 10-15km gå/springa
Tisdag: Gym enligt försvarsmakten nivå 3 pass 2 ( http://jobb.forsvarsmakten.se/PageFiles/1411/Träna.pdf) längst ner
Onsdag: Spinningpass/simning 1-2h/vila (typ spinning en vecka, vila nästa, simning veckan efter det och vila igen)
Torsdag: gym enligt försvarsmakten nivå 3 pass 4
Fredag: löpning så långt jag orkar varannan vecka och varannan vecka intervaller

Lördag: vila

Söndag: March med successivt ökande tid och vikt i ryggsäcken samt några pushups/situps

Skulle detta vara ett stepups vilket jag trodde var väldigt bra övningar inför GMU. En annan fråga är att chins bara kommer med vid ett tillfälle under detta schema.. Ska jag köra varannan vecka med handflatorna från och varannan vecka med handflatorna mot mig eller hur gör jag det bäst?

Tacksam för svar!
Mvh

Link to comment
Share on other sites

Grymt!

 

Jag skulle göra följande ändringar:

 

1. Flytta antingen måndagens löppass eller söndagens marschpass, så att du inte marschar före dagen du du löper milen+, eftersom båda de passen blir ganska tung belastning på fotleder, knän och höfter. Därmed behöver kroppen mycket vila emellan dem.

 

2. Att springa 10-15km är redan långt, du behöver inte ett till långpass per vecka iom att du har marsch också. Därför skulle jag på fredagen köra intervaller varje vecka.

 

3. Intervallpass brukar ofta vara ganska korta. Därför skulle jag efter intervallpasset göra lite bålövningar (sneda sit-ups, hitlers hund, rygglyft osv) och därmed kunna ta bort några av bålövningarna på gympassen. Istället för vissa av bålövningarna på gymmpassen skulle jag lägga till kanske chins osv.

 

 

Generellt skulle jag ha kört ett annat gymschema, ett med bara skivstångsövningar fokuserat på mer maxstyrka. Sedan hade jag efter varje löppass/simning/spinning gjort bålövningar och lite andra egenkroppsviktsövningar för att öva upp den segare styrkan. Vill du ha det styrkeschemat jag hade kört är det bara att hojta till.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tja den här tråden verkar likna det jag har i åtanke med den här posten. Jag är 16 år nu och vill väldigt gärna GMU och sedan GUJ. Jag har tränat rätt seriöst innan (gick på karate, gymmat och löpt med löpklubb).

Här är mitt nuvarande program ( / står för varannan vecka):

 

Måndag Cykel 10 min, Bänkpress 40 kg 5x5 ,Böj/sträck 3xmax, Stångrodd 20 kg, 5x5 Situps , 3xmax Knäböj , 40 kg , Rygghävning 3xmax

 

Tisdag 10 min jogg, 30 min distans/50sx15 intervall/backträning, 10 min jogg

 

Onsdag 10 min jogg, 50 min distans, 10 min jogg

 

Torsdag Cykel 10 min, Knäböj 40 kg 5x5, Böj/sträck 3xmax, Mil Press 20 kg 5x5 ,Situps 3xmax, Marklyft 40 kg 5x5,

Rygghäv 3xmax

 

Fredag vila

 

Lördag 10 min cykel, Marschpass 2 h/ 2 km löpning 10 kg

 

Söndag Vila

Är det ett bra program? Borde jag förbättra det på nåt sätt? (All vikt kommer jag öka successivt, Militär press och stångrodd är på en lägre vikt då jag precis har börjat med dom övningarna)

Stretch efter allt såklart.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde mönstringen för ett tag sedan. Med det du gör nu klarar du dig bra på för testerna som du gör på mönstringsdagen. Började träna två månader innan och tog tillslut ca 95 kg i marklyft, 60 kg med det lyftet som är övre halvan, 20 pull ups och 10 dips. När du närmar dig mönstringen lägg lite mer tid på cykling än löpning för det är cyklingen som testas. Cykla varierat och så att du är helt slut (gärna nära spy/svimma) och öka vikten successivt. Jag fick 8 i styrka (dock bara 40 N från 9), 7 cykel och 6 i resten. Tjänstbarhet A. Vilket är tillräckligt för att söka vilken GMU som helst (Åtminstone till de extra tester som görs för vissa tjänster. (Pilot, jägare och chefsposter etc.)) Vad som behvös inför GMU och ev. GUJ får andra svara för då jag inte har erfarenheter där ifrån.

 

Tänk på att när du har gjort din mönstring har du en spärrtid på att göra om momenten under mönstringen på 15 månader. Undantag för de fysiska testerna där det är 3 månader. Mönstringen är giltig i 24 månader.

 

Allt inte sitter i musklerna, på det datortestet som du startar hela mönstringen med testas din ordförståelse, se vissa samband samt olika kuber och tärningar. Se till att läsa böcker på din fritid/lov och gärna tidningar som Illustrerad vetenskap för att bli mer allmänbildad. (Är även med viss fysik med i datortestet, några av de frågorna är vad vi nyligen gick igenom på fysik 2/B.)

 

Detta är vad mina erfarenheter, kan vara helt annorlunda i träningen för din del.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde mönstringen för ett tag sedan. Med det du gör nu klarar du dig bra på för testerna som du gör på mönstringsdagen. Började träna två månader innan och tog tillslut ca 95 kg i marklyft, 60 kg med det lyftet som är övre halvan, 20 pull ups och 10 dips. När du närmar dig mönstringen lägg lite mer tid på cykling än löpning för det är cyklingen som testas. Cykla varierat och så att du är helt slut (gärna nära spy/svimma) och öka vikten successivt. Jag fick 8 i styrka (dock bara 40 N från 9), 7 cykel och 6 i resten. Tjänstbarhet A. Vilket är tillräckligt för att söka vilken GMU som helst (Åtminstone till de extra tester som görs för vissa tjänster. (Pilot, jägare och chefsposter etc.)) Vad som behvös inför GMU och ev. GUJ får andra svara för då jag inte har erfarenheter där ifrån.

 

Tänk på att när du har gjort din mönstring har du en spärrtid på att göra om momenten under mönstringen på 15 månader. Undantag för de fysiska testerna där det är 3 månader. Mönstringen är giltig i 24 månader.

 

Allt inte sitter i musklerna, på det datortestet som du startar hela mönstringen med testas din ordförståelse, se vissa samband samt olika kuber och tärningar. Se till att läsa böcker på din fritid/lov och gärna tidningar som Illustrerad vetenskap för att bli mer allmänbildad. (Är även med viss fysik med i datortestet, några av de frågorna är vad vi nyligen gick igenom på fysik 2/B.)

 

Detta är vad mina erfarenheter, kan vara helt annorlunda i träningen för din del.

 

Utav ren nyfikenhet undrar jag vad du fick för w/kg-värde på cyklingen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...